Raamat Erma merereisist ilmus 1952. aastal ja tõlgiti rohkem kui kahekümnesse keelde, mille hulgas on esindatud isegi jaapani ja tai keel. Arvustustes sai teos kõrgeid hindeid ja seda võrreldi isegi Thor Heyerdahli bestselleriga Kon Tiki ekspeditsioonist üle Vaikse ookeani.
«Purjetamine vabadusse» rakendati külma sõja ajal propagandavankri ette, ning samasugune oli ka autor Voldemar Veedami elutee, kes töötas 1955. aastast kuni 1970ndate lõpuni Ameerika Hääle Eesti osakonnas.
Eesti 100. sünnipäeva puhul loovutasid raamatu kaasautori Carl B Wall poeg ja tütar raamatu kordustrüki õigused sihtasutusele Unitas ja filmiõigused produktsioonifirmale Factory. Unitase nõukogu esimehe, ettevõtja ja jahtkapten Meelis Niinepuu sõnul otsis ta autori pärijaid 10 aastat ning leidis nad lõpuks ühe Inglismaal elava purjetaja kaudu.
«Kui ma tutvustasin Carl B Walli lastele mõtet tähistada Eesti Vabariigi sajandat sünnipäeva raamatu ülemaailmse kordustrükiga, olid nad otsekohe nõus ja ütlesid, et see oleks nende jaoks suur au,» räägib Niinepuu. Eestikeelne kordustrükk koos värvifotode, kaardimaterjali ja arhiivimaterjalidega peaks raamatupoodidesse jõudma veebruaris enne vabariigi aastapäeva.
«Kõige huvitavam raamatus ilmuv arhiivimaterjal on kindlasti 1991. aastal Paul Reinholmile saadetud kiri, mille autor oli Erma rahva näljast ja janust päästnud USA sõjalaeva radariohvitser. Ilma selle meheta poleks see purjekas võibolla kunagi Ameerikasse jõudnud. Seoses Eesti taasiseseisvumisega otsis vanahärrad kunagised paadipõgenikud üles. See on üks liigutav kiri ja ühtlasi kummardus kogu eesti rahvale,» lisab Niinepuu.
Aasta teises pooles ootab järge inglise keelne versioon raamatust ning mängufilmini loodetakse jõuda mõne aasta jooksul.
Purjekas Erma
- ehitatud 1890ndatel või varem
- üks puri
- pikkus 11,2 meetrit või 36 jalga, 6 tolli
- 8 hobujõuline nn kuumpea mootor, mida kasutati kütuse puudusel vaid erandjuhtudel
- ehitatud postiveoks rannavetes, aga oli tükk aega ühe perekonna lõbusõidulaevaks
- esialgu mahutas 4–5 inimest
- ookeanireisi ajal oli laeval kokku 16 inimest
- kapten Harry Paalberg
- kaks piiritusel töötavat ahju/pliiti
- üks improviseeritud kemmerg
- laeva lekkiva ja tekkiva vee pumpamine käis käsitsi
- kaks kajutit, mõlemad 2,1 meetrit pikad, 2,7 meetrit laiad ning 1,5 meetrit kõrged
- esimene kajut oli mõeldud kahele, ent reisi ajal magas seal Paalbergi perekonna kuus liiget: kapten Harry, tema naine Ellen ja nende tütar Juta, lisaks veel Harry ema ning tädi Juliana Altenbrun koos tütre Maia Andrega
- teine kajut oli samuti kahekohaline, kuid reisi ajal magas seal Küüni perekonna viis liiget: Arvid ja Nora ning nende lapsed Aimi (10), Inga (7), Ulla (3)
- mootoriruumis magas viis poissmeest: Voldemar Veedam, Heino Luts, Paul Reinholm, Lembit Reinholm, Roman Ubakivi
Reis
- pikkus 128 päeva
- distants 8247 meremiili ehk ehk 15 273 kilomeetrit
- Bornholmi saarel asuvate nõukogude sõjaväelaste ja La Manche’i väinas patrullivate sõjalaevade vältimiseks sõideti läbi Lõuna-Rootsit poolitava Göta kanali. Norras parandati lekkima hakanud Erma kereplangutust. Et mitte riskida Prantsusmaal väljasaatmisega NSVLi, võeti suund Šotimaale, kus sõideti samuti läbi kanali ja ka kuulsa Loch Nessi järve. Pärast Põhja-Iirimaad viis teekond Madeirale ning sealt üle Atlandi ookeani Virginia osariiki Norfolki