Sisukord
Arvamus
Postimees
23.03.2015
Eesti Mälumäng Male Horoskoop Dilbert Jänkid näitasid kolmes linnas sõjatehnikat Ida-Viru aktivist Andres Valme on teadmata kadunud Eesti lühiuudised Mis on avaandmed ja mida nendega teha saab? Vabaerakond jääb võimukõnelustelt kõrvale IRL arutas Türil tähtsaid teemasid Geenid näitavad ürgmeeste võimu Eesti e-mõistus ei jõua kunagi maailma tippu ÜKS KÜSIMUS: kuidas andmed praegu asutuste vahel liiguvad? Palju õnne Eesti lühiuudised Pinged uue võrdõigusvoliniku ümber Majandus Kogu laenuandmine saab ranged raamid Välismaa Välismaa lühiuudised Inglismaal algasid kuningas Richard III matused Venemaa tähtsaim kunstivargus — tänavakunstniku plakat Arvamus Kolm küsimusest rektorikandidaadile: Andrus Salupere Kolm küsimust rektorikandidaadile: Mart Ustav Ahto Lobjakas: Taavi Rõivase katsumine Kolm küsimust rektorikandidaadile: Jakob Kübarsepp Kolm küsimust rektorikandidaadile: Jaak Aaviksoo Juhtkiri: õpime e-riiklikult mõtlema Postimees 1926. aastal Neeme Korv: Tolmujutt Päeva karikatuur Sport Jääger keskkaitsjaks, Piiroja ründesse Spordi lühiuudised Soomlaste kiire pidu Lasnamäel Pronksi võitnud Tallinna Ülikool tegi ühisliigas ajalugu Kaljus debüteerinud Lindpere teenis Pehrssonilt Šveitsi-pileti Eestlased soovivad korraldada poksis OM-kvalifikatsiooniturniiri Tartu spordiakadeemia aitab Soome eeskujul tippu Tartu Anton Aunma Emajõe motiive näeb Gildis Tammeka jäi napilt Levadiale alla Kuraator võttis mõned teosed Annetuste kogumine tõi tüli majja Kasvav Sepa keskus saab toidupoe Enriko Talvistu: kodulootunnid hindamatu raamatu seltsis Reno Laidre: omavalitsuste koostöö võib päästa maagümnaasiumid Meelelahutus Koomiks Sudoku

Neeme Korv: Tolmujutt

2 min lugemist
Tolmav tänav FOTO: Ants Liigus

«Kohutav, lihtsalt kohutav,» ägas taksojuht, kes mind ühest linnaservast teise sõidutas. «Ükspäev tegin autoakna lahti, et värsket õhku hingata, aga niipea kui teine masin vastu tuli, lasin jälle tagasi kinni.»

Taksojuht pidas silmas kuivas ja külmas kevadõhus lendavat tolmu, mis määrib riideid ja kahjustab autosid ning, mis mõistagi peamine, ilmselgelt ei mõju hästi tänavail kõndivate inimeste hingamisteedele. Eespool kirjeldatud vestlus leidis aset nädalavahetusel Tartus, ent täpselt samasugune seis valitseb Tallinnas ja küllap väiksemateski Eesti linnades.

Minu vanavanemate kodud asusid kruusatee ääres ning maantee ja kruusatee olid mulle sisuliselt sünonüümid. Kuid näha linna asfaltkattega magistraalidel uhkeid sõidukeid liikumas, sabas samasugune tolmupilv nagu lapsepõlves kolhoosi villisel, on leebelt öeldes veider.

Tolmuteema tundub esmapilgul pastakast välja imetuna ja küllap ei saagi seda kõrvutada näiteks päevakajaliste arutlustega julgeolekupoliitikast või valitsuskoalitsiooni moodustamisest. Ometi on tolm asi, millest räägivad praegu kõik linnainimesed, kes rühivad tuuliseil tänavail, püüdes läbi salli või mantlikrae hingata. Õhu puhtus puudutab ju otseselt elukvaliteeti.

Muidugi pole see ainult tänavune teema. Tolmujuttu on aetud kevaditi ikka, kui lumi sulab ja puhastavat vihma pole tulnud. Kuid linn pole looduskeskkond, seda peab kujundama inimene.

Jah, võime ju Aasia hiigellinnade rahva kombel hakata kaitsemaski kandma. Püüda tänavaid rohkem pesta. (Vahepeal ongi niisugune tunne, et usinasti teeservi nühkiv tänavapuhastusauto on linlasele toredam kevadekuulutaja kui lõoke.)

Kuid see on ikkagi võitlus tagajärgedega. Tuleks mõelda, mis tolmu tekitab ja kuidas teha nii, et seda vähem oleks. Tooksin võrdluse suitsetamise tõrjumisest avalikes kohtades, viitega passiivse suitsetamise riskile. Mõnel pool on trükitud suitsupakkidele ähvardavaid röntgenipilte… Aga mõelge selles kontekstis praegusele tänavasillutisele, mis pole must, vaid kaetud hallikaspruuni kihiga. Osa sellest ladestub ka meie kopsudesse.

Pole hea, kui tolmust tehtaks hüsteeriline poliitiline teema, sest sellega kaasneb kampaanialikkus ehk tihtipeale lõpuni läbikaalumata lahendused, näiteks naastrehvide keelamine ühe omavalitsuse haldusalal.

Aga linnavalitsused võiksid mõelda, kas on otstarbekas lubada teha tühjalt seisvale krundile järjekordne kruusane auklik parkimisplats, millelt parkijad tolmu ja pori laiali kannavad. Ehitustöid tuleb igas elavas linnas ette, kuid raskeveokite liikumist saab ja tuleb suunata ning võimalusel piirata. Kui kogukonnad teadvustaksid teemat, näeksime ehk sagedamini, kuidas ühistud selle, mis talvise libeduse vältimiseks maha puistatud, kevadel kokku pühiksid. Küllap on mitmesuguseid võimalusi tolmu tekkimisega võitlemiseks, kui mõtlema hakata. Väikestest asjadest saavad tihti alguse suured muutused.

Seotud lood
    21.03.2015 24.03.2015
    EELMINE
    JÄRGMINE
    Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
    LOGI SISSE
    Sul ei ole kontot?
    Loo Minu Meedia konto