Eestist räägiti Kultarantas päris palju. Tasub meenutada, et Kultaranta kärajad on mõeldud ikkagi soome enda publikule ja seega pole tegemist diplomaatiliste viisakustega Eesti suunas. Siiski oli praegu – Kultaranta kärajad olid järjekorras kolmandad – esimene kord, kui kutsutute seas olid ka välismaalased.
Ja nende välismaalaste ettekannetest võis aru saada, kui palju erineb lääne ja Venemaa arusaam Ukrainas toimuvast. Selles pole midagi üllatavat ja seda vastuolu soome meedia ka kajastas. Ent Eesti või Baltimaade küsimuses tervikuna oli see vastuolu veel suurem.
Kui Venemaa endine finants- ja asepeaminister Aleksei Kudrin kinnitas, et ei Põhja- ega Baltimaad pea muretsema Venemaa rünnaku tõttu, sest Ukraina sündmustest on väär teha sääraseid järeldusi, kuna Ukraina on Venemaale erijuhtum, siis USA endine abiriigisekretär Strobe Talbott ütles, et Ukraina kriisi valguses on kõige suurem oht Baltimaades. Sest Venemaa president Vladimir Putin proovivat, kui tõeline on NATO julgeolekutagatis.
Mida siis arvata? Kel on õigus? Kas Kudrinil või Talbottil? Eestiski on vaieldud, kas on tegemist paanitsemise või loidusega Venemaa suhtes. Selget vastust ei ole, kuid on kindel, et Venemaa plaanid Baltimaade suhtes mõjutavad ka Soome julgeolekupoliitikat. Liitkem siia Ühendriikide kava paigutada Baltimaadesse raskerelvastust ja lisavägesid.
Eestist ei räägitud üksnes murekohtade mõttes. Nii kiideti Eesti digitaliseerumist ja eriti just e-residentsust. Kui aga arutati demokraatia tulevikku, tõusis huvitaval kombel esile positiivsena Rahvakogu kogemus. Asjatundjad rõhutasid, et Rahvakogu tähendas just kodanikuühiskonna ja võimude sümbioosi. Võib-olla ei jaga ma isiklikult Rahvakogu täielikult positiivset rolli, sest kui küsida, kas Eesti poliitilises kultuuris või süsteemis on Rahvakogu tõttu fundamentaalselt midagi muutunud, on vastus ei, kuid Rahvakogu kogemusest võib järelikult siiski õppida.