Ukrainalt võeti Krimm üle siis, kui riigis oli võimuvaakum. Ukraina keskvalitsus ei olnud ka enne seda tegelikult eriti tugev ning regioonid olid väga iseseisvad (regiooni juht tegi, mis pähe tuli), seetõttu oli juhtimiseta riiki kerge allutada.
Eestis ei ole sellist võimuvaakumit kunagi tekkinud ning kindlasti ei tekkinud sarnast olukorda ka koalitsiooniläbirääkimiste käigus, kuigi need võib-olla pikad tundusid. Eestil oli ja on olemas toimiv valitsus. Just võimuvaakumi puudumine on tegelikult esimene asi, millega potentsiaalne agressor peab arvestama – tema vastas ei seisa juhitamatu riik.
Kuigi tihti arvatakse, et riigiaparaat on bürokraatlik masinavärk, mis midagi kasulikku ei tee, on Eestis tegelikult vähemalt siseturvalisuses toimiv süsteem olemas. Selleks et demokraatlikult valitud valitsus saab oma otsused kriisisituatsioonis kiirelt ja efektiivselt ellu viia, on vaja hästi toimivat süsteemi. Oluline eeldus on selle juures vähene korruptsioonitase, ja Eestis on selleni ka jõutud. Kes arvab, et korruptsioon ei ole ohuks riigi julgeolekule, peaks meenutama möödunudaastasi sündmusi Ida-Ukrainas. Eriti markantsena meenub juhtum, kus konflikti alguses maksid Venemaalt tulnud «separatistid» Ukraina piirivalvuritele altkäemaksu ühes piiripunktis ja sõitsid teise, mille pihta avasid Ukraina territooriumilt tule. Need piirivalvurid, keda tulistati, olid varem altkäemaksu võtmisest keeldunud.
Ja lõpuks liitlased. Kes tahab ennast ise kaitsta, seda aitavad ka teised. Kui me ise usume enda suutlikkusse, siis on see ka märk teistele. Mitte iga riik ei saa olla positsioonis, kus ta kuulub maailma võimsaimasse sõjalisse blokki. Hiljuti avaldatud andmete põhjal on ainuüksi USA sõjalised kulutused seitse korda suuremad kui Venemaal. Samade andmete alusel on Venemaa sõjalised kulutused samas suurusjärgus Saudi Araabiaga. Kui mõelda selles kategoorias, siis ehk ei tundu kõik see enam nii hirmus.
Kokkuvõtteks tuleb öelda, et Eesti positsioon on julgeoleku kontekstis parem kui enamikul riikidel maailmas, ning kindlasti ei ole võimalik rakendada Eesti suunal sarnast stsenaariumi, nagu seda tehti Krimmis. Meie kaitsetahe ja toimiv riik ning meid toetavad liitlased moodustavad kokku sümbioosi, kus ründaja ei saa õnnestuda.