Sisukord
Arvamus
Postimees
03.12.2015
Eesti Ligi: lastele ei tohi luua kaste Mälumäng Palju õnne Dilbert Male Võimuparteide juhid üritavad patiseisust üle saada Saare keskerakondlane: Savisaare kultus noori ei kõneta Esikülg 3. detsember Tagakülg Reisijad kurdavad logude lennukite üle Tehnokontroll lubas sõidukeid altkäemaksu eest liiklusesse Esimene Eesti pardameeskond alustab sel aastal Hilinemisi tingivad tühistamised Eesti lühiuudised Tallinna vanalinnas näeb põhjapõtru ja jõulusõimesid Linnaosavanem andis alluvale munitsipaalkorteri Majandus Majanduse lühiuudised Draghilt oodatakse täna eurotsoonile uut ergutussüsti Välismaa Rootsi ajutise piirikontrolli tulemus: migrandid on hakanud saabuma üle mere Norra naftapealinna head ajad on möödanik NATO ületas Venemaa seatud tõkke Spalta_välised Arvamus Aivar Pohlak: jalgpalli rahvusstaadionist ja avalikust ruumist Juhan Kivirähk: mida halvem Eestile, seda parem Keskerakonnale – selline on Savisaare deviis Juhtkiri: rahatrükk pole lahendus… või siiski on? Päeva karikatuur Postimees 1932. aastal: piiril tabatu – salakuller Sigrid Kõiv: Luksusreis Võrru, säästutripp Viini Kadri Liik: mida oodata Venemaalt Süürias? Kultuur Eesti moslem süürlaste pagulaslaagris – «Kahe maailma vahel» Postimehe Kinos Uus ajakiri räägib vanadest asjadest Sport Spordi lühiuudised Björndalen võidutses, Lessing parimana 48. Kes on koduse klubikorvpalli resultatiivsemad eestlased? Kummaline e-kiri tekitab Nõmme Kaljus segadust Avo Keel Pärnu esitustest: pean enda poole vaatama Tarbija Verivorstide pimetest: tatravorst üllatas, Päkapikuvorst põrus Tartu 32 tundi hooldajana: kogetu kisub mu lõhki Priit Pullerits: oo, sport, sa oled jäle! Endli suupillilugude ja armastuslaulude kontsert Elviira moeajakirjad ja struudlipirukas Täika sai aasta lõpuni armuaega Veeriku kooli digipööre oli parim Meelelahutus Koomiks Sudoku

Sigrid Kõiv: Luksusreis Võrru, säästutripp Viini

2 min lugemist
Sigrid Kõiv FOTO: SCANPIX

Briti telesarja «Ühe miili klubi» teise hooaja alguses ühineb odavlennufirma tavalise lennufirmaga. Aasta oli 2004 ja odavlennufirmade võidukäik oli just alanud. Seriaalis kukub staažikas stjuuard ootamatust töökoormusest tekkinud pinge tõttu kokku ja kurdab, et ei tunne enam ära sektorit, milles ta kogu elu on töötanud. Kunagi serveeris ta vahuveini ja kaaviari, nüüd müüb kartulikrõpse. Kunagi «lendasid vaid parimad inimesed», nüüd peab ta pagasiriiulile mahutama suuri seljakotte.  

Kakskümmend aastat tagasi kestis rongisõit Tallinnast Tartusse üldiselt neli tundi ja kulges puuistmetel. Oli ka mingi kiirrong, aga see sõitis harva ja pileteid sellele tuli mõned päevad enne jaamas ostmas käia. Bussid, jällegi piletite eelmüük bussijaamas, olid külmad ja logisevad ning nendegi graafik oli praegusega võrreldes hõre. Mis kõige jubedam – kogu ühistranspordis oli reisija jäetud pikkadeks tundideks tumma enesevaatluse hoolde. Sülearvuteid oli vähe, wifist alles räägiti, nutitelefonid olid ainult Steve Jobsi peas.  

Nüüd käivad bussid tihedalt, istmed on pehmed ja Media Playeriga, salongid soojad ja wifiga. Rongid võiksid käia tihedamini, aga sisu on sama.

Lennureisijana tuleb aga vähemalt siin ilmakandis leppida sellega, et enam ei pruugi olla kuigi kindel, millise lennuki peale satud. Mugav pole lennujaamades enam ammu – need on väga ülerahvastatud. Ja kallid – lennukis sageli enam süüa ei anta, nii tuleb ümberistumistega reisil süüa lennujaamas. Ja sageli on ümberistumisega reis. Niisiis: näljaste inimeste massid trügivad hiigelsuurtes terminalides, et jõuda jumal teab millises seisundis raudlinnule, kus tuleb istuda tihedalt koos nagu vanasti Tallinna-Tartu liinibussis. Vähemalt on olemas nutiseadmed, nii et enesevaatlusest oleme pääsenud.

Turu surve ühelt ja sihtkoha elevus teiselt poolt on lennu- ning bussi- ja rongiliikluse kohti omavahel vahetamas. Ebamugavuse tase, mida inimesed on nõus näiteks Võru või Viini nimel kannatama, on erinev. Võrru võib ka autoga minna, Viini muud moodi kui lennukiga ei saa, aga minna tahaks ometi. Niisiis peab Võru buss olema sõitjale vähemalt sama mugav kui oma auto (ja mõnele pole see ikka piisavalt mugav), lennureis Viini peab olema vaid taskukohane, peaasi, et kohale saaks.

Muidugi jäävad alati ka need inimesed, kes töö tõttu sageli lendavad, kuid tänu infotehnoloogiale kuivab nendegi hulk armetult kokku. Pooltühjad äriklassid hirmkalliste piletitega säilivad mälestustena neist aegades, mil kõigil Euroopa siselendudel pakuti sooja toitu ja ajalehti. Varsti pole enam äriklassigi, sest pealekasvav põlvkond on harjunud lendama tagasihoidlikes oludes. Glamuur lennundusest kaob kiiresti ja nähtavas tulevikus tuleb rõõmustada juba sellegi üle, kui lennukid on tehniliselt korras ja püsivad enam-vähem graafikus.

Seotud lood
02.12.2015 04.12.2015
EELMINE
JÄRGMINE
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto