Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Hea uudis: tunnel siiski tuleb

Eile võisid Tartu kaubamajast möödujad näha Riia-Turu nurgal alanud kaevetöid. Selle põhjuseks on geodeetilised uuringud, millega peaks selguma, kui sügaval asuvad ristmikku läbivad torud. Kui torustik on tõesti rajatud arvatust sügavamale, algab juba suve hakul ristmikku läbiva tunneli ehitus. FOTO: Margus Ansu

Tartu turuhoone 80. sünnipäeva eel on linnavalitsus võtnud sahtlipõhjast välja 2006. aastast pärit projekti, mille järgi ühendaks Riia-Turu ristmiku ümber olevaid kaubakeskusi ja turuhoonet jalakäijate tunnel. Eile algasid ettevalmistused tunneli ehituseks.

Kuna turuhoonet ootab ees põhjalik uuenduskuur, mille eesmärk on turu külastatavust märkimisväärselt suurendada, on linnapea Urmas Klaasi sõnul oluline ka mõelda, kuidas tartlased ja linna külalised turule pääsevad. «Kuna peagi avatakse ka vana kaubamaja asemele kerkiv uus keskus, on tunneli ehitus tõepoolest taas päevakorral,» tunnistas linnapea.

«Kui varem olime kõhklevad, kas tunneli ehitamine on sooja- ja gaasitorustiku asukoha tõttu ikka võimalik, siis nüüd on meil alust uskuda, et vanades projektides kirjas olevad sügavused ei klapi, ja see räägib tunneli ehitamise kasuks,» sõnas Tartu abilinnapea Valvo Semilarski. «Nii et ometi kord on põhjust nõukaaegse praagi pärast rõõmustada.»

Projekt on olemas

Eile algasid Tartu kaubamaja Turu tänava poolse väljapääsu juures eeltööd tunneli rajamiseks. Nimelt on vaja geodeetiliste uuringutega kontrollida, kas ristmikku läbivad torud asuvad tegelikult sügavamal, kui nõukogudeaegsetel projektidel kirjas.

2006. aastal kooskõlastatud projekt sobib Semilarski sõnul tunneli ehitamiseks ka praegu. Juba siis oli arvestatud sellega, et tunnel ühendaks kõiki Riia-Turu ristmiku äärseid ärihooneid. 2007. aastal ületas tipptunnil ristmikku umbes 4500 autot ning 900 jalakäijat, see oli liialt väike voog, et toona tunneli ehitus ette võtta.

Vahepeal valminud Tasku keskus ja Ahhaa on sõidukite ja jalakäijate hulka suurendanud ning uue mitmefunktsioonilise keskuse avamine sel kevadel ning renoveeritud turuhoone võiksid prognooside kohaselt kergitada autode arvu tipptunnil 8000 ja jalakäijate arvu 1900 peale.

«Need on juba arvud, mis panevad tõsiselt mõtlema praeguse liikluskorralduse muutmise peale,» tõdes linnapea. Ta tunnistas, et tunneli ehituseks on ka eraettevõtjatelt suur surve.

Tunneli ehituse rahastamiseks on lubanud õla alla panna nii Tartu kaubamaja, Tasku keskuse kui ka uue kaubanduskeskuse omanikud, astudes sellega võitlusse Lõunakeskuse vastu, mis tõmbab kesklinna ärid klientidest tühjaks.

«Meil kõigil on turundusraha. Kui paneme kümne aasta turundusrahast mingi protsendi sellesse projekti, on ühisrahastus täiesti teostatav,» sõnas Tasku keskuse omanikfirma AS Estiko nõukogu esimees Neinar Seli.

Tallinna kaubamaja juhatuse esimees Raul Puusepp sõnas, et ehkki sobivaim hetk ristmiku liikluslahenduse muutmiseks on nüüdseks juba käest lastud, on kaubamaja siiski tunneli rajamisest huvitatud.

«Tegelesime ristmikuga kõige enam aastal 2004, uue kaubamaja ehitust planeerides,» rääkis Puusepp. «Kutsusime toona asjaosalisi kokku ja rääkisime, et kohe oleme investeerimas sadu miljoneid kroone. Oli ajalooliselt kordumatu võimalus, olnuks mõistlik koos lahendus leida, olgu maa all või ristmiku kohal.»

Suurimat huvi tunneli ehitamise vastu on aga üles näidanud Tartu tarbijate kooperatiiv (TTK), mis avab lähiajal vana kaubamaja krundil uue ärikeskuse. TTK juhatuse esimees Tarmo Punger ei salanud, et kuna Tasku ja kaubamaja omanikud plaanisid oma keskuste ühendamiseks rajada Riia-Turu ristmiku kohale galerii, oleks see suunanud rahva- ja rahavood TTK uuest keskusest mööda.

«Oleme oma maja parklakorruse ehitamisel arvestanud juba võimalusega, et tulevikus pääseksid kliendid meie juurde ka tunneli kaudu,» rääkis Punger.

Ehitus algab juunis

Geodeetiliste uuringute tulemus peaks selguma järgmisel nädalal. Kui see annab tunneli ehituseks rohelise tule, kuulutab linn kohe välja riigihanke tunneli ehitaja leidmiseks, seejärel lepitakse erasektoriga kokku rahastamisskeemis. Linnapea sõnul loodetakse praeguse plaani järgi ehitust alustada juba juuni alguses.

Ent miks on nüüd tuldud tagasi tunneli rajamise mõtte juurde, kui linn on aastaid kinnitanud, et odavam on ehitada jalakäijate ülekäik ristmiku kohale? Linnapea Urmas Klaas tunnistas, et põhjuseks on euroliidu tõuketoetused.

Millised kavandatud rattateed seetõttu ehitamata jäävad, ei soostunud linnapea enne tunneli ehituse riigihanke tulemusi avalikustama.

31.03.2016 02.04.2016
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto