Sisukord
Juhtkiri
Postimees
28.10.2016
Eesti Tartus keedab ja küpsetab kvaliteedimärgiga kokk Graafik: haiglate digiregistratuuris haigutab tühjus (12) Male Mälumäng Dilbert Horoskoop Tagakülg Palju õnne Kaljulaid alustas Virumaast Linnaosavanem käis tööajast Savisaarega reisil Eesti lühiuudised, 28.10 Muusikamees suure algustähega Õigusriiklus püsib au sees (2) Majandus Suur samm edasi: e-maksuamet muutub aastaringselt avatud arvepidamisplatvormiks (1) Taavi Kotka: minu missioon Eesti riigi ees sai täidetud (2) Välismaa Saksa sotsid üritavad Merkelit võistlustulle kiskuda Välismaa lühiuudised 28.10.2016 Türgi välisminister hoiatas Tallinnas Euroopat Türgi isoleerimise eest NATO astub vastu ebameeldivalt huvitavale ajale Viis Baltimaid katvat NATO turvakihti Arvamus Päeva karikatuur: ääremaa palgalõhe Ilmar Tomusk: digielu peavad tasakaalustama päris raamatud Juhtkiri: oi-oi, kui rumalad on patsiendid (1) Henrik Roonemaa: praegu võtsid röstrid pool internetti maha, homme võtavad ülejäänu (4) Hans Väre: kõik lehed ei lange Postimees 1936. aastal: surnutele ei anta rahu Raul-Allan Kiivet: tervishoiukulusid tuleb suurendada (18) Volli Kalm: Eesti keelesõja ebasiirad võitlused (6) Martin Ehala: tekib kahtlus, et Eesti Keele Instituut on riigile ristiks kaelas (3) Kultuur Konstantin Raikin: usun, et enamuse taga ei seisa tõde (2) Eesti pole Venemaa Sport Poksisangar tegi tulevikuks tähtsa avalduse Spordi lühiuudised Johaug: kummaline, et inimesed ei usu mind Hunt ja Bengals tulevad Londonisse Kullamäe: nuriseda pole mõtet, on ka häid asju Saa hakkama või sured! Rehvitootjate vihane võitlus saab jätkuda Tarbija Lapimaal löövad lusti nii suured kui ka väikesed Meelelahutus Koomiks Sudoku

Juhtkiri: oi-oi, kui rumalad on patsiendid

2 min lugemist
FOTO: Urmas Nemvalts

On väga veider avastada, et kogu meie e-riigi kiidulaulu juures on asju, mis silmanähtavalt ei toimi. Tohtri juures käimiseks aja broneerimine interneti kaudu ei tohiks ju olla raketiteadus. Ometi on vastavad süsteemid kas ise nii kehvalt tehtud või ei osata neid reklaamida, et neid kasutab vaid väga väike hulk inimesi.

Igaüks, kes on pidanud mõnes suurhaiglas eriarsti aega kinni panema, teab, et seda telefonitsi teha pole mingi mõnu. Vahel saab kuulata kümnete minutite kaupa ootemuusikat lihtsalt selleks, et kuulda: järgmise perioodi aegu selle või tolle tohtri juurde saab hakata registreerima siis ja siis, helistage kahe kuu pärast esmaspäeva varahommikul uuesti.

Kuigi kindlasti jääb alati ka neid inimesi, kes eelistavad asjad telefoni teel üle rääkida, ja vahel on ka vastuvõtuaja registreerimisel tõepoolest tarvis nõu küsida, kõlab lihtsalt naeruväärselt kirjutada digiregistratuuride ülimadal kasutajaprotsent patsientide rumaluse ja saamatuse arvele.

Kujutlege, et mõni programmiloojast idufirma juht tuleb välja jutuga, et teate, lollid kliendid on tema plaani ebaõnnestumises süüdi ja miks ei ole küll maailma õnnistatud targemate inimestega, kes tema imelist lahendust kasutada oskaks. Igaüks saadaks ta tükkis sellise jutuga pipramaale ega tunneks kaasa, kui nii tobeda juhiga firma läheb pankrotti. Süsteem ise peab olema niisugune, et patsiendid/kliendid, kellele see mõeldud on, saavad selle kasutamisega hakkama. Turumajanduses on kunde kuningas ja tema kallal näägutamine pole kuidagi kohane.

Vägisi jääb mulje, et suurhaiglad polegi eriti huvitatud, et nende kalli raha eest tehtud digiregistratuuridest tolku oleks. Mõnelt muidu uhkelt haigla kodulehelt tuleb digiregistratuuri pikalt taga otsida.

Kummalised on ka ranged turvanõuded lihtsalt aja kirja panemiseks. Neli suurt haiglat lasevad seda teha vaid ID-kaardi või mobiil-ID abil. Samas kui inimene registratuuri helistab, võib ta öelda kelle tahes nime ja isikukoodi, luuletada kokku kõige imelisemad saatekirjad ja talle pannakse ilmselt aeg kirja.

Kui haigla usaldab telefonijuttu, võiks ta digiregistratuuris usaldada ka näiteks isikutuvastust pangalingi kaudu, mis on vanemale generatsioonile harjumuspärasem. Võib-olla on seegi liiast? Ranged turvanõuded on igati arusaadavad, kui kaitstakse inimeste delikaatseid terviseandmeid. Eriarsti vabad vastuvõtuajad seda aga ju pole.

Kui kolme tegevuskohaga erakliinik on suutnud asja korraldada nii, et kolmandik patsientidest registreerib vastuvõtuaja interneti kaudu, siis peaks sama olema saavutatav ka suurhaiglates. Maksumaksja palgal olles kipubki vist olema nii, et kogu tähelepanu pole suunatud tulemuse saavutamisele. On ju omamoodi tore liikuda koosolekult koosolekule ja mõelda välja intellektuaalselt huvitavaid põhjendusi, miks ei saa asju teha nii, et need ka tõepoolest töötaksid.

Seotud lood
    27.10.2016 29.10.2016
    EELMINE
    JÄRGMINE
    Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
    LOGI SISSE
    Sul ei ole kontot?
    Loo Minu Meedia konto