Sisukord
Arvamus
Tänane leht
16.01.2017
Eesti Tuhanded digitaalsed isikutunnistused ja mobiil-IDd muutuvad kehtetuks Mälumäng Horoskoop Dilbert Male Tagaots Palju õnne Baarid lubavad öised piirangud kaevata riigikohtusse Eesti lühiuudised Puuladvas istunud kassi tõi maa peale veejuga Luksuslik elu vahendusfirmas: autoloosimine ja korralik sissetulek Metsavahendaja kinnitusel saadakse andmed avalikest allikatest Metsavahendajate tegevus viitab massiivsele infolekkele (10) Strandbergi imekangas tootmiseks valmis (10) Majandus Välismajanduse lühid Eesti majanduse lühiuudised Tegin põneva investeeringu (3) Kuidas alustada investeerimist? Apple läheb Hollywoodi Strandbergi imekangas tootmiseks valmis (10) Välismaa AJA PEEGEL. Kuidas USA Hispaaniale tuumapommi pillas Välismaa lühiuudised 16.01.2017 Euroopa Parlamendi presidendikoht tekitab tüli (1) Euroopa Parlamendi presidendikandidaadid Knesseti spiiker: mul oli NSV Liidus hullem kui palestiinlastel, kuid mul ei tulnud pähegi ennast tänaval õhku lasta (12) Arvamus Aivar Pau: oksendav konn (14) Juhtkiri: mänguruum vajab võrdseid mängureegleid Tõnu Runnel: brändrahn (13) Postimees 1928. aastal: ühest lapsest peres ja rahvuslikust hädaohust Mikk Sarv: oleme jäänud looduspimedaks Anne Sulling: väliskaubandus peab olema väikeses avatud riigis esiplaanil (6) Kultuur Ekraaniteater ekraanipõlvkonnale Kolm sama aasta meest filmiarhiivi uuel DVD-l Kuidas animeerida surma? Kultuuri lühiuudiseid Sport Spordi lühiuudised Türgi ootuste kiuste sai Eesti käsipallikoondis teise ringi Ta oli Eesti spordi kõige suurem fänn Raul Mustast sai omade ees viimaks võidumees Magamata ööd lõppesid triumfiga Raja otse läbimine tõi eestlasele pargisõidus esimesed MK-punktid Nurmsalu jalg on veel nõrk ehk ees ootavad jõusaal, hüpped ja puhkus Kindel Klavan kinnistas oma positsiooni, Matip FIFA küüsis Tarbija Digiajastu nõuab ostjalt uusi teadmisi Tartu Talikalastajate massid hõivasid nädalavahetusel Peipsi järve (1) Kiigemets läheb kütteks ja püstkoja ehitamiseks Linn hakkab oma majadest nõukogude aja jälgi minema pühkima (2) Raamatukogu on kinni, aga tudengid ei nurise Tartu suunas pilgu keeruliste laste probleemidele Meelelahutus Koomiks Sudoku

Juhtkiri: mänguruum vajab võrdseid mängureegleid

2 min lugemist
Valitsuse pressikonverents Stenbocki majas. Jevgeni Ossinovski. FOTO: Liis Treimann / Postimees

Riik tahab suunata inimest tervislikuma eluviisi poole, vähem alkoholi tarbima. Reklaamipiirangud on kahtlemata vaid üks meede valdkonnas, kus lahendusi tuleb leida kompleksselt. Piirangute ulatuse ja otstarbekuse üle vaieldakse, ent kui mingites reeglites lepitakse kokku, peaksid need olema ühetaolised, vältima tagauksi ja halle tsoone. Kui mängureeglid pole võrdsed, jääb keegi kaotajaks ning kui need on Eesti meedia- ja toiduettevõtjad, ei pruugi ühiskond loodetud meetmetest sugugi võita.

Traditsioonilisi meediakanaleid saab üpris lihtsalt raamidesse suruda, kuid infotehnoloogia ja kommunikatsioonivõimaluste areng on meid toonud olukorda, kus mänguruumiks pole enam ammu pelgalt lihtsalt defineeritavad mõisted nagu «eetriaeg» või «leheruum». Õigupoolest võib koguni küsida: mis on reklaam? Kas me suudame seda enam üldse üheselt määratleda? Näiteks kui suur alkoholitootja korraldab tarbimismängu mõnes traditsioonilises kanalis, on kõik lihtne. Aga kui ta teeb sedasama mõne Lääne-Euroopa riigi portaali kaudu eestikeelsena, siis kuidas peaksime seda käsitlema? Selliseid näiteid pole palju, aga võib-olla selle pärast, et ettevõtjatel on vastutustunne.

Ajakirjandust süüdistatakse tihti vastutustunde puudumises. See on mugav, aga ebaõiglane. Meediateoreetikud räägivad innukalt ajakirjandusliku diskursuse ja turunduskommunikatsiooni segunemisest, hübriidsusest. Ent kui otsida valdkonda, mis lähtub oma tegevuses nimelt eneseregulatsioonist ühiskondliku vastutustunde kaudu, võiks nimetada just traditsioonilist ajakirjandust. Näiteks nn sisuturunduse teemal vaieldakse valdkonna sees väga tuliselt. Seevastu internetihiiud, nagu Google ja Facebook, tegutsevad igas mõttes piiridevabalt, seejuures, nagu selgus hiljutisest uuringust, tundmata erilist muret maksude pärast.

Eesti peaks kindlasti olema ühtsete lahenduste poolt Euroopa Liidus. Olukord, kus suured veebifirmad lepivad üksikute riikidega kokku, pole hea tee, kuid näitab kokkulepete võimalikkust. Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski tahab audiovisuaalsete meediateenuste direktiivis näha muutusi, mis lubaks üle ELi piirata teises riigis toodetud ja levitatava internetireklaami kättesaadavust. See võiks iseenesest olla hea printsiip, kuid küsimus on, kui tõsiselt seda võetakse.

Üks alkoholireklaami piirangute vastaseid argumente on asjaolu, et peale kasvav põlvkond kaugeneb traditsioonilistest kanalitest, lihtsalt öeldes: noored ei vaata enam telerit. Kui nüüd öelda, et me tegeleme ka netimaailma küsimustega, ainult et see võtab aega, siis kas see on piisav, et tavakanalitele reklaamipiirangud ja -keelud jõuliselt kehtestada?

Seotud lood
14.01.2017 17.01.2017
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto