Sisukord
Arvamus
Postimees
06.09.2016
Eesti Transpordilennukitel on, hävitajail mitte (16) Vene sõjalennukite transpondereid ei saa sisse lülitada (10) Male Mälumäng Dilbert Horoskoop Palju õnne Tagakülg Hollandlane soovitab eesistujariigile loomingulisust (1) Politsei tabas sõitjaid vedanud joobes bussijuhi Esikülg 6. september Majandus Majanduse lühiuudised Maaomanikud kardavad, et riik võib kinnistu vägisi käest ära võtta (8) Hiina otseinvesteeringud Euroopa Liitu kasvasid rekordsuureks Soomlased juba protestivad uue aasta eelarve vastu (1) Välismaa Tõusev täht raputab Prantsusmaa poliitikat Soomlased juba protestivad uue aasta eelarve vastu (1) Soome migratsiooniametnikud: meil ei ole aega asüülitaotlustesse korralikult süüvida Europarlamendi asepresident: sügis tuleb Brexiti, Türgi ja pagulastega Arvamus Lauri Hussar: viime valijamehed Võrru (10) Taavi Veskimägi: juhtimiskultuuri muutuse möödapäästmatus (7) Juhtkiri: lendav Vene vanaraud ohustab kõiki (10) Aimar Ventsel: kas peaks käima matustel? Marko Pomerants: Pomerantsi eelnõu väär tõlgendus (1) Thomas Mell: Brexit taaselustab Euroopa armee unelma (2) Postimees 1995. aastal: hästi lõhnastatud sulid organiseerivad tööle Päeva karikatuur Sport Spordi lühiuudised Balti liigas selgusid alagrupid Vaimu ja usuga toore talendi vastu Bosnia jalgpalli kiire tärkamine: sõjavaremete alt maailma tipu poole Taset on, kuid napib raha ja abilisi (1) Olümpiarühm võttis aja maha Kolm kanget tiitlijahil, uus tulija kogub hoogu Tarbija Leidusid Euroopa suurimalt elektroonikamessilt IFA Tartu Raeplatsil tervitati ultraraudmeest Tsiklijuhid sõitsid eksamiplatsil võidu Läbisegi mäng ja elu, publik ja näitlejad Asjatundjad võtavad Tartu bussiliinid taas luubi alla (4) Emajõe ääres algas vana papliallee kärpimine Maanteeamet jätab kitsal külavaheteel kiiruse piiramata (1) Värvipurgid suhisevad seintel ja vetsudes (1) Poe külastajad näevad eksootilisi elukaid Meelelahutus Koomiks Sudoku

Juhtkiri: lendav Vene vanaraud ohustab kõiki

2 min lugemist
FOTO: Urmas Nemvalts

Viimastel aastatel on ühes Venemaa sõjalise aktiivsuse kasvuga Läänemere kohal sagenenud ohtlikud intsidendid Vene lennukitega. Kevadel said palju tähelepanu venelaste ohtlikud manöövrid, muuhulgas nende lennukite imiteeritud rünnakud Ühendriikide sõjalennukitele ja hävitajale Donald Cook.

Selline tegevus on vastuvõetamatu ja see tuleb kiiresti selgeks teha Venemaa juhtkonnale. Nõukogude Liidus korraldati hävituslendurite ettevalmistamiseks imiteeritud rünnakuid reisilennukitele. See võinuks kaasa tuua suuri tragöödiaid, kuna teada on, et mitmel juhul põrkasid lennukid õhus kokku. Sellised provokatsioonid teiste riikide laevade ja lennukite läheduses võivad kergelt lõppeda ohvrite ja relvastatud konfliktiga.

Palju tähelepanu on saanud ka transponderiteta lendavad Vene sõjalennukid, mis ohtlikult lähenenud reisilennukitele. Nagu selgub, pole tegemist mitte niivõrd venelaste pahatahtlikkuse, kuivõrd ükskõiksusega, kuna Vene sõjalennukitel, mis välja töötatud ja sageli ka ehitatud 1970.–1980. aastatel, sellised seadmed üldjuhul puuduvad.

Venemaa juhid on neid süüdistusi pareerinud neile omase universaalse retoorikaga, mis sobib õigustama kõike, alates korruptsioonist kuni riigi mahitatava dopingutarvitamiseni, ehk «teised teevad ka». Kuid kui vaadata kas või Ühendriikide õhujõudude vastavat määrustikku, siis on § 3.23 kirjas, et väljaspool lahingutegevuspiirkonda «kontrollitud õhuruumis» ehk seal, kus on tagatud dispetšerteenus, peavad sõjaväelennukid lendama sisselülitatud transpondritega. Seesugune kord viidi sisse eelkõige selleks, et säilitada oma pilootide elu ja tervis, kelle väljaõpetamiseks on tulnud seoses tehnika kiire arenguga kulutada järjest suuremaid summasid.

Vastupidiselt läänele pole Venemaal sajandite vältel õpitud inimelu hindama. Seda näeme ka praegusel juhul: ühesuguse ükskõiksusega suhtutakse nii oma lendurite kui ka võõraste riikide lennukite meeskondade ja reisijate eludesse. Venemaal on lennundusohutus tagatud endiselt nõnda, et tsiviillennukitel on omad trassid ning sõjalennukid peavad lendama väljaspool neid. Kui sõjalennukitel on vaja neid tsoone ületada, siis tehakse emba-kumba, kas tsiviillennukitest madalamal või kõrgemal lennates.

Taavi Rõivas on teatanud, et tal pole kavas sõita Moskvasse probleemi reguleerimiseks kõnelusi pidama. Samas on Lähis-Idas Venemaa sõjalise operatsiooni tõttu lennuohutuse probleem palju teravam, Iisraeli peaminister Benjamin Netanyahu on ainuüksi selle aasta jooksul käinud kahel korral Moskvas vastavaid kõnelusi pidamas. Muidugi on sealne olukord teine, kuna Iisraeli rahvuslik kaitsekontseptsioon alates 1960ndatest näeb ette õhuülekaalu säilitamist Lähis-Ida taevas ning ka venelased on seetõttu huvitatud koostöö tegemisest. Kuid lennuohutust puudutav vajab nii või teisiti reguleerimist ka Läänemere kohal.

Seotud lood
05.09.2016 07.09.2016
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto