Sisukord
Tarbija
Postimees
14.11.2019
Viimased uudised Ära mine metsa mütsiga lööma Mille järgi elektripaketti valida? (3) Kui ruttu jõuab valmistoit äärelinna? (1) Taxify tankla tiris hinnad alla ka mujal Septembri ostukorv: Prisma võitis kümne sendiga HINNAVÕRDLUS Millisest poest saab kõige soodsamalt koolitarbeid? Hooliv omanik kiibistab kassi Varjatud puuduste leidmine nõuab spetsialisti silma Enamik rendib liiga väikese peotelgi Laevaga saab nii Visbysse kui ka Piirissaarde Prügi sortimata jätmine võib minna kulukaks (8) Tamrex PUUST JA PUNASEKS: põhjalikult vingugaasist ja vinguandurist! Külmas kanna meriinovillast: milline ei aja kihelema? Seda talvejopet lihtsalt pead proovima Kihiline riietumine hoiab sind soojas Praegu oluline Eesti ettevõtete tipp 100 (3) Hoogsalt kasvav perefirma tõusis Eesti suurimaks maksumaksjaks (2) Suurettevõtete kasum tammub paigal (2) Eestis eristub kolm konglomeraati Jevgeni Ossinovski Järviku umbusaldamisega ei ühinenud (8) Esimene CityBee auto sattus liiklusõnnetusse – ja juhil tuli kukrut kergendada Euroopa Inimõiguste Kohus: Soome rikkus inimõigusi (2) Vaata, millised olid oktoobrikuu kõige popimad beebinimed Saksamaal hukkus varastatud autoga vette paiskunud Eesti mees, surma sai ka kaassõitja Eesti suurim turvafirma G4S kanti Norras musta nimekirja Vitsur: vajadus tööjõu järele on vähenemas Jaak Allik: Reformierakond on tugevdanud valitsuse ühtsust (6) Viimased uudised Piltuudis: 5-aastase tüdruku sünnipäevatordi kaunistus ajas täiskasvanud punastama (1) Riigi vastu tõusnud muusikud pidid suurtest miljonitest suu puhtaks pühkima (19) Hoogsalt kasvav perefirma tõusis Eesti suurimaks maksumaksjaks (2) Skandaal: uljas Transferwise keeras Saksamaal vindi üle (3) Blogi: koalitsioon avaldas Mart Järvikule usaldust, minister jäi ametisse (77) Pussitada saanud 15-aastane tüdruk suri, sest läks haigla asemel koju magama Tõestus: Järvik ja Soosaar õppisid aastase vahega väikeses Võidula koolis (62) Fotod ja video: kohus mõistis Mati Alaveri tingimisi vangi, treener süüd omaks ei võta (24) Helme teadis Järviku ja Soosaare sidemetest juba varem: oleme puudutanud seda teemat (21) Tiskre oja purre tõi pahameeletormi (7) Laura Põldvere näeb pitspesus punase sportauto kapotil ülikuum välja (1) Puitmajaäri sünge sügis: lühikese ajaga kukkus käpuli kuus firmat (38) Fotod: Tiksoja jalutusraja lähistelt leiti seitse hüljatud kutsikat 100 Eesti suurimat ettevõtet: suurfirmasid tabas seisak (3) Eesti peret tabas Soomes šokk: vanemad jätsid lapsed söögikoha ees väikebussi ja sellega sõideti minema (8) Täna võideti lotoga ligi 400 000 eurot Eestis eristub kolm konglomeraati Levinud elustiilihaigus avastatakse enamasti siis, kui olukord on juba tõsine (1) Iga päev kaob Lõuna-Eestis kaks last (1) Tõnis Saarts «Otse Postimehest»: Kaja Kallas võiks kaaluda vabandamist (24) Järgmine tuntud eestlane läheb Vene talendisaates Uku Suviste jälgedes ILUS ÜLEVAADE: instastaaride seas on levimas kuum trend, millega rinnahoidja käsikäes ei käi Järviku uurimise komisjonil pole voli ministrit vastama sundida (30) Mart Järvik ei tulnudki komisjoni kohale (20) Austraalia tulemöllu puhkemises on osa süüd 9-aastase poisi rumalusel Selgusid Eesti Laul 2020 esimesed poolfinalistid Ministeerium kärpis vanglatest raamatukogud (14) Allar Jõks: riik pühib käed puhtaks (21) Minister Järviku saladus: PRIA skandaali osalised on tema lapsepõlvesõbrad (150) Naine jäi 29-aastasena leseks, kuid siis paljastus, et mees elas kaksikelu Pensionireform toob kaasa ridamisi ohte (5) Veneetsia viimase poolsajandi suurima üleujutuse keskele sattunud pärnakas: politsei on väga suurte jõududega nii tänavatel kui paatidel (3) Esimene CityBee auto sattus liiklusõnnetusse – ja juhil tuli kukrut kergendada Saksamaal hukkus varastatud autoga vette paiskunud Eesti mees, surma sai ka kaassõitja Müstiline juhtum sadamas: parkimisautomaat jäi kliendile võlgu (4) 23-aastane austraallanna sai oma rasedusest teada sünnituse ajal Järvik tahab ametist vabastada ka asekantsleri (24) Hyundai pealik Andrea Adamo: Ott Tänak seisab tugevalt kahe jalaga maa peal Evestus: Järviku asjus moodustatud komisjonil pole pädevust (14) Raik: Mart Järvik rikub komisjoni istungile tulemata jättes seadust (40) USA valus reaalsus: iPhone kukub – Huawei särab (5) Video: BMW maastur näitab kevadpealinnas liiklusülbuse kõrgemat klassi Puust ja punaseks: mida saab II pensionisamba rahaga teha? (1) Jaak Madison pöördus seoses TalTechi juhtumiga Euroopa Komisjoni poole (9) Jaak Jõerüüt: ploomikompott soola, sinepi ja bensiiniga (13) Meelelahutus Koomiks Sudoku

Trammi on juba oodatud küll ...

3 min lugemist
Lasnamäe kanalisse on trammi oodatud aastakümneid, kuid lai kanaliriba seisab jätkuvalt kasutult. FOTO: Must

Lasnamäel elab 28 protsenti Tallinna elanikkonnast – 115 654 inimest. Nõukogude ajast on «kingituseks» saadud tohutu kogus paneelmaju, kuid ehitamata jäeti majade vaheline ruum ja vaba aja veetmise kohad.

Numbrite järgi Tartust suurem linnaosa on problemaatiline ja lõpuni valmis ehitamata modernistlik eksperiment, kus elatakse pigem olude sunnil. Vaja on ideid, kuidas Lasnamäe muuta magalast normaalseks elukeskkonnaks.

Viimasel ajal on üht-teist Lasnamäele ka tehtud – hiljuti avati Tondiraba jäähall, planeeringustaadiumis on idee golfiväljakust Tondiraba piirkonnas. Probleem peitub aga selles, et järgitakse 1970. aastatest pärinevat Lasnamäe planeeringut, mille järgi paigutatakse kõik avalikud funktsioonid Tondiraba keskusesse.

Niisugune planeering on lootuselt vananenud – selle asemel, et paigutada elamine ühte piirkonda, tööstus teise ning kaubandus kolmandasse alasse, tuleks elu rohkem kokku põimida.

Sealjuures tuleb meeles pidada, et Lasnamäe radikaalne ümberehitamine või lammutamine pärast erastamisele järgnenud omandireformi on sisuliselt välistatud. Üle tuleb vaadata olemasolev, leida tugevused ning siis need välja arendada.

Kasutu ruum kasulikuks

Kõige köitvam element Lasnamäel on kahtlemata Laagna tee – võimas poolesaja meetri laiune süvend, linnaosa selgroog, kuhu on koondatud suur osa Lasnamäe transpordist. Laagna ka-nalis paljanduva paekiviklindi vahel toimuvad liikumised on dünaamilised, vaadeldavad nii kanali servadelt, hoonetest kui sildadelt.

Kanali keskel on 15–20 meetri laiune ala, mis oli mõeldud kiirtrammile, mida sinna aga ehitatud pole. Ja ilmselt ei tule kiirtrammi kunagi – eriti arvestades, et ka bussid läbivad kanalis täpselt sama trassi, viivad linna kiiresti ja käivad piisavalt tihti. Ootamise asemel võiks kanali keskosa kasutusele võtta.

Kanali kesksele ribale pakume välja aastaringi toimivat suusarada, mis oleks tee keskel mitmeti vaadeldav, avatud ning meeldejääv maamärk nii mööduvatele autodele kui ka ümberkaudsetele elanikele.

Aastaringselt kontrollitud kliimas paiknev suusarada võimaldaks harrastada suusatamist ka suvel. Taolist suusatunnelit on planeeritud nii Keilasse kui Holstre-Pollisse, kuid piisava kasutajaskonna leiaks see siiski ilmselt ainult Tallinnas.

Jahutussüsteemiga suusahall võimaldaks suusatalentidel treenida aastaringselt – suure elanikkonnaga Lasnamäe sobiks suusatunneli asukohaks ideaalselt. See muudaks suusatamise vaatemänguks linnas ning ühtlasi populariseeriks raskustes vaevlevat rahvusporti ja avaks võimalusi uutele suusaproffidele, kes võiksid tulevikus tulla Elva ning Otepää kõrval ka Tallinnast.

Linnaruumi muutev tunnel

Suusatunneli võiks paigutada Lasnamäe keskmesse Vikerlase keskuse juurde, kuhu kesklinnast sõidab buss 12 minutiga. Autoga tulijad saaksid parkida Laagna tee keskele parkimisalale.

Tunnel oleks seotud üle Laagna tee viiva jalakäijate sillaga ning seeläbi kergesti ligipääsetav ümbritsevatele elanikele. Hoone ise võiks olla läbipaistev vabakujuline koorikkonstruktsioon, mis kulgeb koos kanaliga ja lisab selle jõulisele iseloomule uue nüansi.

Konstruktiivses mõttes ühetaolistest, kuid suuruse poolest varieeruvatest elementidest rajatud tunnelikoorik pakub möödasõitjale ja seesolijatele rõõmu – vaikselt muutuva vormiga arhitektuur on hästi tajutav liikumisel – kas kanalis autoga kulgedes või suuskadel tunnelis.

Suusaradasid on tunnelisse surutud võimalikult palju – nad on lausa mitmel korrusel, olles omavahel ühendatud kallakute ja tõusudega.

Nii mahub hoonesse korralik kilometraaž radu, mis lisaks treenimisele piisavat koormust pakuvad. Suusarajad vahelduvad lumelauduritele mõeldud trikiradade ja kelgutajatele mõeldud mäenõlvadega.

Tunnel muudab ümbritseva linnaruumi oluliseks ja tõmbab pilgud endale – magalana toiminud mikrorajoon saab enesele identiteedi. Kuigi soojustamise mõttes oleks ilma akendata suusatunnel kõige otstarbekam rajatis, võiks siiski kaaluda võimalust, et tuleviku Alaverid, Veerpalud ja Poltoraninid oma treeningutel ka tallinlastele nähtaval oleksid.

Vastupidiselt Tondirabasse «Tallinn Arena» peitmisele moodustuks nii Lasnamäe kanalisse tõeline teatraalne talvespordiparadiis, mis võib-olla tagaks ka paremad tulemused Eesti talispordis.

Arhitekt Must on väljamõeldud tegelaskuju, kes annab kujutluspiltidele hagu ja ammutab inspiratsiooni meid ümbritsevast lagunevast, mahajäetud linnaruumist, julgustades teisigi tegudele.

Pseudonüümi taga tegutsevad kolm noort arhitekti: Ott Alver, Alvin Järving ja Mari Rass.

Seotud lood
13.11.2019 14.11.2019
EELMINE
JÄRGMINE
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto