Sisukord
Päevakomm
Postimees
26.08.2015
Eesti Kas Kadriorgu tuleb peremees või perenaine? Male Mälumäng Dilbert Palju õnne Ehitusmehed osutusid uimastiärikateks Horoskoop Oki raport soovitab ingliskeelset tasulist kõrgharidust Tagakaas Maanteeamet tahab ohtlikel teedel kiiruspiiri langetada Autojuhid kiiruspiiri langetamisest Eesti lühiuudised Esikülg 26.08 Hülgebassein pesti loomaaia sünnipäeva puhul puhtaks Majandus Teine ülemaailmne börsipaanika jäi ära Majanduse lühiuudised Pärtel: poriloopimine ei päästa Välismaa Venemaa saatis Ukraina režissööri terroristina trellide taha Piltuudis: IS Palmyra kallal Välismaa lühiuudised Arvamus Juhtkiri: valimiste algrivistus Postimees 1933. aastal: rahulolematuse laine õpetajaskonnas. Nils Niitra: praakmaanteeamet Päeva karikatuur Margit Sutrop: kas väärtuste kujunemist saab suunata? Jean-Claude Juncker: jagatud julgus aitab edasi Imbi Paju: tapetud sigade ülestõusmine Erkki Bahovski: tagurpidi liikuv Eesti Kultuur Cumberbatch jääb Üllar Saaremäele alla Sport Venemaa tipptiim meelitas Taaramäe endale? Spordi lühiuudised Margus Hunt suurendas oma võimalusi Kanter: enne võistlust tuleb valuvaigistid sisse võtta Uibo tunneb isu rekordi ja kohupiima järele Kalevile ameeriklane, Kurbas tagasi Rocki Veideman Horvaatiasse ei sõitnud Tallinn Linn pärib nii vanurite korterid kui võlad Tallinna lühiuudised Tarbija Vibramid nõuavad harjumist Eksperiment: kas viievarbalised teevad paljastele taldadele ära? Ortopeed: paljajalu joostes võivad mujal tekkida probleemid Tartu Emajõgi kipub vastu sügist ojaks kuivama Kriksadullid tulid põranda alt näitusele Ehitajatel käib koolimajades vilgas lõpuspurt Suvelõpu linnalaager meelitab lapsi jooksma Meelelahutus Koomiks Sudoku

Nils Niitra: praakmaanteeamet

2 min lugemist
Nils Niitra FOTO: SILLE ANNUK/PM/SCANPIX BALTICS

Tartumaal Vara külas elav kuldsete kätega metallitöömees Kalle on muidu üsna sõnakas, aga ülemöödunud aasta kevadel ei osanud temagi miskit öelda. Kalle osutas oma võimsa kämblaga küla läbiva poolekilomeetrise teelõigu poole ja pakkus, et sina, Nils, oled ajakirjanik, uuri, mis see on. Alles eelneval suvel valminud uues teekattes jahtis üks sügav löökauk teist, neid oli poole kilomeetri kohta kümneid, kui mitte sadu.

Kohalik väike teejupp, mõtlesin, ja jäin ootama, kas maanteeamet jätkab tööde tellimist samas vaimus ja samasuguse tulemusega. Ülemöödunud aasta sügisel remonditi Vara külast 20 kilomeetri kaugusel Alatskivil endist veskitammi ja rajati ka jalakäijate sild, sedagi maanteeameti ehk maksumaksja kulul. Mõni kuu hiljem ehk eelmise aasta veebruaris kukkus sild lihtsalt kokku.

Alatskivi sild pärast valmimist 2013. aasta novembris (vasak) ja selle jäänused 2014. aasta detsembris. Fotod: Margus Ansu, Kristjan Teedema FOTO: Pm

Ent see ei ole veel kõik: mullu suvel pinnati sellesama Vara küla ja Alatskivi aleviku vahele jääv 3,5-kilomeetrine teelõik ja juba sügisel hakkas autorataste vahelt lendama lahtine killustik, mis lõi puruks terve hulga autode esiklaasid. Ja see ei ole sugugi esimene ebaõnnestunud pindamine Tartu maakonnas. Nüüd on osa teest killustikust lihtsalt paljas.

Kas maanteeamet on lasknud töö tegijail vead parandada ehk panna Varale uue asfaltkatte, ehitada Alatskivile uue silla ning lasknud teelõigu uuesti pinnata? Ei ole. Mitte midagi pole sündinud peale selle, et tänavugi suvel lapiti Vara külas koletuid löökauke. Alatskivil pole poolteist aastat hiljem uut silda.

Niisiis on maanteeamet suutnud paarikümne kilomeetri sisse mahutada kolm ränka viga, mida pole seni suvatsetud parandada. Pean nüüd Kallele pettumuse valmistama ja teatama, et ei pea vajalikuks uurida, mis see on. Vestlused vallavanematega räägivad küll sellest, kuidas ehitaja süüdistab projekteerijat ja vastupidi. Aga minule on kõik niigi selge: maanteeamet ei suuda oma hangetel tagada, et tee-ehitusfirmad ja/või projekteerijad ja/või järelevalvajad teeksid oma tööd korralikult ning vastutaksid tehtu eest.

Minu ja teiste maksumaksjate ees vastutab aga omakorda maanteeamet ja sealt edasi majandus- ja kommunikatsiooniministeerium. Vara ja Alatskivi valla elanikud on riigi peale tõsiselt tigedad. Pahased on ka vallavanemad, aga sellest pole seni mingit tolku.

Aga miks maanteeamet ikkagi ei suuda? Põhjuseks saab olla kas laiskus või lohakus, võibolla isegi kuritahtlik lohakus. Miks mitte ka soojad suhted tee-ehitusfirmade ja maanteeameti ametnike vahel? Võibolla ei tahetagi korralikke lepinguid ja asjalikke partnereid? Ehk ei peagi ehitusfirmad ja/või projekteerijad vajalikuks oma tööd korralikult teha? Tegelikult on olemas üks laialt tuntud, k-tähega algav ja rohkem kui kümnest tähest koosnev sõna – kas seda võiks ehk samuti kasutada toimuva iseloomustamiseks?

Selmet korrigeerida vanad vead, ehitab riik Tartu serva keset põlde ohjeldamatult ringristmikke, mis maksavad palju ja kust suunduvad paremale ja/või vasakule hüpoteetilised teed, mida veel ei ole. Mina ei tea, kas ka tulevad.

Seotud lood
25.08.2015 27.08.2015
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto