Sisukord
Arvamus
Postimees
12.12.2016
Eesti Mälumäng Horoskoop Male Palju õnne Dilbert Röntgenipilt tõi nähtavale Eesti vanima ikooni (1) Tagakülg Eesti lühiuudised Leiger vaatas sadamad üle Tööinspektsioon suleb kolm nõustamisbürood Politseil pole hoiatusmenetlusteks piisavalt jõudu Majanduse lühiuudised Jõgeval kuulutati välja üle-eestiline jõulurahu Pevkur paneb tagatoale päitsed pähe (12) Majandus Kas eakamad juhid pidurdavad majandust? Valitsuse lubatud aktsiisileevendusel pole sisu Sõnajalad pöördusid Tootsi tuulepargi asjus kohtusse Majanduse lühiuudised Tubli rahamasin ja piisake meres Kas eakamad juhid pidurdavad majandust? (2) Välismaa AJA PEEGEL: Siuude vastupanu traagiline lõpp-peatükk (2) Istanbul leinas rünnakute ohvreid Välismaa lühiuudised 12.12.2016 Trump tõrjub süüdistusi Venemaa abi kohta (1) Arvamus Margus Parts: kui inimesest saab number Madli Vitismann: riik tellis parvlaevad, aga sai praamid (18) Mart Raudsaar: tõde teeniva vaba ajakirjanduse kaitseks (19) Postimees 1929. aastal: Austria rahuneb Juhtkiri: Leiger, uue karja esimene vasikas Sarrazin: moslemeid meie kultuur ei huvita (12) Henrik Roonemaa: mul on imelik lööve ja muud huvitavad andmed Kultuur Helgi Sallo ja Liina Vahtriku lavaelu Gerda Murrena kinnitab usku teatriime jäävusse Natuke rõve ja väga huvitav Sport Sildarud võidu järel: saime õppetunni, et alati tuleb maksimum välja pigistada Zirk ujus kolme päevaga viis Eesti rekordit Davosi MK-etapi suusarajad tõid eestlastele nulliringi Fännid koguvad mängijatele preemia maksmiseks raha Puudu jäi õnnest, otsustavusest ning väravatest Mart Seim asub valmistuma EMiks Novosjolovi treener: oluline on mitte rabeleda Tallinn Röntgenipilt tõi nähtavale Eesti vanima ikooni (1) Tartu Kõige suurepärasem kool ja lasteaed asuvad Tartus Videoblogija: teenin nüüd mitu korda rohkem Kaalumaja ummistanud prügiveoki pärast sai politsei prügimäele väljakutse Vald asub põlenud häärberit jälle koolimajaks taastama Öökullid koguvad haigetele lastele raha edasi Paberist maailmas sajab imelist lund Meelelahutus Koomiks Sudoku

Juhtkiri: Leiger, uue karja esimene vasikas

2 min lugemist
Leiger Tallinna vanasadamas. FOTO: Toni Läänsalu

Elevus, mis on saatnud esimese mandri ja Lääne-Eesti suursaarte vahel ühenduse pidamiseks riigi tellitud parvlaeva Leigri teekonda Türgist Eestisse, paneb ilmselt paljusid kulme kergitama. Ajakirjanduse suur tähelepanu, sajad fotod saabunud parvlaevast sotsiaalmeedias ja elav arutelu peegeldavad tegelikkust. See, mis mandriinimesele on üks suvine turismireis või mereromantika, on kahele maakonnale sõna otseses mõttes elu tee.

Leigri saabumine ja loodetavasti peatne Hiiumaa liinile asumine on järjekordne ajalooline hetk saartega ühenduse pidamise loos. 1997. aasta suvel rõõmustasid saarlasi kitsukeste Nõukogude tankipraamide kõrval liinile tulnud Regula ja tema kaasteelised: reisijatel oli viimaks ometi hubane salong koos inimlike pardatingimustega. Sel sajandil ehitas Saaremaa Laevakompanii kolm parvlaeva: Muhumaa, Saaremaa ja Hiiumaa, mis näitasid täiesti uut klassi ülesõidu kiiruses. Ilmast tingitud tõrkeid oli sestpeale vaid mõni üksik.

Riik asus Tallinna Sadama ettevõttega TS Laevad suursaartega ühendust pidama tänavu oktoobrist. Liinide ülevõtmine pole paraku kulgenud ladusalt. Ükski neljast laevast, mis Türgi ja Poola tehastest telliti, ei valminud õigeks ajaks. Ka pole avalikkusel seni täit ülevaadet kuludest, mida riigil on tulnud kanda. Teame vaid, et raha ettevõtja Vjatšeslav Leedo «väljaostmiseks» on tulnud kulutada plaanitust enam. Otsustajatel on olnud selg sõna otseses mõttes vastu seina.

Leigrit ootavad nüüd ees kõikvõimalikud asjaajamised ja kombetalitused (ristimine). Kahtlemata on põhjust rõõmustada, kuid hõiskamise ja šampanjapaugutamisega tasuks esialgu siiski pigem tagasi hoida. Enne kaagutamist tuleb ikka muneda.

Leiger on uue karja esimene vasikas (teised laevad on sõsarad) ning kui see pole läinud aia taha – tõe kriteerium on teadagi praktika –, võivad ehk saarlased, muhulased ja hiidlased rõõmustada parima ühenduse üle mandriga läbi aegade. Kuid et me seda kuulutada saaksime, peame nägema uusi laevu tegutsemas aasta ringi ning saama põhjaliku ülevaate, milliseks osutuvad kulud. Küsimus pole ka ainult uutes laevades, vaid kogu süsteemi toimimises: mugav piletimüük, sujuv laadimine ja lossimine sadamates.

Ühendus pidi riigi korraldusel saama kiirem, maksumaksjale soodsam ning läbipaistvam – seda lubati ja seda avalikkus ootab. TS Laevade juhte tuleb tunnustada: keerulises olukorras on nähtavalt pingutatud. Muutuse eest vastutavad poliitikud on püsinud üsna vaoshoitud ja ega uhkustamiseks ole seni põhjust olnud. Õnneks pole suurejoonelisi avaldusi tehtud, sest varasemaid lubadussõnu on tulnud tänavu paraku ohtralt süüa.

Seotud lood
10.12.2016 13.12.2016
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto