R, 9.12.2022
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Haiglajuhid unistavad elektrilisest kärukonksust

Nils Niitra
, reporter
Haiglajuhid unistavad elektrilisest kärukonksust
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 42
Pärnu haigla juhatuse esimees Urmas Sule.
Pärnu haigla juhatuse esimees Urmas Sule. Foto: Ants Liigus

Pärnu haigla juht ja haiglate liidu juhatuse esimees Urmas Sule kuulutas välja riigihanke, milles suunab oma uue sõiduki liisingulepingu sujuvalt külluslike lisadega, üle 46 000 euro maksva Volkswagen Passat Alltracki juurde.

Hanke suunatus on sedavõrd ilmne, et selle juures on toodud kaks näidistoodet, millest pakkuja võiks lähtuda: Škoda Superb Combi ja Volkswagen Passat Alltrack. Lingile vajutades saab otse nende Volkswageni kontserni kuuluvate sõidukimarkide kataloogi.

Paraku välistab nõutava lisavarustuse nimekiri Škoda, sest elektriliselt kokkuklapitavat kärukonksu tootja Superbile ei paku. Passat Alltrackile on võimalik selline vidin soetada täiendava 846 euro eest. Elektriliselt kokkuklapitavad kärukonksud kuuluvad pigem mõne luksusõiduki juurde. Tekib küsimus, milleks peaks olema Pärnu haigla juhatuse liikmel töösõitudeks vaja kärukonksu, saati veel elektriliselt kokkuklapitavat.

Hanketingimusi silmitsedes ei maksa end eksitada tõsiasjast, et tegu on Volkswageni, mitte näiteks Mercedesega. Nõutava lisavarustuse maksumus on siin muljet avaldav, suuresti on see maha viksitud Volkswagen Passat Alltracki kataloogist ega jäta konkurentidele palju pakkumisvõimalusi.

Võimas masin

Auto peaks olema võimas – vähemalt 160 kW mootoriga. Nõutud on 18-tollised valuveljed, mida autoasjatundjad ei pea mitte sõidumugavuse, vaid pigem edvistamise vahendiks. Alltracki kataloogis maksavad need lisavarustusena 549 eurot. Autol peab olema seisusoojendus ja -tuulutus koos kaugjuhtimise ja taimeriga, mis tähendab, et enne sõitu saab auto salongi talvel soojaks ja suvel mõnusalt jahedaks teha.

Volkswagen pakub lisavarustusena ka tumendatud leedtagatulesid ning Postimeest konsulteerinud autoasjatundjates tekkis küsimus, miks peaks leedtagatuled olema just nimelt tumendatud. Ka seda peetakse edevuseasjaks, millel pole turvalisusega mingit pistmist.

Ning nahkpolster on säärasel juhul ilmselt hanketingimusena elementaarne. Auto metallikvärvi toon pannakse paika kokkuleppel, seisab hanke nõudmistes.

Küllusliku põhivarustusega maksab nelikveoline ja 162-kilovatine Passat Alltrack üle 37 000 euro, nõutud lisavarustusega kataloogi järgi tehtud arvutuste kohaselt üle 46 000 euro. See on luksusklassi auto maksumus, ehkki mitte Mercedese S-klass.

Postimees helistas Sulele ja küsis, kas autoga hakkab sõitma tema. «Ei, see ei vasta päris tõele, aga mida te küsida tahate?» päris haiglajuht. Milleks on vaja haigla liisitavale sõiduautole elektriliselt kokkuklapitavat kärukonksu? «Ma isegi ei mäleta, et ma selle komisjoni esimees oleks, aga ma kindlasti praegu siin... Mul on natuke teised teemad ja ma kindlasti ei hakkaks nüüd riigihanget telefoni teel kommenteerima.» Aga te olete ju need paberid allkirjastanud? «Olen loomulikult, aga ma ei kommenteeri kõiki allkirjastatud pabereid jooksvalt, telefoni teel ja teisest linnast.»

Kui pakkusin Sulele välja, et helistan järgmisel päeval, soovitas ta saata küsimused kirjalikult. «Ma ei ole plaaninud selle küsimusega hetkel tegeleda. Kui see küsimus mulle tuleb, eks ma vaatan sellele homme hommikul kindlasti peale ja toimetame sellega,» lubas Sule.

Vajadus ohutuks sõiduks

Postimees saatiski konkreetsed küsimused, aga sama konkreetseid vastuseid paraku ei saanud. Alljärgnev on Sule vastus, loo lisana on ära toodud vastamata jäänud küsimused.

«Pärnu haigla kuulub haiglavõrgu arengukava haiglate hulka. Teeme igapäevast koostööd nii teiste haiglate, haigekassa, sotsiaalministeeriumi kui ka muude asutustega, mis paiknevad erinevates Eesti punktides. Nende ülesannetega seonduvalt kasutavad Pärnu haigla juhatuse liikmed ametiautosid. Pärnu haigla juhatuse esimehena on minu kasutuses Jeep Grand Cherokee 2012. aasta väljalase.

Pärnu haigla hangib praegu kahte sõidukit: patsientide ja töötajate veoks mõeldud väikebussi ning sõiduautot, mida hakkab kasutama juhatuse liige. Kuna tööülesannete tõttu sõidavad Pärnu haigla esindajad väga palju, sõita tuleb igal aastaajal, iga ilmaga ja väga sageli pimedas, on sõiduki hankimisel arvestatud vajadust turvaliseks ja ohutuks sõiduks. Hankedokumentatsiooni ettevalmistamisel on hankespetsialistid arvestanud varem liisitud autode parameetreid, sh nii varasemalt ilmnenud puuduseid kui ka tugevusi.

Haiglale soetatavate meditsiiniseadmete vajalikke tingimusi oskan kindlasti palju paremini põhjendada kui autode omi. Lisaks meditsiiniseadmetele on haigla tööga seonduvalt vaja igapäevaselt kasutada samasugust tehnikat, mis on tavakasutuses, pesumasinatest autodeni. Need seadmed peavad olema töökindlad, turvalised ja võimalusel kasutajasõbralikud ja nendest kriteeriumidest lähtuvalt tehnikat ka hangime.»

Niisiis jäi selge vastuseta isegi küsimus, kes hakkab sõiduautoga sõitma. Peale Sule on Pärnu haiglal veel kaks juhatuse liiget: Jan Põlluste ja Veiko Vahula. Sule praegune sõiduriist Jeep Grand Cherokee pärineb tema enda jutu järgi 2012. aastast ja selle viieaastane liisinguperiood peaks peagi lõppema.

2011. aastal korraldas Pärnu haigla hanke kolme sõiduauto – nähtavasti ka sellesama Jeepi – liisimiseks, seegi kord sooviti väga hea varustustasemega autosid. Neist kahe nõuetes olid muuhulgas kirjas eemaldatav kärukonks, 17-tollised valuveljed, nahaga kaetud käigukanginupp ja vähemalt kaheksa kõlariga audiosüsteem. Eraldi nõuded olid ühele autole, millel pidid olema 18-tollised valuveljed ja katuseluuk.

Seepeale lubas üks hanke vastu huvi tundnu endale küsimust, millist auto ekspluatatsiooniomaduste seisukohast olulist funktsiooni täidab auto katuseluugi nõue. «Pakkujale teadaolevalt on ainsaks katuseluugi praktiliseks funktsiooniks salongi õhutamine, mis on aga saavutatav ka muul viisil,» seisis päringus. Üks hankija küsis, kas võib lubada ka hanketingimustest erinevat viiekäigulist automaatkäigukasti, aga sai vastuseks, et peab olema kuus käiku.

Tüüpiline käitumine

Miks Postimees Pärnu haigla üksikjuhtumiga tegeleb? Aga sellepärast, et säärane endale luksuslike ametiautode liisimine maksumaksja kulul on avaliku sektori tipp- ja keskastmejuhtide seas täiesti tüüpiline.

