Sisukord
Arvamus
Tänane leht
26.06.2015
Eesti Male Mälumäng Dilbert Horoskoop Tagakülg Palju õnne Tartu Ülikoolis on tung arstiteaduskonda President arvustas maksumuudatuste arutelu riigikogus Eesti lühiuudised lk 4 Puhumisreidil jäi vahele kaheksa joobnud sõidukijuhti Ülemkogu avapäev algas konsensuseta Magnitski-raha jälg võeti üles Prantsusmaal Hololei: ELil on ühtne poliitika Majandus Kreeka läbirääkimised jäid eile tulemusteta Projektikirjutajad võtavad mõõtu uuel rahastamisperioodil Majanduse lühiuudised Välismaa Ülemkogu avapäev algas konsensuseta Prantsuse saadiku sõnul ei meeldi tema kodumaale NATO väljapoole suunatud poliitika Välismaa lühiuudised NATO arvestab Venemaa Putini-keskse otsustusmehhanismiga Magnitski-raha jälg võeti üles Prantsusmaal Hololei: ELil on ühtne poliitika Arvamus Mart Kalm: puupealinn?! Ülo Mattheus: rumal, kes mängib võõravihaga Keijo Lindeberg, Tanel Melk: IRL tõi inimesed ohvriks oma mainele Kadri Hansalu: halvatud lennufirma Päevaintervjuu: radikaalsed rahvale arusaamatud sammud toodavadki radikaalsust Andrus Karnau: Vormsi uus laev Juhtkiri: NATO loob üha usutavamat heidutust Postimees 1934. aastal: nimede-eestistamine on saanud seadusliku tunnustuse Päeva karikatuur Nils Niitra: teel antiutoopiasse Kultuur Tasuja lahkumine NO99 pälvis Prahas peaauhinna Sport Mägile Soomes esikoht, Haas tegi hooaja tipptulemuse Spordi lühiuudised Tänak valmistub astuma järgmist sammu tipu poole Skandaalide varjus püütakse murda needust Räikköneni tõehetk läheneb Tallinn Tammsaare tee ummikud peaksid leevenema nädala jooksul Viaduktilt alla kukkunud naine sai surma Tarbija Bangkok – metropol ja agul Tartu Hiina koorid esitavad popkooripeol Eesti hitte Tants ja traagika käib pere ümber Tasuta supp täidab raskustes laste kõhtu Kutsehariduskeskus avab mitu uut eriala Sebe sulgeb kolm kaugbussiliini Lumi Tartust puges Hiinaski tundliku naha vahele Peeter Põllu park saab esimese nimelise pingi Meelelahutus Koomiks Sudoku

Kadri Hansalu: halvatud lennufirma

2 min lugemist
Kadri Hansalu FOTO: Liis Treimann

Euroopa Komisjon uurib juba kolmandat aastat Eesti rahvusliku lennufirma Estonian Airi rahaasju, uurimine venib ja venib. Komisjoni ametnikud nimetavad kaasust «äärmiselt põnevaks» ning nende Eesti kolleegid veedavad lõputuid tunde Brüsseli vahet lennates ja üha uutele küsimustele vastates. Tuleb tõdeda, et Euroopa konkurentsiametil on käed-jalad viimasel ajal tööd täis olnud: pihtide vahele on võetud rahvusvahelised gigandid, nagu Google ja Gazprom, kuid Eesti lennufirma unarusse jätmine teeb siiski paljudele kahju.

Estonian Airi arendustegevus on sisuliselt halvatud: keegi pole nõus nendega pikaajalisi lepinguid sõlmima, nad ei saa uuendada liinivõrku ega soetada vajalikke uusi lennukeid, kuna ebakindlas olukorras firmale on liisingutingimused ülikarmid. Olukorda kasutab muuhulgas täielikult ära konkurent Airbaltic, kes ise mullu riigiabi tagasimaksmisest pääses ja Estonian Airi pankroti peale lootes juba Tallinna lennujaama ülevõtmisplaane peab.

Paratamatult tekib küsimus, millal hakkab Euroopa Komisjoni konkurentsiameti suutmatus otsust vastu võtta juba ise takistama lennufirmale ette nähtud restruktureerimiskava täitmist. Estonian Airi puhul tundub see piir olevat juba ammu ületatud. Keegi ei taha läbimõtlemata ja kiirustades langetatud otsust, aga mingi piir peaks ikkagi olema. Kaalul on väga paljude inimeste töökohad – nii Estonian Airi enda ligikaudu 200 töötaja kui ka kõigi nende, kelle töökoht on ohus paljude lennuühenduste katkemise tõttu. Vaevalt need inimesed praegu kodulaenugi julgevad võtta.

Eelmise aasta sügisel leidis Eesti isegi erainvestori, kes tahtis lennufirma oma raha abil juba 2016. aastaks kasumisse viia. Ilmselgelt on nemadki nüüdseks muutunud rahutuks. Peale kõige muu tuleb ajakirjandusse juba pikka aega vähemalt kord kuus vihje «mõnelt kõrgelt Euroopa ametnikult», kes väidab, et otsus riigiabi kohta on juba tehtud ning raha tuleb riigile tagasi maksta. Kui väidet kontrollida, kinnitatakse aga ikka ja jälle, et see on pahatahtlik laim, ja küsitakse, kes sellist infot levitab. Sest on ju selge, et nii kui selline vihje tõe pähe avalikkuse ette peaks jõudma, lõpeb ka lennufirma piletimüük. Vihjete rahet arvestades on aga seegi kardetavasti vaid aja küsimus.

Olukord on ühesõnaga üsna skisofreeniline ja vajab hädasti lahendust. Oleme vist jõudnud punkti, kus iga otsus on oodatud. Kui ka peame lennufirma sulgema, siis vähemalt oleks asi selge ja saaks astuda edasisi samme. Kuuldavasti riik ise uut lennufirmat luua ei taha, aga eks võimalusi, kuidas lennuühendust hoida. ole teisigi. Ja teatavasti turumajandus tühja kohta ei salli.

Seega, kui Euroopa Komisjon tahab ühte valdkonda niivõrd karmilt reguleerida, nagu on tehtud lennundusega, siis peaks ta olema valmis ka kiiresti järelevalvet tegema, mitte venitamisega niigi raskustes ärivaldkonda ja ettevõtteid veelgi kahjustama.

Seotud lood
25.06.2015 27.06.2015
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto