Inimene usub räägitud jutte, aga ainult seni, kuni ise oma silmaga tõelist olukorda näeb. Mu põhjaeestlasest tuttaval jäi möödunud nädalavahetusel suu lahti, kui üle mitme aasta Lõuna-Eestit külastas. Viimseni haritud põllud, uued siledad teed, värvitud renoveeritud elumajad, uskumatult tihe asustus. «Tee ääres pole kohta pissilegi minna,» märkis tuttav imestusega Põlva-Tartu maanteel, sest maja ja haritud maade vahel pole õiget võsagi.
Ükskõik, kas sõita Tartust Põlva poole, Tartust Võrru, Savernast Põlvasse, Tartust Otepääle, Tartust Viljandisse, igal pool oleks keegi justkui elu kihama löönud ja kogu ümbruse üles vuntsinud nagu «Suures maalritöös». Kui arvasin, et enamik lõunaeestlastest on Soome läinud ja külad on tühjad, siis nende reiside põhjal jäi mulje, et inimesed just seal ongi.
Üsna palju võis näha rahulolevaid inimesi, nagu poleks mingeid väikeseid palku või rasket elu, isegi üsna vaiksete maakohtade teede ääres tuleb iga natukese aja tagant keegi kohalik jalgsi või rattaga vastu, autodest pole vaja üldse rääkidagi, sest neid on igal pool.
Iga paari kilomeetri tagant või isegi tihedamalt on tee ääres sildid, mis kutsuvad ostma värsket kartulit, soolakurki, kala, herneid jne. Kauplusi või söögikohti märkab isegi üsna paksus metsas Lõuna-Eesti mägede ja metsade vahel rohkem kui Harjumaal.
Ühes Põlvamaa nurgataguses uhkes bensiinijaamas tuli korraga ei-tea-kust veel meie taga sisse kümmekond inimest. Üks neist ütles, et kohv pidi bensiinijaamas ülihea olema, teine vanem daam luges vilunult ette, millist hot dog’i ta tahab, lõpuks valis «kaheraudse» (pole õrna aimu, mis see tähendab), näidates, et on seal sage külaline. Ääremaa asulad, mis peaks olema poliitikute ja Eesti eliidi sõnul surnud, kihasid meie nähtu põhjal küll elust, jagus jalutajaid, jooksjaid, rattasõitjaid, aga ka lastekärude ja keppidega inimesi.