Näiteks on tulnud ette hankeid, kui ette antakse vaid ühe tootja masinale pakutava värvi kood. Autoettevõtjad kinnitavad omavahelistes vestlustes, et kui tavaametnikele sõidukite leidmiseks korraldatud hulgitellimuste puhul on oluline võimalikult odav hind, siis juhtidele autosid liisides ei koonerdata. Firmad ei viitsi enam säärastel juhtudel hankeid ka vaidlustada ega suurt kisa teha, sest juriidiliselt on kõik enam-vähem korrektne. Ajakirjanikud satuvad nende hangete peale tegelikult võrdlemisi harva, sest veidrate lisatingimusteni jõudmiseks on vaja kannatlikult tuhnida.

Rahandusministeeriumi riigihangete ja riigiabi osakonna juhataja Kristel Mesilase sõnul ei ole konkreetsete näidistoodete väljatoomine sõiduki liisinguhangetes tavapärane. «Sõiduautohange peaks käima tehnilise kirjelduse kaudu: kirjeldad tehnilisi näitajaid, mitte konkreetset kaubamärki,» lausus ta. «Konkreetse kaubamärgi või toote sissetoomine on seaduse järgi väga erandlik ja pigem siis, kui ei ole tõesti võimalik kuidagi teistmoodi kirjeldada. Autode puhul ei peaks see minu arvates nii olema.»

Samas möönis Mesilane, et iseenesest pole tootenäidiste esitamine ka keelatud. «Kui näidisena on toodud konkreetne toode või kaubamärk, peab igal juhul olema juures samaväärsuse klausel,» selgitas ta. See, et näitele alternatiivne toode peab olema samaväärne, on Pärnu haigla hankes kenasti juurde lisatud. Niisiis on juriidiliselt kõik korrektne.

Mesilane tunnistas, et konkreetne näidistoode võib anda teistele ettevõtjatele signaali, et nende pakkumine pole tegelikult hankele oodatud. «See ei ole kindlasti hea praktika. See võib jätta ka mulje, et hange on suunatud. Ei saa küll otse öelda, et nii on, küll aga tekib kahtlus.»

Mis puutub elektriliselt kokkuklapitavasse kärukonksu, siis tekitab seegi Mesilases küsimusi. «Oletame, et tegu on näiteks keskkonnainspektoriga, kellel on vaja käia järelkäruga kusagil järve ääres midagi kontrollimas, aga siin käib jutt juhatuse liikmest – see ei ole kindlasti hea praktika ja kumab läbi, et tahetakse mingitele näitajatele vastavat autot,» arvas riigihangete asjatundja.

_____________________________

VASTAMATA KÜSIMUSED                                           

Postimehe kirjalikult saadetud küsimused, millele Pärnu haigla juht Urmas Sule ei vastanud:

  • Kas äsja välja kuulutatud hankel liisib Pärnu haigla sõiduauto, millega hakkate sõitma teie kui haigla juht? Kui teie ei hakka selle sõidukiga sõitma, siis kes hakkab?
  • Miks peab olema sõiduki mootori võimsus vähemalt 160 kW?
  • Miks peavad sõidukil olema vähemalt 18-tollised valuveljed? Kuidas parandab see sõiduki funktsionaalsust?
  • Miks peab sõidukil olema tagurduskaamera? Kas parkimisanduritest ei piisa?
  • Miks peab sõidukil olema seisusoojendus ja -tuulutus koos kaugjuhtimise ja taimeriga?
  • Miks peab sõidukil olema elektriliselt kokkuklapitav haagisekonks?
  • Milleks on Pärnu haigla liisitud sõidukile üldse vaja haagisekonksu? Kas ja milliste tööülesannete täitmiseks on seda vaja? Miks on vaja just nimelt elektriliselt kokkuklapitavat haagisekonksu? Miks ei sobi mehaaniliselt kokkuklapitav?
  • Miks peavad Pärnu haigla liisitaval sõidukil olema tumendatud tagumised külje- ja tagaklaasid?
  • Miks peavad olema sõidukil tumendatud leedtagatuled? Miks need peavad olema just nimelt tumendatud?
  • Miks peab olema sõidukil nahkpolster?
Märksõnad
Tagasi üles