Sisukord
Juhtkiri
Postimees
03.06.2015
Eesti Horoskoop Mälumäng Palju õnne Dilbert Tagakülg Male Jüri Saar: Eestis võiks kaaluda liiklustapmise kuriteokoosseisu Pelletitehase sudu mürgitab võrokesi Esikülg 3.06 Mesilaste hukkumisi tingib peamiselt taimekaitsevahendite väärkasutus Blatter taandub FIFA juhi kohalt Tartu reformierakondlased tõstavad häält võimuleppe vastu Vabaerakond ja EKRE on kampaaniakulud tasunud Tallinna vanalinnas jooksid värvikirevad kontorirotid Eesti lühiuudised Majandus Katainen käis Eestis Junckeri plaani müümas Petturid kasutavad ära autode käibemaksu muudatust Majanduse lühiuudised Välismaa Välismaa lühiuudised Bērziņš läheb ajalukku idalembese rahvamehena Läti asub mängima presidendipokkerit Arvamus Vene ajakirjanik: suhtumine Putini režiimi muutub Juhtkiri: sõiduauto kui taparelv Madis Kalvet: Rahaga maailma tähelepanu ostmine Postimees 1859. aastal: aurolaew «lähhäb, et suits agga tagga». Hannes Luts: ühe rongisõidu tegelik hind Peeter Koppel: 33 aastat eksimusi Sport Spordi lühiuudised Kalju imeminut seljatas Flora Blatter taandub FIFA juhi kohalt Sepp Blatter taandub FIFA juhi kohalt Austraallased kutsusid Einaste suusatarkust jagama Jane Salumäe: aususest, dopingust ja ühest ammusest kripeldusest Tallinn Merepäevadel seilab eskaader Piritalt Vanasadamasse Tartu Kohvikud ja linn sõlmisid hea tava lepingu Tartu kesklinna kerkiva keskuse nurgakivi silinder saabus drooniga Turistid saavad käia kiiksuga kohtades Petersoni gümnaasium asub õpetama riigikaitset Küberpähkli võistluse võitsid Tartu noored Mäss oravate kantsis? Priit Pullerits: Võõraste võlu Vähki seljatav õde ei loobu oma tööst Soengumoes teeb sel kevadel ja suvel ilma nooruslikkus Meelelahutus Koomiks Sudoku

Juhtkiri: sõiduauto kui taparelv

2 min lugemist
Avarii Vandjalas. FOTO: Martin Ilustrumm

Tänavu on Eestis olnud juba mitu avalikkust vapustanud raskete tagajärgedega liiklusõnnetust. Viimane neist oli eelmisel nädalal alkoholijoobes juhi põhjustatud avarii Tallinna-Narva maanteel, mille tagajärjel hukkus ühekuune imik.

Avalik õiglustunne on juba ette häälestunud protestilainele. Mainitud liiklusõnnetuse puhul kahtlusalusena kinni peetud 39-aastane Kristian Tarve on varemgi joobes juhtimise eest karistada saanud. Praegusel juhul kahtlustatakse meest liiklusseaduse rikkumises, millega on ettevaatamatusest tekitatud inimesele raske tervisekahjustus.

Avalikkuse oodatult terav reaktsioon on kõigiti loomulik – kui sõiduautot juhtiv isik on tarvitanud alkoholi ning kihutab maanteel kiirusega 200 kilomeetrit tunnis, saab autost tema käes taparelv. Iga normaalse inimese loogika ütleb, et ettevaatamatusega pole siin midagi pistmist, tema teguviis on teadlik ja tahtlik ning niisugusena peaks seda käsitlema ka õigusruum.

Eesti juhtivaid kriminolooge, Tartu Ülikooli professor Jüri Saar pakkus välja, et meilgi võiks kehtestada liiklustapmise koosseisu, nagu seda rakendatakse näiteks Ameerika Ühendriikides. See tooks kaasa karmimad karistused kui rahatrahvid ja šokivangistus, ühtlasi annaks ühiskond seeläbi juhtunule omapoolse, õiglasemalt väljendatud hinnangu.

Liikluskultuuri määravad hoiakud. Hoiakut võib defineerida erinevalt, kuid enamasti võiks seda pidada püsivaks valmisolekuks reageerida teatud situatsioonis mingil kindlal viisil. Hoiakud on ajas muutuvad, see tähendab, et neid saab kujundada. Kui tahame liikluses näha pööret paremuse poole, tulebki just selles suunas teadlikult tegutseda.

Oluline on eri liiklejate rühmadele suunatud ennetustegevus. Oluline on laste liikluskasvatus – momendid, mil nad saadetakse liiklusse jalakäijana, jalgratturina. Oluline on hoiakutele tähelepanu pööramine autojuhtide koolituses. Euroopa edumeelsetes riikides juhindutakse autokoolides juba ammu mitte enam põhialusena õigete juhtimisvõtete õpetamisest, vaid keskendutakse juhikandidaadile kui inimesele, isiksusele. Sest see kõik avaldub liikluses.

Karistuspoliitikal on hoiakute kujundamises samuti väga tähtis roll. Karistuste karmusega ei tohi üle doseerida, aga need ei tohi ka tekitada suhtumist «loll olin, et vahele jäin» – et kui trahv makstud, võib süüdimatult edasi sõita.

Valitsuse liikluskomisjon arutas teisipäeval liiklusseaduse muudatust, millega autot korduvalt joobes juhtinud inimesed saadetakse sõltuvushäire ravile ja erikoolitusele. Ka professor Saare ettepanek kehtestada karistusseadustikus liiklustapmine on teema, mille üle liiklusohutuse asjatundjad ja juristid peaksid edasi arutama.

Seotud lood
02.06.2015 04.06.2015
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto