Eelmisel aastal tekitas furoori imelik, justkui taevast kostev kõmisev müra, mis mitmel pool Kanadas, Ameerikas ja Saksamaal elanikke hämmastas. Internet kubises teooriatest «ähvardava» müra päritolu kohta. Mõned nägid selles koguni maailmalõpu ettekuulutust. Saskatchewani ülikooli füüsikaprofessori Jean-Pierre St. Maurice’i põhjendus CTV uudistesaates selle jahmatavalt valju müra kohta kõlas märksa ratsionaalsemalt. Nimelt leiduvat seletus elektromagnetilistes lainetes, mida emiteerivad virmalised ja kiirgusvööndid.
Sõna «müra» assotsieerub tihti millegi soovimatu ja häirivaga. Mõni aasta tagasi Euroopa maades portugali teadlaste Isabel Lopes Nunesi ja José Miquel Cabeçase läbi viidud uurimuse kohaselt peab iga viies töötaja töökohal häält kõrgendama, et end kuuldavaks teha, ja 7% töölistest kannatavad kuulmishäirete all. Pikemaajaline viibimine keskkonnas, kus müra tase ületab 85 dB, võib põhjustada probleeme. Pole oluline, kas tegemist on rokikontserdi, klassikalise muusika või linnameluga.
Kuid müra, mida sageli peetakse soovimatuks, polegi alati nii taunitav nähtus. Helide maailm on sügava tähendusega. Meedia sotsiaalse ajaloo uurija David Hendy ahjusoe tõlkeraamat «Müra, heli ja hääled. Inimkonna ajalugu läbi helide ja kuulamise» («Noise: a Human History of Sound and Listening», tõlkinud Triin Olvet, Äripäev, 2013) tõstatab müraga seonduvaid küsimusi tavapärasest pisut erinevast aspektist.
Kuna raamat põhineb autori 30-osalisel BBC raadiosaadete sarjal, on talle olnud tõeline väljakutse nauditavalt kirjasõnas edasi anda helimaailma kogu selle rikkalikkuses, säilitades seda entusiasmi, millega ta raadioeetris süüvis kajastatavaisse teemadesse. Üks helipilt suudab rohkem väljendada kui tuhat sõna. Ometi suudab ta panna lugeja kaasa mõtlema ja avama kõrvu ümbritsevale.