Sisukord
Arvamus
Postimees
25.05.2016
Eesti Savisaare advokaadid sukeldusid toimikutesse Male Mälumäng Dilbert Horoskoop Palju õnne Nägemiseks ei pea tingimata silmadega vaatama Mullu oli Eestis seitse tulumiljonäri Savisaar esineb volikogu eel «suure kõnega» Tartu linnavõimu suur altkäemaksuskandaal Majandus Estonian Airiga läks halvasti, sest kõik tehti valesti Majanduse lühiuudised Helenius Estonian Airist: vastuseid ei ole Michal: Eestis on vaja riigiabiteemalist kompetentsi tugevdada Lennuamet üritas Estonian Airi riskidest teatanut vallandada (6) Karis: kardan, et Estonian Air pole lihtsalt halb üksiknäide valikute langetamisest valitsuses Välismaa Obama üllatab ajaloolisel visiidil vietnamlasi Välismaa lühiuudised KOHALIK VAADE Asi on Mustas meres, lollakad* Protestijad jätsid Prantsusmaa kütuseta (1) Välismaa lühiuudised Arvamus Postimees 1929. aastal: ilu ja puhtuse hoidmiseks Astrid Hiisjärv: mis laste saamisest me räägime kui ülereguleerimine närvid ja raha ära söövad (31) Juhtkiri: poliitiline komponent ja majanduslik arvestus Juhan Mellik: USA ja Vietnami romantika Lugejakiri: kust sellised vihased EKRE mehed tulevad? (47) Aune Valk: õppimine on kasulik, kuna iga järgnev haridustase suurendab sissetulekut (7) Erkki Bahovski: võimalus olla vait? (2) Kultuur HeadRead pakub kirjandust igale maitsele Eesti Filharmoonia Kammerkoor laulab Inglite linnas Kirjanduslik tüli sünnitas uue autori Sport Spordi lühiuudised Williams pääses Kontaveidi käest napilt Kas Kalev loodab visetele või muudab mänguplaani? Eesti neljapaadi viimased konkurendid Rio olümpiaks selged Kangert oli pikalt juhtgrupis, aga Astanal taas halb päev Kanter otsib võistlusi ja lisameetreid Tarbija Hea toitumisasjatundja leiab tunnistuse järgi Tartu Tartu uute busside tulek takerdus vaidlusse (1) Priit Kaasik korvpallifinaalist: tänasel mängul on otsustav kaal Võrokesed kogunevad üle maa kokku Teatrijuht kirjutab oma nime suurest rõõmust mitme e-ga Meelelahutus Koomiks Sudoku

Juhtkiri: poliitiline komponent ja majanduslik arvestus

2 min lugemist
FOTO: Urmas Nemvalts

Riigiettevõtete juhtimises ja langetatud otsustes peegeldub kahtlemata majanduslik, aga alati ka poliitiline komponent. Kui puhast poliitilist komponenti saab liiga palju, nihkub tasakaal paigast ning tagajärjed on halvad ühiskonnale, mõnikord ka otsustajatele endile. Riigi kontrolli all on ju enamasti (või peaksid olema) strateegilised ettevõtted, millest oleneb otsesemas või kaudsemas mõttes riigi toimimine ja julgeolek.

Riigikontrolli eile avalikustatud audit pankrotti läinud riiklikust lennuettevõttest Estonian Air ei paku meile kamaluga uusi teadmisi. Küll aga on audit ülevaatlik kokkuvõte neist kümnetest miljonitest, mis aastate jooksul Estonian Airi pandi. Meie ees on taas hulk küsimusi – otsuste taga seisnud inimeste vastutusest, aga sellestki, kuidas käib valitsuse tasandil üldse otsuste langetamine. Kui hästi tehakse eeltööd, kui head andmed üldse ministrite käsutuses on?

Riigikontrolör Alar Karis tuletab kõnealuse auditi aruande sissejuhatuses meelde, et nii mõnedki (poliitikud) pidasid seda ülevaadet juba eos pelgalt tagantjärele targutamiseks. Jah, post factum analüüs on tõepoolest paljuski lihtsam, aga pidev sellele viitamine on ka lihtne meetod kriitika tõrjumiseks.

Avalikkus ootab selgitusi, miks ligi 85 miljonit eurot ühel ja teisel hetkel mängu pandi ning vajadusel tulebki seda korduvalt üle rääkida. Kui suurest summast jäänuks riik ilma otseühendusteta ja reisijate voota? Kui riigikontrolli kriitikale vastatakse üleoleva iroonia või omapoolse rünnakuga, saavutatakse soovitule vastupidine tulemus ning avalikkus ei mõista otsuste tagamaid.

Mitmed riigikontrolli rahvusliku lennufirma auditis esile toodud probleemid pole unikaalsed. Eilne päev tõi ka uudise suursaarte ja mandri vaheliseks ühenduseks tellitud parvlaeva hilinemisest kolme kuu võrra. Poliitilist vastutust, mis puudutab parvlaevaliikluse riigi kontrolli alla toomist eelolevast sügisest, keerutatakse käes nagu kuuma kartulit. Selge on see, et iga poliitik ihkaks uhiuute laevade abil poliitilist profiiti lõigata, kui aga plaanides midagi nässu läheb, püütakse süüd veeretada eelkäija õlule. Poliitik ei taha ka, et tema ajal jäävad riigi lennukid seisma…

Valitsuskoalitsioon on lubanud riigi äriühingute juhtimise jõuliselt käsile võtta ning selle nimel tehakse tööd. Meenutagem majandusministeeriumi välja käidud liitmise ja erastamise reformi, millest tähelepanuväärseim on transpordifirmade konsortsiumi (Eesti Raudtee, EVR Cargo, Tallinna Sadam, Eesti Loots, Saarte Liinid, Tallinna Lennujaam) loomine. Poliitiline juhtimine jääks vaid haldusfirmasse.

Lootus, et korruptsiooni või raha raiskamise juhtumid kaovad, on meelevaldne. Aga vahest aitab see siiski kaasa majandusliku arvestuse tugevnemisele ja hoiab poliitilise komponendi mõistlikes raamides.

Seotud lood
24.05.2016 26.05.2016
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto