Ebareaalsed tähtajad teevad tee-ehitajad murelikuks

Haabersti ringi asemele on plaanis rajada viadukti ja jalakäijate tunnelitega turboristmik. FOTO: K-Projekt

Ehitusettevõtjad on mures ebareaalsete tähtaegade pärast, mida Tallinna linn tahab kehtestada lähiaja suurte tee-ehitusobjektide hangetel.

Linnavalitsus tegi hiljuti teatavaks kolme suurema tee-ehituse – Reidi tee, Haabersti ristmiku ja Gonsiori tänava – oodatavad valmimistähtajad. Linnapea ülesandeid täitev abilinnapea Taavi Aas teatas ajakirjandusele, et Reidi tee ja Haabersti ristmiku ehitused peaksid valmima 2017. aasta oktoobris, Gonsiori tänava ehitus aga juba sama aasta juuni lõpus. Samasugused soovid esitati ka ehitusettevõtjatele korraldatud infopäeval.

Eesti Ehitusettevõtjate Liit (EEEL) andis selle peale oma hinnangu tee-ehitajate arvates mõistlike valmimistähtaegade kohta. Liit pakub Reidi tee liikluse avamise tähtajaks 20. augustit 2018 ja objekti haljastustööde lõpetamise ajaks sama aasta oktoobrit. Samad kuupäevad pakuti välja ka Haabersti ristmiku valmimistähtajaks. Gonsiori tänava ümberehitusega võiks ettevõtjate hinnangul valmis saada 2017. aasta oktoobris.

Uued läbiarvutused

Tee-ehitusega seotud linnaametnikud arutasid nädala alguses tee-ehitajate pöördumist põhjalikult, kuid mingit otsust polnud eilseks vastu võetud.

Kommunaalameti juhataja Ain Valdmann lausus, et ei taha praegu ühtegi kuupäeva välja öelda. «Eks lõplikult saavad asjad paika siis, kui kuulutame välja riigihanked. Praegu ei ole meil veel ühegi objekti ehitusluba käes. Nii on raske öelda ka seda, millal saab tegelikult ehitamist alustada,» rääkis ta.

«Ehitusettevõtjatele tutvustasime eesootavaid töömahte ja selle peale ütlesid nad esimese hooga tõesti, et need on nii suured, et tähtajad tuleks peaaegu aasta võrra edasi lükata. Eks me nüüd arvutame koos asjatundjatega kõik uuesti läbi,» lisas Valdmann.

EEELi tegevdirektor Indrek Peterson nentis, et oodatavad tähtajad teevad ehitusettevõtjaid päris murelikuks. «Olukord on täitsa hull selles mõttes, et pakutud tähtaegadega ei ole reaalselt võimalik hakkama saada. Sellepärast pakkusimegi oma tähtajad. Sel infopäeval oli mõne ettevõtja käest ka küsitud, kas on kuidagi võimalik kiiremini teha, näiteks kolmes vahetuses töötades või muidu intensiivsemalt,» rääkis ta.

Peterson lisas, et probleem pole niivõrd ehitustööde mahtudes, kuivõrd tehnoloogilises protsessis. «Ütleme nii, et kui näiteks üks inimene ehitab maja saja päevaga, siis see ei tähenda, et sada inimest ehitaksid samasuguse maja ühe päevaga valmis. Betoon ei hakka kiiremini kivistuma, kui objektile rohkem töötajad panna,» lausus ta.

Ilm määrab palju

Ei mitmes vahetuses töötamine ega hangetel ühispakkumiste esitamine ole Petersoni sõnul mingid võluvitsad, millega saaks tee-ehituses imesid teha.

«Ma eeldan, et ühispakkumisi tehakse nendel hangetel nagunii. Ka Ülemiste liiklussõlme ehituse hanke võitis minu meelest kolme ettevõtte ühispakkumine. Ilmselt tehakse Haabersti ristmiku ja teiste suuremate objektidega samuti ühispakkumisi. Samuti on arvestatud mitmes vahetuses töötamise võimalustega,» rääkis ta.

«Ka ettevõtjate huvi on teha tööd võimalikult kiiresti, sest siis on üldkulud ja kaudsed objektiga seotud kulud väiksemad, aga isegi kõike seda arvestades on esialgu välja pakutud tähtajad ebareaalsed,» lisas EEELi tegevjuht.

Nii Petersoni kui ka Valdmanni hinnangul võib tähtaegu olulisel määral mõjutada ka ilm. «Ühel aastal saime veel 5. detsembril rahulikult asfalteerida, kartmata, et tööde kvaliteet külma tõttu kannataks. Kuidas see talv töötada laseb, seda ette ei tea,» ütles kommunaalameti juhataja.

Seotud lood
25.10.2016 27.10.2016
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto