Mu meelest tuleks Euroopa Komisjoni otsuse lugemise järel küsida kolm küsimust. Kui palju on Eesti maksumaksjad valmis aastas peale maksma selle eest, et riiklik lennukompanii õhus püsiks? Mis on Nordica äriplaan? Kuidas teha nii, et meie uus riiklik lennufirma ei lõpetaks taas häbistaval kombel?
Esimene küsimus on vaikimisi vastuse saanud. Mulluste otsustega investeeris valitsus ettevõttesse umbes 80 miljonit eurot. Kui võtta arvesse ka varasemad laenud ja investeeringud, siis on maksumaksja lennufirma õhus hoidmisele kulutanud keskmiselt 40 miljonit eurot aastas. Selle vastu pole keegi suuremat protestinud. Järelikult ongi see umbkaudne hind, mida ühiskond on valmis maksma, et lennukid lendaksid Tallinnast ja tagasi.
Keerulisem on Nordica äriplaaniga. Kui suur meie lennufirma olla tahab? Kas tahetakse püsida kasumis? Või on eesmärk hoopis käibes ja lendajate arvus ning selles, et säärase hulga lendude tegemise juures ei tohiks kahjum teatud joonest alla poole kukkuda?
Avalikkus sellest kõigest väga palju ei tea. Teada on, et äriplaani olevat heaks kiitnud Lufthansa, samuti kiitis seda Estonian Airi viimane juht Jan Palmer. Alustavalt ettevõttelt on keeruline nõuda kasumit, aga seda võiks ju avalikkus vähemalt teada, millised on ärilised eesmärgid. Kui uskuda seda, et Estonian Air suutis viimasel ajal enam-vähem hakkama saada, liita siia see, et Nordica toimetab madalama kulubaasiga ega pea kaasas kandma veel kusagil SASi omanduses olemise ajal tehtud majanduslikke vigu, siis võiks ju teoreetiliselt lootust olla. Aga arvestades seda, kui kalliks on oma lennufirma õhus hoidmine viimasel kümnel aastal riigikassale läinud, siis oleks firma eesmärkides vaja rohkem teada. Tõdemus, et ettevõtte kahjumiprognoos pole avalik, on liiga kesine selgitus. Selles ettevõttes kulub meie kõigi raha.