Sisukord
Juhtkiri
Postimees
02.06.2015
Eesti Mälumäng Partei nimeks saab Isamaa? Horoskoop Male Palju õnne Dilbert Raske õnnetuse põhjustas krooniline roolijoodik Igapäevasest rongisõidust sai kannatuste rada Eesti lühiuudised Tagakülg Täna algab Pihkvas kohtupidamine Kohvri üle Lastekaitsepäeval jagati tunnustust ja kinke Elron: meil ei olnud suuremat rongi liinile saata Reinsalu: oma toolist ma kinni ei hoia Ameerika vanemakoolitus osutus Eesti jaoks sobivaks Palts soovitab «poistel» tõmbuda tagaplaanile Majandus Noor ettevõtja toob oma mentori Eestisse Majanduse lühiuudised Disneyst on saanud Hollywoodi rahamasin Välismaa Vaidlus takistab USA luure tööd Cameron jonni ei jäta Välismaa lühiuudised Arvamus Jaak Jõerüüt: IRL kahe juhikandidaadiga mäekõrguste probleemide ees Rein Taagepera: nahk ja keel Urmas Sutrop: Reformierakonna liikmeskonnast Juhtkiri: Mis on pildil valesti? Jevgenia Värä: ilma eelarvamusteta Postimees 1928. aastal: segadus ülemistes sfäärides Kuus õlut või neli õlut – selles on küsimus Kultuur Hirmuga elades ei ole nüanssideks aega Sport Šarapova langes välja Spordi lühiuudised Rock loodab osaleda uues tugevas eurosarjas Koondis vajab kvaliteetseid mänge ja lisaraha Füüsilise ettevalmistuse treener: Venno on teinud suure arengu Euroopa jalgpallijuhid jätkavad mässu FIFA vastu Tallinn Puud vigastasid trolliliini ja pargis istunud naist Nõmmel varastati väligrill Tarbija Android uueneb mitmest küljest Tartu Lihaturg lõi haljendama linnapea eestvõttel Tänavaaugus ratta lõhkunu jäi valurahata Teadlased uurisid Tartumaa laste allergiaid Rannahooaeg algas Tartus päikeseliselt Võimlejad kogunevad suurele peole Vaba elu vee peal polegi mõeldamatu: igaüks võib kesklinna jõele kolida Kutsehariduskeskus peab taaskasutuslaata Meelelahutus Koomiks Sudoku

Juhtkiri: Mis on pildil valesti?

2 min lugemist
FOTO: Urmas Nemvalts

Eesti 2014.–2020. aasta transpordi arengukava  esikaanefotol, mida igaüks majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kodulehelt imetleda saab, on meie uued reisirongid, millega toimetab raudsetel rööbastel riigifirma Elron. Üllitise sisust selgub, et see pole juhuslikult valitud klantspilt kenast porgandivärvi veeremist. Jutt pole ainult «uuest tasemest» alates aastast 2014, vaid põhimõtteline – Eestis on reisirongidele lähiaastail ette nähtud vägagi selge kaalukas roll.

Kuid paneme siinkohal kõrvale teise, sageli korduva pildi ajakirjandusest: needsamad «porgandid», viimse võimaluseni reisijaid täis tuubitud. Mingi ime läbi mahub kuhugi mõni jalgratas… Need kaks pilti moodustavad vastuolulise terviku. Üht tuntud avalikku kõnet parafraseerides – midagi on sel suurel pildil päris kindlasti valesti.

Kaunisõnaline transpordi arengukava ütleb, et «ühistransport peab muutuma loomulikuks osaks inimeste liikumisvajaduste rahuldamisel» ja et «kiire rongiliiklus on peamine viis, kuidas vähendada Eesti-siseseid aegruumilisi vahemaid». Ja see pole ainus selline paber – täpselt sama sõnumit edastab üleriigiline planeering «Eesti 2030+».

Ühest küljest on meil niisiis uued, kiiresti ja vaikselt liikuvad reisirongid. Tõotatud kvaliteetne teenus tähendab aga tegelikult sageli sulaselget meelehärmi. Riik tahab, et inimesed kasutaksid aina enam ühistransporti, ja inimesed hääletavadki jalgadega selle poolt, aga kaua sa talud seda kilukarbitunnet või lausa perroonile maha jäämist? Kas see ongi see «atraktiivsus» ja «mugav liikumisvõimalus», nagu lubab arengukava?

Arengukavas lubatakse, et seni reisirongiliiklusse tehtud investeeringute mõju ning uute investeeringute sotsiaal-majanduslikku tasuvust analüüsitakse. Kui reisijaid tuleb juurde, siis graafikuid tihendatakse ning võimalik on lausa laienemine uutel suundadel, näiteks Riisipere-Haapsalu. Igapäevast tööd tegev Elron seevastu peab tunnistama, et olemasoleva rongipargi juures saab sõitjate soovile vastu tulles osale reisidele rohkem vaguneid liikuma panna ainult teiste reiside arvel.

Palju on räägitud sellest, et pikematel rongireisidel võiksid olla mugavamad istmed ning neis võiks pakkuda ka toitlustust. Elron läks paar nädalat tagasi ministeeriumi kavaga muretseda Tallinna-Tartu ekspressliinide teenindamiseks lisaronge ning vabanevaid koosseise kasutada teistel liinidel. Hinnanguline maksumus – 30 miljonit eurot.

Vahemaad pole Eestis pikad ning kohvi ja pirukata saab ehk ka edaspidi hakkama, kuid investeeringut mingil kujul tuleb riigil tõsiselt kaaluda. Süvenev veelahe lubaduste ja tegelikkuse vahel kahjustab praegu riigi mainet ning pärsib hoiakute kujundamist otsustamaks kokkuvõttes säästvama transpordiliigi kasuks.

Seotud lood
01.06.2015 03.06.2015
EELMINE
JÄRGMINE
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto