Sisukord
Juhtkiri
Postimees
07.11.2015
Eesti Esimehest tööandjaks Juhan Parts: see on Eesti suhtes ebaõiglane! Male Mälumäng Dilbert Horoskoop Tagakülg 7.11 Palju õnne Siim Kallas: otselend ei vaja rahvuslikku lennufirmat 7 asja, mida me teame Estonian Airi olukorra kohta Reinsalu arve Venemaale üllatas valitsust Miks riik ei tohi toetada rahvuslikku lennukompaniid? Tarbijakaitse: meie Estonian Airi reisijatele soovitusi anda ei oska Lootusetu haige ravija Esikaas 7. 11 Majandus Juhan Parts: see on Eesti suhtes ebaõiglane! Lootusetu haige ravija Välismaa Välismaa lühiuudised Pomm võis olla Vene lennuki pagasiruumis Arvamus Mees valges Postimees 1911. aastal: kübaranõelad on inimestele ohtlikud Lootusetu haige ravija Päeva karikatuur Juhtkiri: tulevik peab olema õhust kaalukam Juhan Mellik: hiinlased teevad ajalugu Madis-Ulf Regi: minu päevik 2015 Kultuur Luulehetk – hetk luules Esimehest tööandjaks Ilus teooria uuritud alal Nädala plaat. Anorgaanilise seksapiil Nii halb, et lausa õudne Lõputu Singer ja jalgrattad No kuidas sa seda arvustad!? Mida arvab Postimehe žürii filmist «Hei, Rasma!»? Mida arvab Postimehe žürii filmist «Luikedeta järv»? Bond, jälle Bond Sport Helenius tuleb Tallinna otse treeningutelt Klitškoga IAAF jätab skandaali tõttu aastalõpugala ära Spordi lühiuudised Eesti hokit pööratakse nüüdisaega Meistrite liiga tiitlikaitsjat kimbutanud Teppan: sähvatajaid on varemgi olnud, klassi määrab stabiilsus Põlva puurilukkude vaikne duo veab koondisevankrit Klappi ei tekkinud, Eesti kaotas Iisraelile ja edasipääsulootuse Tarbija Erinevus rikastab ka tööl AK Marti Aavik: oh Island Ilus teooria uuritud alal Lõputu Singer ja jalgrattad Nädala plaat. Anorgaanilise seksapiil Mida arvab Postimehe žürii filmist «Hei, Rasma!»? No kuidas sa seda arvustad!? Rumeenia kinnisvara on tark investeering Mida arvab Postimehe žürii filmist «Luikedeta järv»? Viimane veerg Kevin Uljaste tõusvas joones Teeme rahval tuju paremaks Juhan Mellik: hiinlased teevad ajalugu Kätlin Konstabel: isa kui Medicite lõvi Peeter Langovitsi tagasivaade: plahvatus kohtumajas Konfutsius on üles tõusnud, elagu Konfutsius! Arter Lugu, mis puudutab kõiki Rahvuslipp jäisel mandril Paavo Järvi: olen õnnelik, et oleme tütardega üksteisel nii tihedalt «naha all» Pagulane minu kodus Sepp, meie kõigi president Saatusele tänulik Margit Härma: millal see prints siis tuleb? Enesepuhastuse läbiviija Meelelahutus Koomiks Sudoku

Juhtkiri: tulevik peab olema õhust kaalukam

2 min lugemist

Täna peaks teatavaks saama Euroopa Komisjoni otsus, mis määrab Eesti rahvusliku lennukompanii Estonian Airi saatuse. Kui komisjon otsustab, et riigiabi ei olnud seaduslik, siis kuulutatakse välja ettevõtte pankrot. Juba paar päeva pole enam saladus, et Euroopa Komisjoni konkurentsi peadirektoraat – esialgu kinnitamata andmetel – just nii ka otsustas.

Kui rahvuslikust uhkusest üle olla – sest riigile on oma lennukompanii üks neist veresoontest, mis organismi toimimiseks vajalikud –, jääb ometi mitu küsimust, millele oleks tahtnud juba ammu vastust saada.

Peamine küsimus puudutab informatsiooni, õigemini selle edastamist. Asi ei ole ju selles, nagu peaks üks lennufirma kestma igavesti. Olud muutuvad, seisukohad teisenevad, firmad sünnivad ja kaovad. Pigem on küsimus teadmises, mis aitab kadumiseks valmis olla. Ehkki märgid olid õhus juba ammu, ettehoiatust inimesed ometi veel ei saanud. Veel eile reklaamis lennufirma oma kodulehel sooduspakkumisi ja kinkekaarte. Kurb iroonia, kuid neist paistavad saavat katteta lubadused.

Tõsi, lubatud on, et kui halvim stsenaarium tõeks saab, siis juba ostetud piletid raisku ei lähe. Neile, kes on Estonian Airi lennule pileti ostnud, lubatakse leida uued piletid teistele lendudele või korvatakse pileti maksumus.

Teine peamine küsimus on laiem. Kui Eestisse ei too ega vii otselende, taandume perifeeriaks. Rahvuslik lennukompanii oli vähemalt lootus – tõsi, lendude sihtpunkte vaadates ammu enam mitte tagatis – sellele, et see võiks teisiti olla. Piirkondlikult hakkab Läti võtma üle seda, mis võiks kuuluda meile ja mille meile kuulumist korraks juba ka lootsime – Baltimaade sõlmpunkti staatust, mille peamine eeldus on lihtne ligipääs. Sellest ligipääsust sõltub siinse ettevõtluse, turismitööstuse, aga ka poliitikakujundamise paiga tulevik. Kui rahvusvahelisel ettevõttel on valida, kas luua Baltimaades kontor riiki, kuhu saab ümberistumiseta ja töötunde kaotamata, valib ta selle. Kui turist plaanib reisi Baltimaadesse ja tal on valida, kas maanduda Riias või võtta veel üks lend Tallinna, valib ta Riia. Praegu Riias toimuval julgeolekukonverentsil arutatakse siinse piirkonna ja kogu Euroopa jaoks olulisi teemasid. Samasugune tipp-poliitikute ja -mõtlejate kohtumine toimub kevaditi Lennart Meri konverentsi ajal Eestis, ent kui siia pääsemine hakkab tähendama palju suuremat pingutust, ei pruugi siinne intellektuaalne kapital mõtlejate ja poliitikakujundajate kohale meelitamiseks enam ebamugavusi üles kaaluda.

Tõsi, otselendudeks Tallinna ja Euroopa peamiste sõlmpuntide vahel ei ole ilmtingimata vaja rahvuslikku lennukompaniid. Kuid lend peab end ära tasuma või riiklikult kompenseeritud saama. Kui tegu on muu kui Eesti lennukompaniiga, jääb vaid esimene võimalus. See ei anna tulevikku vaadates põhjust ülemääraseks optimismiks.

Väiksel ja keskustest eemal asuval riigil on mõned küsimused, mille tähtsus on suurem kui teistel: parem ligipääsetavus, mis korvaks keskustest kaugemal asumist, ja usaldus, mis korvaks väiksust ja suhtelist tundmatust. Milline Estonian Airi saatus ka ei oleks, Eesti huvides on, et need kaks lubadust oleks õhust kaalukamad.

Seotud lood
    06.11.2015 09.11.2015
    Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
    Logi sisse
    Sul ei ole kontot?
    Loo Postimees konto