R, 9.12.2022
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Raha ei tähenda veel valmis toodet

Kuldar Kullasepp
, reklaamtoodete ja eriprojektide juht
Raha ei tähenda veel valmis toodet
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Amazonis 500 dollari eest müüdava jahutuskasti Coolest Cooler komplektis on blender, kõlar, nutiseadme laadija ja kööginõud.
Amazonis 500 dollari eest müüdava jahutuskasti Coolest Cooler komplektis on blender, kõlar, nutiseadme laadija ja kööginõud. Foto: Kickstarter

Ühisrahastus on kuum sõna. Üleilmsed projektid kaasavad sadu tuhandeid, miljoneid, isegi kümneid miljoneid eurosid, rahastamaks projekte, mis on alles idee või paremal juhul prototüübi tasemel.

Siiski tasub ühisrahastuses osalejatel hoida külma närvi ja seda pikemat aega: lubatud tähtajad võivad palju nihkuda ning halvemal juhul jääb loodetud innovaatiline toode sootuks saamata.

-Kallis jahutuskast

Möödunud nädalal pälvis suurt tähelepanu Kickstarteri kõigi aegade teine edukaim projekt Coolest Cooler – innovaatiline kaasaskantav jahutuskast, mis sisaldab ka kannmikserit, Bluetooth-kõlarit, nutiseadme laadijat ja kööginõude valikut. Projekt kogus Kickstarteri kaudu 13 miljonit dollarit, kuid ettevõttel on suuri probleeme kõigile toetajatele seadmete tarnimisega.

Coolest Cooleri arendajad püüavad probleemidele leida lahendust omamoodi: ettevõtte pani osa toodetud seadmetest müüki Amazonis, küsides seadme eest ligi 500 dollarit. See tekitas aga hämmeldust nende hulgas, kes käisid Kickstarteri kaudu sama toote eest välja vähemalt 165 dollarit, kuid pole seda seni saanud.

Esialgse lubaduse järgi pidid projekti toetajad saama oma jahutuskastid kätte tänavu veebruaris. Seejärel lükati tähtaega edasi juulisse ning praeguseks on välja saadetud kümneid tuhandeid seadmeid. Kickstarteri kaudu telliti neid 60 000.

Ettevõtte tegevjuhi Ryan Grepperi sõnul tehti niisugune käik selleks, et hoida ettevõttes tuled põlemas ning saada täiendava müügi abil piisavalt kapitali, et jätkata tootmist.

Teisisõnu tundub, et 13 miljonist dollarit pole suuremat midagi järele jäänud. Väidetavalt kulus ettevõttel kaks miljonit disaini arendamisele ja inseneritöödele. Kampaania käigus kogutud rahast võtab 5 protsenti teenustasuna Kickstarter ning 3–5 protsenti läheb tehingut vahendavale finantsasutusele.

Probleeme oli ka näiteks mängukonsoolitootjal Ouya, firmal on konsooli tootmine läinud üle kivide ja kändude. Märtsiks ootab seadet üle 63 000 projektis osaleja ja ettevõte pole sugugi kindel, kas suudab selle täita.

Väljaanne Huffington Post kirjutas, et Ouya esindaja Julie Uhrman ei osanud öelda, mis saab siis, kui märtsiks tellimusi ei täideta. «Ma ei oska öelda, kuidas sellises olukorras Kickstarteri perspektiivist vaadatuna tuleb toimida, kuid meie püüame selliseid olukordi lahendada võimalikult õiglaselt.»

Kickstarteri kõrval on teine populaarne ühisrahastusplatvorm Indiegogo, mis hakkas 2013. aastal raha koguma nutikellaprojektile Kreyos, mis lubas 100 dollari eest kella, mis olevat vaat et võrdväärne praeguse Apple Watchiga. Ettevõte kogus ühisrahastusega 1,5 miljonit dollarit, kuid ei tootnud kella, mis vastaks reklaamitule.

Veekindlust polnud kellal ollagi, sammulugeja reageeris kella enda vibratsioonile, lubatud seitsme päeva asemel pidas aku vastu alla päeva ning, mis eriti kummaline, kell ei suutnud isegi õiget aega hoida.

-Toetaja risk

Ühisrahastusplatvormidest leiab projekte, milles kaasalöömine eeldab sadadesse, teinekord isegi tuhandetesse dollaritesse ulatuvaid investeeringuid. Mida aga teha ja kuhu pöörduda, kui lubatud kaupa ei tule ega tule?

Kickstarter tuletab meelde, et tegemist ei ole e-poega ja seega ei tohiks seal tehtavatesse tehingutesse suhtuda kui ostmisesse. Pigem tuleks seda näha kui idee toetamist, mis ideaaljuhul lõppeb lubatud hüvega (tavaliselt toode ise). Halvemal juhul tuleb see raha aga halva investeeringuna korstnasse kirjutada.

Riskide vähendamiseks on seepärast äärmiselt oluline püüda võimalikult kainelt hinnata, kas toetuse suurus ja lubatav hüve on omavahel kooskõlas. Nimetatud nutikella puhul oleks pidanud kriitiliselt hindama pakutud kella hinda: 100 dollari eest ei ole lihtsalt võimalik sellist toodet teha.

Coolest Cooleri puhul on raske hinnata, kas 165 dollarit on sellise toote puhul reaalne hind või kipub see pigem jääma Amazonis küsitava ligi 500 kanti. Tavalisel projekti toetajal on seda väga raske hinnata, kui projekti algatajad on tootnud väga heal tasemel tutvustusvideod.

Kui aga otsus mingisse projekti oma raha panna on sündinud, siis peab arvestama, et risk jääb projekti looja ja toetaja kanda. Platvorm ise on vaid vahendaja ega tagasta raha, kui projekt ebaõnnestub. Seepärast on oluline projekti toetaja ja tootja tihe ja aktiivne suhtlemine.

Tagasi üles