Sisukord
Arvamus
Postimees
29.11.2016
Eesti Male Mälumäng Dilbert Horoskoop Tagakülg Palju õnne Kvoot läheb esimest korda lõhki (20) Esikülg 29. november RKAS ei näe Patarei müümisele alternatiivi Ratas lubab, et peaministritundi Tallinna TVs ei tule (4) Keskerakond peab Repinskit endiselt ministriks sobivaks Majandus Kasv eeldab muutusi institutsioonides Energia talvepakett kummutab arusaama säästust (9) Paberite järgi on Konju kitsejuust Eesti päritolu Vene majandustark: tõsised probleemid algavad naftahinnaga allpool 40 dollarit (4) Välismaa Pikaldane thatcherist astus varjust välja Ungari ajakirjanikku karistati migrandiks maskeerumise eest PILTUUDIS: Madame Tussaud' muuseum näitab Istanbulis Atatürki Välismaa lühid Valgus, vesi ja toasoe on miljonitele Hispaanias luksus (1) Valls võib segada sotside kaarte (1) Saksa välisluure tähistas juubelit (1) Arvamus David Vseviov: kuidas seljatada populismi? (11) Gert Jostov: kõigepealt tuleb teha teed, et raha Eestisse pääseks (5) Margus Mihkels: automaks. Mõtleme veel (19) Postimees 1932. aastal: vabadussõjalased kinniste uste taga Juhtkiri: turg nõuab töökäsi (6) Taivo Ruus: EASi teenused tuleb avada konkurentsile (3) Kultuur ABBA muusikal, kus möllavad «Absolutely fabulousi» mutid (1) Kas teater võiks olla plaan B? Sport Räpane taktika võib tuua Hamiltonile karmi karistuse WADA raport: dopingutarvitamine aina kasvab Viis teemanti süsteemses lihvimises Venemaa metallilinna superstaaride dessant Tallinna Raskema graafiku kiuste edasipääsujahile Tallinn RKAS ei näe Patarei müümisele alternatiivi Tarbija Arstid ja patsiendid võtsid asja käsile: valmimas on esimene digivisiite võimaldav rakendus Tartu Prügisõda ähvardab Tartus jäätmeveo hinda tõsta Tartu Skate-halli kohale kerkis suur küsimärk (1) Väljavõte ulatuslikust õnnelikust ajatükist Ametnikud: koolide probleemid pole kaasava hariduse tagajärg (3) Meelelahutus Koomiks Sudoku

Margus Mihkels: automaks. Mõtleme veel

2 min lugemist
Margus Mihkels FOTO: Toomas Huik

Midagi nii imelikku kui vastse valitsuse kavandatav automaks pole siinmail ammu nähtud. Viimati vast siis, kui soolapuhuja Anatoli Kašpirovski linnahalli laval jalutuid jooksjaiks ja kurte kuuljaiks tegi. Nimelt tahab valitsus hakata kümnist nõudma esimest korda Eestis arvele võetava auto eest vastavalt selle võimsusele.

Sama segased kui Kašpirovski manasõnad on selle maksu eesmärgid. Mida sellega saavutada tahetakse? Raha eelarvesse? Aga siis võiks maksustada ka jalgrattad, elektrilised veekeetjad ja ortopeedilised sisetallad. Loodetavasti ei andnud ma nüüd uusi ideid.

Automaksu eesmärk per se  peaks olema reguleerida, milliste autodega ja kui palju sõidetakse, kuid sellele eesmärgile on praegune maksukava sama lähedal, kui siga on sugulane torpeedoga.

Valitsus loodab uuest maksust teenida 14 miljonit eurot aastas. Praeguse kava järgi maksaks suurema osa sellest inimesed, kes ostavad endale hädapärase liiklusvahendi (kes ostab 60 000 maksva auto, jaksab ka 65 000 maksta). Suur osa neist jätaks auto ostmata, kui saaks oma käigud tehtud bussi-rongi-taksoga. Seega võiks maksul olla alampiir – kui autol on võimsust vähem kui x kilovatti, peaks see olema maksuvaba.

Omaette küsimus on, kuidas peaks edaspidi käituma uute autode müüjad: nõudma registreerimislõivu sisse otse ostjalt või liitma selle hinnale, mille maksab liisingufirma ja mis riigimaksu pealt intresse nõudma hakkaks?

Praegusel kujul ei reguleeriks maks mitte auto kasutamist (heitgaaside tekitamist, teede kulutamist jne), vaid omamist, ehk on puhtalt varamaks. Võrdset andamit võivad maksta nii see, kes sõidab aastaga 50 000 kilomeetrit, kui see, kes oma uunikumiga korra või paar suve jooksul mõnesajakilomeetrise otsa teeb, et silmatera teistelegi näidata. On see õiglane?

Kuhu selline suund viib, peaks olema selge Soome näitel: aastate eest pidi välismaal auto võitnud Soome atleet korraldama korjanduse, et saaks auto Soomes arvele võtta. Tõsi, sestpeale on sealne automaksumudel arukamaks muutunud. Ent enne jõudis asi ikka üsna hulluks minna: autopark vananes kohutava kiirusega ning teedel andsid tooni kütust lausa raiskavad ammu oma eeldatava eluaja ära elanud uunikumid.

Selline autopargi vananemise oht terendab praegu meilegi. Auto esmaregistreerimise maksustamisega saavutame selle, et meie teedele jäävad logud, mis juba loomuliku kulumise tõttu saastavad loodust rohkem kui uued; mille turvavarustus jääb aina rohkem ajast maha ning mille hädapäranegi korrashoidmine kehutab ülevaatust tegema küll turuhinnast kõrgemalt, aga see-eest kindla peale.

Põhimõtteliselt on autode maksustamine õige, suisa möödapääsmatu. Aga iga tööd peab oskama, nagu ütles mu vanaisa.

Seotud lood
28.11.2016 30.11.2016
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto