Alles 2012. aasta Silvergate ja sellega kaasnenud kodanikuühiskonna surve tõid rahvakogu kaudu kaasa seaduse täiendamise. Mäletate liikumist «Aitab valelikust poliitikast»? Esimest korda tulid eestimaalased tänavale murest demokraatia kvaliteedi pärast.
Usun ajakirjanduse ja avalikkuse võimesse poliitikat mõjutada. Nagu juhtus trahvide kahekordistamise eelnõuga pärast Postimehe tehtud kriitikat.
Miks on võimuparteidele seda seaduseelnõu tegelikult vaja?
Selleks et korvata seda, mida valimisliitude keelustamisega kohalikel valimistel ei õnnestunud saavutada: suurendada oma võimulist kohalolekut.
Demokraatiale ja kogukonnaelule mõeldes: kas see muudatus on ohtlik?
Eesti võimukvaliteeti muserdab poliitilise süsteemi suletus. Riigikogu liikmete dessant volikogudesse annab tunnistust erakondade lühikesest pingist ja võimendab niimoodi arengupeetust. Kui nii jätkata, siis ei näe me Toompeal värskeid otsustajaid.
Samuti on see märk usalduse puudumisest. Erakonnad ei usalda valijaid, et need valiksid erakonna vähem tuntud kandidaate. Samuti ei usalda erakonnajuhid oma liikmetest kohalikke kandidaate.
Rääkimata poliitdopingust. Riigikogu liikmete osalemine kohalikel valimistel muudab avaliku raha kasutamise valimiskampaanias reegliks. Seejärel ei iseloomustaks maksumaksja raha kuritarvitamine ainult valimisi pealinnas.
Küsisite kaheksa aastat tagasi Postimehes kahetooliseadust silmas pidades, kellele kuulub Eesti riik. Toona teil selget vastust ei olnud. Kas nüüd teate vastust?
Jah. Eesti riik kuulub neile, kes julgevad vajadusel demokraatia kaitseks tänavale tulla.
Kui seaduseelnõu kriitikud nimetavad seda poliitilise korruptsiooni ja sõltuvussuhete kindlustamiseks ning võimu monopoliseerimiseks, siis koalitsiooniparteid näevad, et muudatuse järel kaob ära palju kritiseeritud olukord, et riigikogu liikmed kandideerivad volikogudesse häältemagnetina, kuid valimiste järel ei soovi riigikogu tööst loobuda. Nii jõuavad volikokku inimesed, kel rahva toetust tegelikult ei olegi.