Sattusin kolleeg Trivimi Vellistega toimunud diskussiooni tõttu lugema Maarja Vaino artiklit «Sümbolitest loobumise talumatu kergus» (PM, 10.11), milles ta hoiatab meid sümbolitest loobumise eest, kuna see võib põhjustada ühe olulise, meid kõiki ühendava tasandi kadumise. Oma mõttearendust illustreerib ta näidetega Estonian Airist, ETV+, pooleliolevast haldusreformist, piirilepingust ja Tartu rahust, Konstantin Pätsist, Eesti Postist ja Fr. R. Kreuzwaldi nimelisest trammipeatusest ning rahvuseeposest.
Olles Maarja Vainoga mitmeski asjas nõus (meeletu bürokraatia, takerdumine pisiasjadesse, nürimeelse paberimajanduse vohamine), ei saa kuidagi nõustuda süüdistustega rahva aadressil, kes nagu ei tajuvat sümbolite kadumises peituvat ohtu kultuurile, rahvale ja riigile ning oskamatust näha suurt pilti.
Kuna ei pea ennast tulevikuvisioonide ega ka tänaste otsuste mõju hindamisel eriliseks asjatundjaks (seda näitab ikkagi aeg, mitte me soovunelmad), siis keskenduksin pigem ajaloole ehk mineviku «sümbolitele». Tahtmata lehelugejat koormata juba toimunu ehk sõjaeelse Eesti Vabariigi ajaloo ümberjutustamisega, soovitaksin siiski enne võimalikku diskussiooni laskumist lugeda kahte suurepärast ülevaadet sellest perioodist. Kõigepealt Toomas Karjahärmi ja Väino Sirki «Vaim ja võim» (Tallinn, 2001), milles vaadeldakse «vaikiva ajastu» kujunemise eellugu ning seda, kuidas Euroopa mõistes küllaltki demokraatlikust riigist sai ülimalt autokraatliku valitsemiskorraga ja tasalülitatud kodanikühiskonnaga moodustis, mida juhtis piiramatu kõrgeima võimuga Konstantin Päts.
Vapside võimuhaaramise kartusele viidates korraldasid Konstantin Päts ja Johan Laidoner sõjaväe toetusel 1934. aasta 12. märtsil riigipöörde, millest rahvas ja seni parlamentaarset riiki juhtinud riigikogu liikmeid informeeriti alles õhtul kell 22.00 alanud pressikonverentsil. Samas kuulutas Konstantin Päts Eesti rahva haigeks, mistõttu «teadlik ja tõsine otsustamine riigielu põhiküsimusis rahva kaudu on võimatu».