Sisukord
Kommentaar
Tänane leht
14.08.2015
Eesti Õe-venna välisreis takerdus piiril Male Mälumäng Palju õnne Dilbert Horoskoop Eesti lühiuudised Viimsi kaubanduskeskus valmis Eesti lühiuudised Talunik kahtlustab jäätmekäitlejat katku levitamises Majandus Majanduse lühiuudised Mis on Balticconnector? Kohalike pahameel gaasitoru trassivalikut ei kõiguta Välismaa Välismaa lühiuudised Sisserändajad vallutasid Kosi saare Rahvaste rändamine toob Euroopasse enneolematul hulgal migrante Arvamus Henrik Roonemaa: kas äpid söövad Eesti väikefirmad ära? Juhtkiri: omapäi üle piiri üksnes vanemate loal Aimar Ventsel: käed eemale Darjast! Aivar Õepa: järgmist oktoobrit oodates Postimees 1910. aastal: Läti-Eesti rahvusline võitlus Margus Tsahkna: salakeele hoidmine nõuab tegusid Ahto Lobjakas: suure pildi saadik tulevikust Päeva Karikatuur Kultuur Meri, varjud ja hülgeolevused Kultuuri lühiuudiseid Sport Spordi lühiuudised Kalevil kaks leegionäri paigas Eesti lohetüdruk lendab maailma meredel Koondise füsioterapeut vollemeeste lõõpi ei karda: üks pilk ja tõmmatakse kahte lehte laiali Harting püsib vigastusest hoolimata ikka pildil Tallinn Arendaja ehitab Kalarannale tara ette Tallinna lühiuudised Tarbija 40 sekundit maa ja taeva vahel Tartu Kunstnikupaar kohtus Tartus võõravihaga Reid: kas turul müüdav Eesti kaup on ikka Eestist? Tiibeti neiu mõistab pagulashirmu Klimatoloog munasuurustest raheteradest: nii suured terad on kaunis haruldased Eestlased õpetasid tibutantsu Tartu võõrustab kaht jalgpalli EMi valikmängu Priit Pullerits: seiskunud jooks Meelelahutus Koomiks Sudoku

Aivar Õepa: järgmist oktoobrit oodates

2 min lugemist
Aivar Õepa. FOTO: Peeter Langovits

Parvlaevade Saaremaa ja Muhumaa saatmisega Saksamaale on Väinamere sadamais taas tekkinud ootejärjekorrad. Tagasi oleks otsekui tosina aasta tagused ajad. Toona olid parvlaevajärjekorrad igasuvine reaalsus; toona ei nurisetud, vaid arvestatigi oma plaanides mitmetunnise ooteajaga sadamas. Nüüd on nii saarlased kui ka saarte külalised harjunud parema kohtlemisega.

Kõigepealt süüdlastest. Kehtiva, 2006. aastal sõlmitud lepingu järgi peavad liini teenindama 400 liinimeetrit sõidukeid ja 400 reisijat mahutavad parvlaevad. Nii see praegu ongi, seega täidab vedaja Väinamere Liinid lepingut. Kuid juba aastal 2005 oli suursaarte ja mandri vahet sõitev autode arv aastas poolteist korda suurem kui kümme aastat varem. Majandusministeerium oleks võinud siis ennustada, et järgmise kümne aastaga on kasv vähemalt samasugune, ja panna konkursitingimustesse suuremad laevad.

Teiseks oleks Väinamere Liinid võinud tellijat ja kliente pikemalt ette teavitada, et suuremad laevad viimaseks kaheks suveks liinile ei jää. Hea küll, järgmist lepingut ei võidetud, solvumine tellija peale on mõistetav. Kuid kliendid pole küll millekski süüdi.

Kolmandaks oleks majandusministeerium võinud reageerida kohe, kui oli teada suurte parvlaevade lahkumine. Oleks võinud tellida juba mais suure portsu lisareise juuniks-augustiks. Ehkki lepingu järgi pole vedaja kohustatud lisareise tegema, kui tal vaba laeva pole, oleks suurem tellimus teda ehk innustanud üht laeva lisaks prahtima.

Süüdlasi võib leida teisigi. Inimesed armastavad näidata näpuga Urve Palo poole, kelle majandusministrina tegutsemise aega jäi uue veolepingu sõlmimine Tallinna Sadamaga. Näidata võiks aga ka Edgar Savisaare peale, kelle ajal 2006. aasta leping sõlmiti, või Juhan Partsi peale, kes juba 2010 jagas lubadusi, kuidas ta parvlaevaliikluses kõike muudab, ja kolm aastat hiljem polnud tegudeni jõudnud. Või Meelis Atoneni peale, kelle plaan parvlaevaühendust reformida takerdus saamatult korraldatud hangetesse. Atonen ütles lahkudes, et valitsus teda ei toetanud – seega osutab näpp taas Partsi poole, kes oli tollal peaminister.

Kuid süüdlaste otsimine ei lahenda probleemi. See tuleb lahendada, sest inimesed on korraliku teenusega arvestanud ja sellele oma plaanid rajanud. Kehtiva lepingu piires tundub ainus lahendus tuua liinile kolmas laev. Selleks tuleb leida järgmises riigieelarves rohkem dotatsiooniraha ja tellida tihedam sõidugraafik.

Ei saa nii, et ootame aga tuleva oktoobrini, küll siis saabub õndsus uute laevade näol. Sinna on üle aasta, seni inimesed kannatavad, ja nad ei ole neid kannatusi sugugi ära teeninud.

Ei saa nii, et ootame aga tuleva oktoobrini, küll siis saabub õndsus uute laevade näol.
Seotud lood
13.08.2015 15.08.2015
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto