Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Tõrge bussihankel sunnib otsima päästeplaani

Millised bussid sõidavad Tartus tuleval suvel? Pregu vastust pole. FOTO: Margus Ansu

Tartu bussihankel on tekkinud segane seis, kus linnavalitsus on volikogule esitanud kaks teineteist välistavat eelnõu, sest on teadmata, kuidas ikkagi tagada see, et bussiliiklus jätkuks Tartus ka tuleva aasta juulis, kui on lõppenud leping praeguse vedaja Sebega.

Reedel esitas linnavalitsus volikogule eelnõu, mille järgi volikogult küsitakse nõusolekut pikendada Sebega lepingut kuni kahe aasta võrra.

Samas esitas linnavalitsus ka eelnõu, millega küsitakse volikogult nõusolekut kuulutada välja hange vedaja leidmiseks kaheks aastaks.

Bussiliikluse katkemise oht

«Tänaseks on tekkinud oht, et 2017. a võib senise riigihankega edasiminekul tekkida oht bussiliiniveo teenuse katkemiseks,» seisab esimese eelnõu õiendis. «Vaidlustuste esitanutel on võimalik pakkumuste esitamise tähtaega määramata aja võrra edasi nihutada ning kõikide vaidluste lõppemisel jääb riigihanke lõpuleviimiseks ning edukaks tunnistatud pakkujal vajalike ettevalmistuste tegemiseks tänase riigihanke tingimuste kohaste vedude alustamiseks liialt vähe aega.»

Õiend lõpeb kooloniga, mille järel peaksid olema nimetatud tingimused, mille järgi linnavalitsus saaks lepingut pikenda, aga neid kirjas ei ole.

Sebe on linnale ühe pakkumuse juba teinud, sellega kujuneks liinikilomeetri hind praegusest kallimaks ja linn lükkas pakkumuse tagasi.

Eilseks oli kokku lepitud uute tingimuste esitamine.

Plaan B

Teise igaks juhuks koostatud eelnõu õiend sisaldab tõdemust, et läbirääkimised Sebega lepingu pikendamiseks kuni kaheks aastaks ei ole vilja kandnud. «Paraku ei ole AS Sebe nõustunud ettepanekuga pikendada lepingut samadel või soodsamatel tingimustel,» on õiendisse kirjutatud.

Järgneb tõdemus, et nii tähtsa teenuse kui ühistransport katkemist ei saa linn lubada ja seetõttu on mõistlik korraldada avatud menetlusega riigihange vedaja leidmiseks vaheperioodiks, st kaheks aastaks, et oleks võimalik lõpuni minna pikema perioodiga riigihankega vedaja leidmiseks.

«Riigihanke korraldamisel avatud menetlusega on võimalik saavutada konkurents ning seega eelduslikult ka soodsam hind. Esialgsete plaanide kohaselt oleks vaheperioodi hankelepingu tingimused sarnased hetkel kehtiva lepingu tingimustega,» seisab õiendis.

Tartu abilinnapea Valvo Semilarski selgitas, et need eelnõud on koostatud ajasurve all. Nimelt koguneb volikogu enne suvepuhkust viimast korda juuni lõpus ja juba sel nädalal peaks eelnõu olema linnamajanduskomisjoni päevakorras. Küsimus on aga, kumb neist eelnõudest esitatakse ning kumb kõrvale jäetakse.

Semilarski möönis, et teoreetiliselt on võimalik lõpuni minna ka toppama jäänud põhihankega, mille eesmärk oli leida vedaja, kes alustaks lepinguperioodi uute gaasibussidega 2017. aasta 1. juulist, ja leping sõlmitaks kümneks aastaks.

Ajavaru selleks veel on. Praegu on pakkumuste esitamise tähtaega edasi lükatud 12. juulile.

«Olukorrale vastavalt peame kõikide võimalike variantidega olema stardivalmis, kaasa arvatud vahehange, lepingu pikendamine ja n-ö suur hange,» nentis Semilarski.

Ta ütles, et tema ei tahaks spekuleerida, milline lahendus kõige tõenäolisemalt käiku läheb.

Hanke tingimused vaidlustasid Sebe tütarfirma Eesti Buss, MPR Liinid ning Balti Bussi Grupp.

Eesti Bussi kaebuse jättis Tartu halduskohus läbi vaatamata, selline teade saabus eile, kuid võimalus on edasi kaevata. Balti Bussi Grupi värske vaidlustus on aga esitatud riigihangete vaidlustuskomisjoni.

Eile õhtul enne lehe trükkiminekut selgus, et Sebe on nõus lepingut praegustel tingimustel kahe aasta võrra pikendama. Linnavalitsus arutab Sebe ettepanekut täna hommikul.

13.06.2016 15.06.2016
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto