Sisukord
Tartu Postimees
Tänane leht
26.04.2016
Eesti Mälumäng Aadu Must võib kerkida Keskerakonna presidendikandidaadiks (7) Horoskoop Male Palju õnne Dilbert Pealinna kalmistute kord jahmatas leinajaid (1) Haldusreform suretas vallakeskusi juba 1938. aastal Tagakülg Vendluse asemel õilmitseb õelus (67) Eksamiperiood sai alguse prooviga eesti keeles Majandus Majanduse lühiuudised Mobiiltelefon järelmaksuga – üle keskmise kallis lõbu Pakiautomaatide võrgustikku kasvatav Omniva saab uue konkurendi Katkust räsitud lautadesse sead reeglina tagasi ei jõua Seakasvatajate arv on vähenenud enam kui poole võrra Üks küsimus: Mida tähendab seakasvatajatele kolmandasse tsooni sattumine? Autotootjad tunnevad konkurentsisurvet Hiina turul Välismaa Valgevene tuumajaam ajab leedulased hirmule Välismaa lühiuudised Liibüast saab uuem ja hullem Süüria (9) Ungari meedia upub korruptsiooniskandaali (2) Arvamus Neeme Korv: targutajad tapavad presidendidebatti (7) Maris Jõks: Tšornobõl, Tšernobõl, Chernobyl – kuidas kirjutada Ukraina kohanimesid? (7) Juhtkiri: Tšornobõli hirmu jäljed Postimees 1935. aastal: riigivanem K.Päts veedab puhkuse Poolas Alar Kilp: õigustatud sallimatus sallivas ühiskonnas (3) Arne Ots ja Martin Johannes Raude: kohtutee on muutunud kiiremaks, kuid mitte lühemaks Päeva karikatuur Jüri Reinmann: millistes ebainimlikes tingimustes likvideeriti Tšornobõli katastroofi tagajärgi (1) Ahto Lobjakas: Ilvese e-Panoptikum (1) Kultuur Arvustus: «Troonide mäng», kuues hooaeg. Talv jõudis kohale Plönn on uus pussakas (1) Norra film, mis on pommidest valjem Sport Kolmas tulemine: Korjus kustutab Renault’ roolis võidu- ja sõidunälga (8) Spordi lühiuudised Sildaru tõi Eesti suusalegendid elamusspordikeskusesse Kas Meistrite liigas näeb lõpuks suurt finaali? Rapla rikkus Andres Sõbra suure juubeli Kas FIBA ja Euroliiga lepivad ikkagi ära? Jaanimaa etendab ajaloolises vastasseisus olulist rolli 55-protsendine kasv: tennises kolme kuuga 48 kihlveopettuse kahtlust Uue autoga Niinemäe kihutab vähemalt kahel EM-etapil Tarbija Microsofti telefoniäri näitab kustumise märke Autode meelelahutussüsteem tekitab pettumust (1) Tartu Prügiveo hinnad kohati tõusevad, kohati langevad (2) Tartu kiirabiauto tuli kiirituspiirkonnast tagasi (3) Magus lõhn meelitas raeplatsile Keemik Arvi Liiva: kuidas mõjutas Tšornobõli katastroof Eesti seeni? Adra, Künni ja Vao tänavalt kaovad mülkad ning tolm Fastersi kiirsöögikohad enam kesklinnas viina ei müü (1) Mart Siilivask: kihilisuse kaitseks Tehnika aitab põllumeest taevast Meelelahutus Koomiks Sudoku

Tartu kiirabiauto tuli kiirituspiirkonnast tagasi

2 min lugemist
Tartlane Olev Laks (paremal) on 30 aastat tagasi Tšornobõli lähedal jäädvustatud pildile koos kiirabiautoga, millega ta tegi Tartus tööd nii enne kui ka pärast katastroofipiirkonnas tegutsemist. Fotol on ka tema polgu tehnilise osakonna ülem. FOTO: Erakogu

Teiste tartlaste hulgas, kes sõjaväekohuslasena kokku kutsuti ja saadeti Tšornobõli katastroofi tagajärgi likvideerima, oli kiirabiauto juht Olev Laks. Sedasama ametit peab ta 68-aastasena praegugi.

Ühele fotole nondest koledatest päevadest on ta jäädvustatud koos masinaga, mille küljel eestikeelne kiri. Tartlane seisab ukse juures. Auto esiklaasile nõjatub keegi Nõukogude armee ohvitser, prillid ninal.

Ohvitseri nimi tartlasele ei meenunud, küll aga tema sõjaväelised kohustused. «Ta oli meie polgu tehnilise osakonna ülem,» ütles Laks.

Tartust Tšornobõli

Omaaegsed Tartu rajooni kiirabimasinad olid kujundatud ühtses stiilis puna-valgeks. «See oli väga uus auto, värskelt värvitud,» lisas ta.

Kui autod olid Eestist katastroofipiirkonda sõitnud, vaadati neid seal nagu ilmaimet. «Minuga koos pildile jäänud ohvitser ütles, et see ei ole nõukogude auto. Ma ütlesin, et on küll, vaadake lähemalt. Siis ta ütles, et kuradi eestlased, olete aga teie tegijad!» meenutas tartlane.

Laksi ülesanne oli koos oma autoga olla pidevalt valmis sõitma kaaskannatajatele appi, kui nad olid avariidesse ja teistesse õnnetustesse sattunud.

Kaaskannatajaid tuli peale võtta ja näiteks tuletõrjujaid turvamas käia ka lõhkenud reaktori lähimast ümbrusest, nn 30 kilomeetri tsoonist. Tartu kiirabiauto ja tema juht pidid sõitma samuti elaniketa jäänud Prõpjatti, kus nüüd lokkab võsa ja mets.

Ja mis sai pildile jäänud autost hiljem? «Me olime Pärnu polgu all ja pidime kogu värgi Eestisse tagasi vedama,» meenutas Olev Laks.

Aga kiiritus? «Sellega oli siin palju tegutsemist, närvikulu oli väga suur,» ütles ta. «Käisin autot pesemas Lagujal, kus oli üks eriline koht, ja hiljem Tallinnas kiiritust kontrollimas. Nägin nii palju kurja vaeva, et kui ma oleksin seda ette teadnud, oleksin autole pannud kuskil soo vahel tule otsa ja kõndinud kaks kätt taskus minema.»

Aastapäeva tähistamine

Foto kiirabiauto, tartlase ja Nõukogude armee ohvitseriga pärineb Aare Uindi kogust. Selles on Tšornobõli katastroofi tagajärgede likvideerimisele saadetud meestest ja nende tegevusest kõvasti üle 900 foto.

Oma praegust elu ja tegevust Rannu valla ja Pärnu vahel jagava Aare Uindi kogust avatakse katastroofi 30. aastapäeva meenutamiseks täna kell 16 Pärnu muuseumis näitus. Ta ise kuulub samuti Tšornobõli veteranide hulka ning on Pärnumaa vastava ühenduse Gamma juhatuse aseesimees.

Tartu Postimees kirjutas temast 10. veebruaril. Seal­samas oli kirjas üleskutse saata Tšornobõli veteranide fotosid aadressil uind@hot.ee. Laekus peaaegu 60 uut pilti.

Eile käis Aare Uind toimetuses ja tõi CD-kettal mõned kaasa. Ta rääkis, et jätkab kogumist.

Seotud lood
    25.04.2016 27.04.2016
    Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
    Logi sisse
    Sul ei ole kontot?
    Loo Postimees konto