Sisukord
Tänane leht
Postimees
29.04.2015
Eesti Male Mälumäng Dilbert Horoskoop Teedesse investeeritakse tänavu rohkem Palju õnne Tagakülg Kaitseministeerium kavandab uut harjutusala Indias lõppes laevakaitsjate kohtuasja arutelu Eesti ja Soome päästjad ei lenda Nepalisse Eesti lühiuudised Ööülikool esitles vanalinnas raamatut Kaks päeva NATO kübertulevahetust Majandus Majanduse lühiuudised Valitsus on eelarvestrateegia osas eri meelt EASi ootavad taas ees ümberkorraldused Välismaa Välismaa lühiuudised Matuste järel lahvatas Baltimore'is viha ja kaos Arvamus Postimees 1921. aastal: Kultuurkapitali asutamine ja siseministri vabandus Kõva sõna Tõnu Runnel: kuidas iseendilt mitte varastada Mart Raudsaar: Eesti päästepaat on väike Remo Holsmer: Excel ei muutu inimesest olulisemaks Katrin Tiidenberg: «Mida te siin tolknete, kas teil midagi kasulikku ei ole teha?!» Päeva karikatuur Juhtkiri: paadipõgenikud on ELi ühine mure Risto Berendson: vassimise meistriklass Kultuur Süda ei saa olla süüdi Kultuuriuudised Sport Spordi lühiuudised Kalev/Cramo ja Rapla klassivahe sai selgeks Kehvad ameeriklased teevad Mayweatherist ja Pacquiaost väga rikkad mehed Krestinov ja Rätsep lubavad tiitli nimel ägedat duelli Tartu Stratosfääris lõhkenud palli last kukkus Peipsisse teisel pool Eesti-Vene piiri Peeter Põllu juurde tulevad nimelised pingid Rängas õnnetuses hukkus ajaloolane Indrek Paavle Elegantse kunsti alustala Jõgevamaale Sadalasse kerkib hernehirmutiste park Fortum ühendab kogu Tartu ühte soojusvõrku Lõuna-Eesti männiokastest valmivad omanäolised seinapaneelid Fortuuna tänavas algas korrusmaja ehitus Meelelahutus Koomiks Sudoku

Süda ei saa olla süüdi

4 min lugemist
«Carmen». FOTO: Tõnis Järs

Alates 20. sajandi algusest on kujunenud nii, et püsirepertuaariga ooperiteatri mängukava, millest puudub Bizet’ «Carmen», on justkui pulm ilma pruudita. Eestis on see ooper jõudnud viimase 17 aasta jooksul publiku ette koguni viies erinevas uuslavastuses. Viimane neist esietendus Tartus.

Tellijale Tellijale

«Carmeni» väljatoomine kujutab enesest majanduslikus mõttes tulusat, ent kunstilises plaanis suhteliselt tänamatut tegevust – võrreldes uudisteoste või vähemängitud ooperite lavalepanekuga on Bizet’ meistriteose uusversiooniga keskeltläbi kergem läbi kukkuda kui õnnestuda. Sest igaühel, kes üldse ooperikunstist midagi teab, on kas kujutluses või mälus nii muusikalise teostuse kui lavalise lahenduse osas oma ideaalne «Carmen».

Teisalt võib vaatajate silmis vastavalt igaühe eetika tarkvarale komistuskiviks saada viis, mil moel ja määral resoneerub lavarežii teose sõnalisse ja muusikalisse dramaturgiasse kätketud väärtuskonfliktiga. Mustlanna Carmenist rääkiv lugu heidab julgel ja jõulisel moel kinda kristlikus kultuuris kanoniseeritud suhtemudelile (üks elu, üks armastus, üks abielu), mis seob juhusliku (armumine kui mööduv afektiseisund) normatiivsel moel absoluutsega (igavene vastuarmastus ja truudus).

28.04.2015 30.04.2015
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto