Sisukord
Arvamus
Postimees
07.10.2016
Eesti Keskerakonna juubeliaastast sai rutakas partei ülevõtt (6) Avaldamata intervjuu, mida väärtustas president Ilves ametiaja alguses (1) Sportlased on täna algavaks Horse Show’ks valmis Äärmusluse ilminguid märgatakse üha rohkem (3) Hirm vangla ees sunnib ravivigu varjama (8) Majandus Brexit kolm kuud hiljem: nael põhjas, börs tipus Maailma parimate brändide eesotsas on tehnoloogiakompaniid Raasukese arvates soosib riigi palgapoliitika keskpärasust (6) Välismaa Slovakkia ei pea end Kremli Trooja hobuseks ELis Steinmeierist võib saada presidendikandidaat (1) Moskva-visiitidest jäi väheks Arvamus Urmas Viilma vastus Olev Remsule: usuvabaduse kaitseks sõnavabadust kasutades (44) Teibi Torm ja Eve Eisenschmidt: mida on viimased kümme aastat hariduses muutnud? (2) Postimees 1889. aastal: kaela-murdev pilvekõrguselt maha kargamine Iisraeli ajakirjanik: probleem «pimedalt» lendavate Vene lennukitega tuleb lahendada (17) Päeva karikatuur: rongist julgem Juhtkiri: kas riigijuhtidel on liiga väike palk? (5) Andrus Karnau: maksta makse või mitte maksta (1) Neeme Korv: terve mõistuse tee kalmistule (3) Ardo Hansson: Eesti majandus ei vaja eelarvepoliitilist stiimulit (9) Kultuur Kultuuri lühiuudiseid Kivirähk kirjutas lihtsa loo, mida tasub vaadata juba Merle Palmiste ja Piret Raugi pärast Mäletate ikka, et venelasi pidi vihkama? Sport Läti imemees sõlmis võimsa lepingu Taani klubilt õppetunni saanud Tartu jääb Meistrite liigast eemale Kas ka koondist võiks aidata Arbeiteri-efekt? Küsimused seoses Eesti koondise koosseisuga Varrak: kahju, et mäng Permis tuleb nii vara Vollemeestel on kohustus alati võita Tarbija Maroko kui tänapäeva muinasjutt Tartu Lasteaia ehitus tõi tüli majja Väike Karu lõpetab lasteaedade pidamise Kõige paremad hotellid polegi pealinnas (2) Nagu kaks tilka vett – lasteaed ja Eesti Rahva Muuseum Vallavalitsus ei näe Soobile preemia maksmises vigu Uus lennuplaan teeb reisijarekordite sajule lõpu (1) Sadakond Tartu tantsijat hurmas Pihkvat Inimesed pääsevad peagi Ööbikupessa (1) Meelelahutus Koomiks Sudoku

Neeme Korv: terve mõistuse tee kalmistule

2 min lugemist
Neeme Korv FOTO: Eero Vabamägi / Postimees

Vereloigud ja -pritsmed kõikjal ümberringi. Kohutav vaikus. Lootusetult mõlkis, purunenud klaasidega autovrakk keset raudteed. Kaks hetkega katkenud täies jõus inimelu. Lähedaste lein ning ängistus teadmisest, et osa neist veel ei teagi juhtunust. Soe päikseline kevadpäev võimendab šokki veelgi.

Ligi 20 aastat tagasi sattusin noore uudistereporterina kajastama traagilist õnnetust ühel Tartumaa raudteeülesõidukohal. Ma ei lisa siinkohal meelega rohkem üksikasju, sest ajakirjanik ei tohi valmistada põhjendamatuid kannatusi, mida minevikuhaavade lahtikiskumine kahtlemata oleks. Mul on tänaseni meeles vanemas keskeas raudteelase pisarad, kui ta sündmuskohal käsi laiutades kurtis, et kogu aeg sõidetakse punase tulega üle raudtee.

Otsustasin seda lugu meenutada seoses avalikkuse ette jõudnud intsidendiga Tapal, kus kaks Hansaliinide bussijuhti eirasid raudteed ületades punast tuld, möödudes foori ees peatunud (!) autost. Bussifirma juht selgitas ajakirjanduses: näe, graafikud olid sellised, rikkumine oli formaalne. Ja (sotsiaal)meedias leidub targutajaid-takkakiitjaid: inimestest ei pea tegema masinaid, säilitagem terve mõistus. See loogika on täiesti äraspidine.

Meie liiklusõigus on tõepoolest üles ehitatud reeglitele. Ja nimelt seepärast seisnebki terve mõistuse järgi käitumine Eesti liikluses reeglite järgimisel, mitte näiteks tugevama õigusel või mõnel teisel enda leiutatud loogikal.

Kui sõidate autos, mille juht eirab raudteeülesõidukohal punast tuld, siis teadke, et temaga pole ohutu sõita. Kui transpordiettevõte peab liiklusseadust formaalseks, väheneb selle ettevõtte usaldusväärsus reisijate vedajana, sest ta ei aseta turvalisust esikohale. Tragöödia, mida artikli alguses meenutasin, juhtus nimelt seepärast, et inimesed kasutasid tervet mõistust (ainult loll jääb ootama). Viimast korda elus.

Tapa bussilool on veel üks aspekt. Nimelt liikluskorraldus. Reeglite järgimisel põhinev liiklusõigus tähendab, et liikluse korraldajad peavad olema erakordselt tähelepanelikud ning mitte piirama liiklejaid kohas, kus seda pole vaja. Tehniliste probleemide korral peab selle asendama inimjõud ehk reguleerija, liiklusmärgid tuleb kinni katta või asendada need ajutistega.

Kui olukord läheb vastuollu kehtivate reeglitega (näiteks fooris põleb punane tuli, kuid raudteeliiklust ei toimu), hakatakse seda küllaltki kiiresti eirama. Niiviisi mõjutatakse paraku liiklejate hoiakuid ja hoiakud muutuvadki. Halvema poole. Ning meie reguleeritud liikluskeskkonda lisandub uusi «terve mõistuse» järgi liiklejaid, kes seavad ohtu iseenda ja teiste elu.

Seotud lood
06.10.2016 08.10.2016
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto