P, 27.11.2022
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Häirekeskus saab abivajaja asukoha täpselt kindlaks teha

Helen Mihelson
, reporter
Häirekeskus saab abivajaja asukoha täpselt kindlaks teha
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments

Juba paar kuud on häirekeskus kasutanud uut positsioneerimislahendust, mis  senise mastipõhise positsioneerimisega võrreldes määrab abivajaja asukoha isegi sadu kordi täpsemalt.

Tõsi, uus lahendus töötab hädaabinumbril 112 helistamisel praegu vaid Androidil töötavate telefonidega, iPhone’ide ja muude telefonide omanikud peavad leppima senise, juba ligi 16 aastat toiminud lahendusega. Vana lahendus annab asukoha mobiilimasti täpsusega, kuid see tähendab, et hajaasustusega alal võib raadius ulatuda koguni mitmekümne kilomeetrini.

Uue lahendusega edastab telefon häirekeskusele helistaja GPSi-, WiFi- või mobiilimastipõhised koordinaadid ja see tähendab, et abivajaja asukoht tehakse üldjuhul kindlaks kuni 50-meetrise raadiusega, vahel lausa paarimeetrise täpsusega. Ööpäeva jooksul saab häirekeskus seega mitu korda täpsemalt määrata juba 400 helistaja asukoha.

Näiteks juhtus hiljuti raske liiklusõnnetus, auto sõitis teelt välja otse puusse. Sündmuskohalt helistati kohe ka numbrile 112, kuid helistaja ei osanud öelda õnnetuse täpset toimumiskohta. Õnnetuspaigas ei olnud näha ka ühtegi aadressi ega numbriga hoonet.

Vana lahendus ehk helistaja mastipõhine positsioneering andis asukoha rohkem kui kahekilomeetrise raadiusega. Uue positsioneerimisega on raadius vaid 11 meetrit.

Või teine näide: süttis korter, kuid hädaabinumbril helistades ei osanud paanikas lapsed täpset aadressi öelda. Nad teadsid küll tänavanime ja korterit, kuid mitte majanumbrit. Sellist majanumbrit, mida lapsed pakkusid, ei olnud sellel tänaval üldse olemas. Uus positsioneerimine andis laste täpse asukoha ning päästjad ja kiirabi saadeti kohale.

Nii häirekeskuse peadirektor Janek Laev kui ka siseminister Hanno Pevkur kinnitasid, et praeguse seisuga kindlasti ei rahulduta. Ambitsioonid on suured – lahendust tahetakse juurutada üle kogu Euroopa.

Laeva sõnul on samasuguse lahenduse vastu huvi väljendanud juba ligi 15 riiki. Näiteks Leedus ja Rootsis on see juba katsefaasis ja kasutusele loodetakse see võtta veel tänavu. Soomlased plaanivad sama lahendusega liituda tuleval aastal.

Samuti loodetakse ühel päeval jõuda kokkuleppele Apple’iga. Nii saaks täpsemalt kindlaks teha ka iPhone’i omanike asukoha.

------

Uus lahendus

Täpsem positsioneerimine töötab Androidi operatsioonisüsteemiga nutitelefonides ning kasutab GPSi, WiFi või mobiilsidemasti asukohaandmeid. Kui inimene helistab hädaabinumbril 112 Androidil töötavalt telefonilt, käivitab telefon automaatselt asukohateenused ja edastab häirekeskusele SMSiga helistaja asukohaandmed. Need andmed kuvatakse kõnega samal ajal digikaardil päästekorraldaja arvutis.

Asukoht tuvastatakse vaid siis, kui inimene helistab hädaabinumbrile 112, muuks otstarbeks ei ole võimalik inimese asukohta jälgida.

Eesti elanikele on täpsem positsioneerimine kättesaadav kõigis Androidi operatsioonisüsteemiga telefonides, mis on toodetud alates 2011. aasta algusest. Sellised telefonid moodustavad praegu umbes 40 protsenti kõigist mobiiltelefonidest.

Uue lahenduse kõrval jääb paralleelselt töösse ka senine, mobiilmastipõhine positsioneerimine.

Allikas: häirekeskus

Märksõnad
Tagasi üles