Sisukord
Maailm
Postimees
03.02.2015
Eesti Dilbert Mälumäng Palju õnne Horoskoop Pinged võimuliidus koguvad hoogu Male Tagakülg Eesti lühiuudised 0302esikas Tartu rahulepingu sõlmimisest möödus 95 aastat Assar Pauluse uurimisega tehti ajalugu Ratastooli-Andu pidas orja Eest luteri kirik sai uue juhi Katkistes peredes kasvavad katkised lapsed Taavi Rõivas tikub koolidesse Majandus Majanduse lühiuudised Klaipedast ostetud gaasi saab Eestisse tuua vaid paar nädalat aastas Välismaa Venemaa homoseksuaalid peavad valima: istud vagusi või saad peksa Peagi stardib tulevane kosmosetakso Välismaa lühiuudised Arvamus Postimees 1930. aastal: kas kommunistide uus ohver? Juhtkiri: lapse huvid eelkõige Mart Luik: uhked, aga vaesed Päeva karikatuur Liisa Berezkin: ISIS – mida näeb Jaapani ühiskond? Taavi Minnik: kas Putin saadab «batka» pensionile? Ivar Raig: kuidas vasakpööre Kreekas mõjutab eurot? Kultuur Kultuuriuudiste veerg Sport Spordi lühiuudised Eeskuju kõrvale läbi aegade parimaks ja palju raha Zahkna: Otepää medalid võtsid MMi pinge maha Suvisel MMil kõrget kohta jahtiv Ploomipuu läheb olümpiale kulla järele Tallinn Linn tahab ehitust kaitsealaga takistada Tallinna lühiuudised Tartu Tartu rahu aastapäev algas langenute mälestamisega Juhid võtsid uue silla ruttu omaks Tõrvandi päästekomando kolis Tartusse Ülikool meelitab tasuta kursustega Flybe ja Tartu linn panid seljad kokku Tartu lennujaamal oli hea aasta Paul Ariste elutööd kajastab näitus Gert Kullamäe: tahaks loota, et meestel on euromängu valus kaotus unustatud Lastehaigla tänab kängurutooli ja teiste kinkide eest Kergtee kasvab suvel pikemaks Meelelahutus Koomiks Sudoku

Peagi stardib tulevane kosmosetakso

2 min lugemist
ESA valmistub kosmoselennuki IXV stardiks. FOTO: Allikas: Graphic News

Järgmisel nädalal toimub ühe põneva uue kosmosesõiduki testlend – Euroopa Kosmoseagentuur (ESA) katsetab atmosfääri sisenemise kuumusele vastu pidavat mehitamata sõidukit, milletaolised peaks tulevikus transportima nii astronaute kui kõikvõimalikke muid laadungeid kosmosejaamade ja Maa vahel ning võtma sihi ka teistele planeetidele.

See tähendab muuhulgas, et analoogsed sõidukid võivad anda rahvusvahelises kosmosejaamas (ISS) tegutsevatele astronautidele sõltumatuse Vene transpordivahenditest. Praegu on nimelt ainus astronautide ning varustuse sinna ja tagasi transpordiks sobiv sõiduk venelaste Sojuz.

Nime IXV (ingl k. Intermediary eXperimental Vehicle) kandev kosmoselennuk ongi Euroopa esimene süstikutaoline nii-öelda korduvkasutatav kosmosesõiduk. Suurimaid katsumusi, mis süstikul ees seisab, on atmosfääri naasmine. Testlennu käigus jälgitakse, kuidas keraamiliste kuumuskaitsekilpidega IXV peab vastu enam kui 1500-kraadisele kuumusele ning kas samal ajal säilitab sõiduk juhitavuse.

Atmosfääri peaks IXV naasma umbes 120 kilomeetri kõrgusel, liikudes kiirusel 7,5 km/s – selliselt peaks katsumused sarnanema nendega, millega peab hakkama saama madalalt orbiidilt atmosfääri sisenev kosmosesõiduk. IXV lendab läbi atmosfääri ülehelikiirusel ning kukub lõpuks langevarjudest pidurdatuna ookeani. Tulevikus loodetakse aga katsetatavate tehnoloogiate baasil arendada välja kosmosesõidukid, mis maanduvad kui tavalised lennukid.

Näiteks NASA seniste kosmosesüstikute puhul on olnud suurimaks ohuks, et atmosfääri naastes võivad selle kuumuskindlad plaadid eralduda. 2003. aasta 1. veebruaril see juhtuski – kosmosesüstik Columbia, mille pardal hukkus seitse astronauti, kukkus uurimistulemuste andmetel alla just isolatsioonikihi eraldumise tõttu tekkinud vigastuse pärast.

Praeguse plaani järgi peaks start toimuma 11. veebruaril Eesti aja järgi kell 15.00 Prantsuse Guajaanas Kourou kosmodroomil. Lennu ajal salvestab kõikvõimalikke andmeid 300 sensorit. ESA loodab koguda informatsiooni, mis aitaks IXV tehnoloogiat edasi arendada selliselt, et tulevikus võiks sarnane sõiduk käia näiteks Marsil ja tuua sealt tagasi pinnaseproove. 

Juba möödunud aastal viidi IXVga läbi põhjalikud kosmose keskkonda simuleerivad testid, nagu näiteks vaakumkeskkonna, päikese- ja UV-kiirguse, radiatsiooni ning külma taluvuse testid. Praegu harjutab Panamas Flamenco saarel testlennuks vajalikke oskusi veel laeva Nos Aries meeskond, kes peab pärast lendu IXV ookeanist ära tooma. IXV ja neljafaasiline kanderakett Vega on juba omavahel ühendatud ja ootavad Kourous starti.

Esialgu pidi katselend toimuma möödunud aasta 18. oktoobril, ent ESA lükkas selle edasi, tuues põhjenduseks vajaduse viia läbi põhjalikumaid trajektoorianalüüse. IXV ja Vega olid teadlaste sõnul aga juba siis valmis. Stardi edasilükkamise tõttu võeti IXV-lt lihtsalt akud küljest ja pandi külma, et need hiljem taas üles soojendada ja täis laadida.

Keskmise auto suurust lennumasinat on töötatud välja viimased viis aastat ning sellele on kulunud umbes 150 miljonit eurot.

Seotud lood
02.02.2015 04.02.2015
EELMINE
JÄRGMINE
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto