Neis oludes ellujäämiseks vajab seitsme-protsendi-erakond Churchilli gabariitides talenti. Eestis on nendega kitsas ja Margus Tsahkna laupäevane «Isamaa 2.0» kõne talentide lisandumist ei kuulutanud. Ühele huvitavamale küsimusele – mitmele paremparteile on Eestis ruumi? – jääb ikka vastuseks: kaks-kolm väikest (pluss Reformierakond).
IRLi näiliselt kaelamurdval allakäigul on tegelikult lihtne seletus. IRL – «Isamaa 1.0» – moodustas ühe poole ühest selgest vastasseisust. «Isamaa 2.0st» jookseb täna mitu rindejoont risti läbi. Tulemusena puudub erakonnal igasugune tagala, kus rahulikult mõelda ja vajadusel ümber grupeeruda. Esmane rindejoon on rahvuse tulevik. Nii lihtne ja ühene aastal 1991, sisaldab see mõiste nüüd põhimõttelisi valikuid: eestlus on kas väärtuste jagamine või vereside. Tsahkna näis olevat otsustanud mingi vahepealse variandi kasuks, kuid ei suutnud sellele elujõudu anda. Tähelepanuväärselt ütles ta, et on lähem Edward Lucasele kui Kristiina Ojulandile, aga rattad tulid tema modernselt konservatiivselt patriotismilt alt niipea, kui jutt läks «kultuurikonfliktile». Seal pakkus Tsahkna välja idee teha Eestist reservaat neile vana Euroopa sakslastele ja rootslastele, kes ei saa oma kodus enam elada oma «kultuuriruumis». See piruett algas Reformierakonna (deklaratiivselt) territooriumilt ja maandus EKRE piiridesse.
Sama lühike õhulend – maast lahti olek – seletab ära ka Tsahkna kõne peataoleku «globaalse eestluse» teemadel. Sisse on toodud äärmiselt tänuväärne mõte diasporaa-poliitika vajadusest, ehk Eesti n-ö koodi säilitamisest väljarännanute seas. Samas varjutas selle jutt täiesti uuest staatusest nimega e-kodanik, mis peaks tähistama inimesi, kes eestlusega n-ö liituda tahavad. Sisult on ta kuidagi seotud keelega, kuidagi päritoluga, kuidagi väärtustega. Kuidas see võiks käia juriidiliselt, teab vaevalt IRLi liider isegi.