T, 4.10.2022
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Väike kaunviljade välimääraja

Hanneli Rudi
, Tarbija24 juhataja
Väike kaunviljade välimääraja
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Läätsed
Läätsed Foto: Pm

Kuivatatud kaunviljad on väga head taimsed valguallikad ning nüüd, varakevadel, kui kohalikud juurviljad ja kapsad on suurema osa toiteväärtusest minetanud, on just paras aeg neid söögiks valmistada.

Kokandusportaali Nami-Nami juhi Pille Petersoo sõnul tuleks kaunvilju tarvitada koos kiudainerikaste süsivesikutega, et omastada neis leiduvaid aminohappeid. Näiteks vanad eestlased lisasid oa-, herne- ja läätsesuppi ka tangu. Indias serveeritakse läätseroogi riisiga ning Ladina-Ameerikas on väga populaarne serveerida riisi ubadega. «Talurahva toidulaua uurija Aliise Moora on kirjutanud, et just reedeti söödi Eestis laialdaselt kaunviljatoite. Ehk tasuks neljapäevase kalapäeva ja lihavaba esmaspäeva kõrval taas ka tervislikku kaunviljareedet propageerida?» pakkus Petersoo.

Läätsed

Läätsi on söögitegemisel mugav kasutada, kuna need ei vaja eelnevat leotamist. «Tuleks silmas pidada, et erinevaid läätsi kasutatakse erinevatel eesmärkidel. Näiteks oranžikas-punased, pruunid ja rohelised poolikud läätsed sobivad ideaalselt erinevatesse suppidesse ja hautistesse, sest keevad hästi pehmeks ja tummiseks,» selgitas Pille Petersoo. Ta soovitas lisada peotäis või kaks loputatud läätsi umbes 15–20 minutit enne roa valmimist, suurendades nii supis või hautises leiduvate kiudainete ja valkude hulka.

Märksõnad
Tagasi üles