Sisukord
Arvamus
Postimees
03.06.2015
Eesti Horoskoop Mälumäng Palju õnne Dilbert Tagakülg Male Jüri Saar: Eestis võiks kaaluda liiklustapmise kuriteokoosseisu Pelletitehase sudu mürgitab võrokesi Esikülg 3.06 Mesilaste hukkumisi tingib peamiselt taimekaitsevahendite väärkasutus Blatter taandub FIFA juhi kohalt Tartu reformierakondlased tõstavad häält võimuleppe vastu Vabaerakond ja EKRE on kampaaniakulud tasunud Tallinna vanalinnas jooksid värvikirevad kontorirotid Eesti lühiuudised Majandus Katainen käis Eestis Junckeri plaani müümas Petturid kasutavad ära autode käibemaksu muudatust Majanduse lühiuudised Välismaa Välismaa lühiuudised Bērziņš läheb ajalukku idalembese rahvamehena Läti asub mängima presidendipokkerit Arvamus Vene ajakirjanik: suhtumine Putini režiimi muutub Juhtkiri: sõiduauto kui taparelv Madis Kalvet: Rahaga maailma tähelepanu ostmine Postimees 1859. aastal: aurolaew «lähhäb, et suits agga tagga». Hannes Luts: ühe rongisõidu tegelik hind Peeter Koppel: 33 aastat eksimusi Sport Spordi lühiuudised Kalju imeminut seljatas Flora Blatter taandub FIFA juhi kohalt Sepp Blatter taandub FIFA juhi kohalt Austraallased kutsusid Einaste suusatarkust jagama Jane Salumäe: aususest, dopingust ja ühest ammusest kripeldusest Tallinn Merepäevadel seilab eskaader Piritalt Vanasadamasse Tartu Kohvikud ja linn sõlmisid hea tava lepingu Tartu kesklinna kerkiva keskuse nurgakivi silinder saabus drooniga Turistid saavad käia kiiksuga kohtades Petersoni gümnaasium asub õpetama riigikaitset Küberpähkli võistluse võitsid Tartu noored Mäss oravate kantsis? Priit Pullerits: Võõraste võlu Vähki seljatav õde ei loobu oma tööst Soengumoes teeb sel kevadel ja suvel ilma nooruslikkus Meelelahutus Koomiks Sudoku
minu meedia
Minu Meedia digi­paketiga saad piiramatu ligipääsu Postimehe ja maakonnalehtede tasulisele sisule nii veebis, mobiilis kui tahvlis.
Telli minu meedia

Hannes Luts: ühe rongisõidu tegelik hind

3 min lugemist
Hannes Luts FOTO: Erakogu.

Kui soetatakse uued, mugavamad rongid ja nende kiirus suureneb, võiks vähemalt kiirrongiliiklus Tallinna ja Tartu vahel muutuda isetasuvaks, kirjutab transpordianalüütik Hannes Luts.

Tellijale

Postimehe 30. mai numbris oli ülevaatlik kokkuvõte sellest, kui palju maksab tegelikult rongisõit ühe reisija kohta Tallinna-Tartu liinil. Seejuures jäi andmetest mulje, nagu oleks rongisõidu tegelik kulu ühe reisija kohta üle kolme korra suurem kui bussisõidul.

Paraku on need andmed eksitavad, kuna põhinevad kogu Eesti diiselrongiliikluse andmetel, mida ei saa pidada representatiivseks, kui hinnanguid antakse vaid Tallinna-Tartu liini kohta.

Tallinna-Tartu liin on vaieldamatult Elronile üks tasuvamaid. Seda tõestab ilmekalt fakt, et kui ligikaudu 50 protsenti kogu diiselrongiliinide piletitulust laekub just Tallinna-Tartu rongidelt, moodustab sealne läbisõit vaid pisut üle kolmandiku kogumahust. Seega jääb ka dotatsioonivajadus mitu korda alla paljudele teistele Lõuna- ja Edela-Eesti liinidele.

Viimaste puhul näeme aga, et ka bussifirmad ei ole huvitatud neil suundadel kommertsalustel teenuse pakkumisest, vajades niisamuti dotatsiooni. Järgnevalt püüan ära tuua rongi- ja bussiliikluse maksumuse, arvestades ka Tallinna-Tartu liini spetsiifikat, et lugejal oleks täielik ülevaade, millised ühe või teise transpordiliigi kulud tegelikult on.

Esiteks ei vasta tõele infrastruktuuri kasutustasu esitatud osakaal. Iga Tallinna-Tartu sõidu eest tasub Elron Eesti Raudteele taristu kasutustasu praeguste tariifide alusel ca 125 eurot. Lehes ilmunud analüüsi alusel peaks see summa olema ca 500 eurot. Viimane arv tuleneb Edelaraudtee infrastruktuuri väga kõrgetest kasutustasudest, mis ajavad keskmise näitaja suureks. Praegu maksab Edelaraudtee rööbasteede kasutamine umbes seitse korda rohkem kui Eesti Raudteel.

Teiseks ei ole korrektne võrrelda rongiliikluse kulu koos taristu kasutustasude ning aktsiisidega olukorras, kus bussifirmad teede kasutamise eest eraldi tasu maksma ei pea. Aktsiisi maksavad nii rongi- kui ka bussivedajad. Raudteetaristule ei jõua sellest rahast aga sentigi. Nii seab riik raudteevedajad teadlikult halvemasse seisu, mistõttu on dotatsioon osaliselt ka kompensatsioon ebaõiglaselt kõrgete maksude eest.

Paraku ei näe seda raha kaubavedajad ega näinud ka äsja tegevuse lõpetanud GoRail, mistõttu on praeguse poliitika tagajärjeks vedude kandumine raudteedelt maantee- ja õhutranspordile. Arusaamatuks jääb loomulikult see, miks leiab riik, et keskkonnasõbraliku raudteetranspordi tegevust tuleb pärssida.

Kolmandaks on bussiliikluse aktsiisimäärad ebaproportsionaalselt madalad võrreldes kahjuga, mida need meie teedevõrgule põhjustavad. Sõiduki negatiivne mõju teekattele suureneb teljekoormuse kasvades eksponentsiaalselt. Kütusekulu aga mitte. Seega tähendab aktsiisipõhine maksustamine automaatselt riiklikku soodustust veoki- ja bussifirmadele. Viimastele ei kehti isegi raskeveokimaks, mis kõnealust kahju vähesel määral korvaks.

02.06.2015 04.06.2015
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto