Sisukord
Arvamus
Postimees
17.01.2017
Eesti Horoskoop Male Mälumäng Palju õnne Dilbert Valitsusasutused võtavad uue brändi kasutusele Tagakülg Eskülg 17. jaanuar Kaks lühemat uudist Eestisse lisandus aastaga 1850 elanikku (1) Külm on vorminud Jägala joast jääskulptuuri Tallinna Sadam peab Kiilile hüvitiseks maksma 25 000 eurot Vene õpilastelt uuritakse, kas Kaitseliit on vaenulik või mõttetu TV3 uudisteankruid enam turunduslugudesse ei kaasa Relvaomanik peab hakkama põhjendama iga uue relva soetamist (14) Kasiinos miljoni kulutanud raamatupidajale šokivangistus (4) Majandus Ihaldusväärseim tööandja meelitab hea palga ja mainega Uus õlitehas Enefit280 astub ellu kui kolmveerand muna Eestlased asuvad Singapuri võõrtööliste haljamal oksal Välismaa KOHALIK VAADE. Serbia rahvuslust ülistav rong avas Kosovo draamas uue vaatuse Trump jäi endiselt mõistatuseks Staarid keelduvad Trumpile mängimast Arvamus Tanel Jan Palgi: olen brändirahnu üle uhke Aivar Sõerd: jah, härra peaminister, kedagi ei jäeta kõrvale... maksutõusudest (9) Neeme Korv: Eesti võimsaim vaimne ešelon Piret Essenson: Eesti brändi lubatud tööriistakast on tühi (1) Juhtkiri: kas vabatahtlikult kaduvate valdade ametnike lahkumishüvitis on õiglane? (2) Lugeja kiri: kedagi ei jäeta maha! Tõesti? Postimees 1937. aastal: kui palju on veel liivlasi? Mart Raudsaar: brändid, tehtud tiki-taki, kõigil nägu üks Kultuur Elu keset ainulaadset ja uhket kirjanduse lilleaeda 60 aastat ja 1537 raamatut Sport Eesti sai Fed Cupi vastasteks Serbia, Bulgaaria ja Iisraeli Spordi lühiuudised Kas Klavan on möödunud Poomist ja tõusnud läbi aegade parimaks? (3) Hilise küpsemisega Meeke võib saada hooaja mustaks hobuseks Rannavolle elule ärataja suurim küsimus: kust leida raha? Kas Eesti käsipall tõuseb tuhast? Tarbija Molekul heidab kinda keemia õpikutõdedele Mõõdukas arvutikasutus parandab teismeliste heaolu Tartu Päikesepaneelid jõuavad ka suurte kortermajade katustele Kust kuhu kulgeks Tartu trammitee ja millised majad tuleks selleks lammutada? (17) Maarja küla saab toetuse abil uue bussi Haldusreform segab valimiste eel kaarte Ehhee! Ehe ehe ning mitut moodi trükitud kangas Kuuel ühinenud omavalitsusel hakkab ilmuma ühine ajaleht Meelelahutus Koomiks Sudoku

Mart Raudsaar: brändid, tehtud tiki-taki, kõigil nägu üks

2 min lugemist
Eesti Ajalehtede Liidu juht Mart Raudsaar FOTO: Mihkel Maripuu / Postimees

Nädalavahetuse Kuku raadio saates küsis saatejuht Mart Luik ettevõtja Heldur Meeritsalt, kas Eestil oleks üleüldse oma märki vaja. Põhimõtteliselt oleks, vastas Meerits ja tõi võrdluse ettevõtetega: «… me eeldame, et ettevõtetes on üldjuhul ratsionaalsed inimesed ja seal ettevõtted hoolitsevad ja muretsevad oma brändi pärast…»

Rahu! Me ei hakka siinkohal rääkima Eesti märgist või Eesti brändist. Räägime millestki palju hullemast – lähiajal oleme tunnistajaks järjekordse tugeva ettevõtte nimevahetusele, kui Statoilist saab Circle K ning vana nimi lastakse allavett, järele Hansapangale ja EMT-le.

Ma olen Heldur Meeritsaga igati nõus, et ettevõtetes tegutsevad üldjuhul ratsionaalsed inimesed. Seda enam imestan nende juhtude üle, kui (kujundlikult) pärast talu ostmist raiutakse ühe esimese asjana maha viljakandvad õunapuud ning istutatakse uued. Iga bränd vajab kasvamiseks ja tuntuks saamiseks aega, iga brändi «lansseerimine» on seotud kuludega. Ja need kulud ei ole väikesed. Näiteks Hansapanga muutmine Swedbankiks läks maksma väidetavalt umbes 156 miljonit krooni.

Statoili nimega ei ole mul seotud mingeid nostalgilisi või rahvuslikke tundeid, pigem vastupidi. Minu kadunud vanaonu, kes elas Rootsis, sai kogu aeg  oma Statoili kliendikaarti Eestis kasutada, aga mina oma kliendikaarti 2011. aastal ühes Skåne Statoili jaamas kasutada ei saanud. «Mis see on?» küsis klienditeenindaja kaarti nähes müstilise küsimuse.

Nüüd küsin bensiinijaamadele ilmuvat uut logo vaadates sama küsimuse, püüdes siiralt aru saada, mis kasu võiks sellest vahetusest tõusta, kuna Circle K on meil sama tundmatu asi nagu USAs Kelluke, mis meil ometi nostalgiakaubana väga hästi müüb. Ilmneb, et kaubamärgi võttis esimest korda kasutusele Fred Hervey 1951. aastal El Pasos Texases. Ta ostis mõned toidupoed, mis kandsid nime Kay Food Stores, ning nimetas need ümber Circle K Food Stores, Inc. Rahvusvahelisele turule (esialgu Jaapanisse) tuli kaubamärk alles 1979. aastal ning ettevõtte jõudis 1990. aastal korra ka pankrotti minna.

Kui Hiina juht Deng Xiaoping ütles, et kassi värvusest olulisem on tema võime hiiri püüda, siis Hansapanga, EMT ja Statoili nime kadumise näitel see ettevõtluses alati nii ei ole. Sellel võib olla kaks ratsionaalset seletust. Esiteks, lihtsam ja odavam on lasta Bangladeshis õmmelda tuhandeid ühesuguseid töövorme töötajaile üle kogu maailma (tellida ka võtmehoidjaid, lippe, mitmesuguseid pakendeid jne). Teiseks, peakorterites võib olla ettekujutus, et Swedbank, Telia või Circle K on midagi niisugust, mille maagilist fluidumit on pärismaalased juba kaua oodanud (nagu juhtus McDonald’siga Nõukogude Liidus).

Kujutame ette, et AS Kalev oleks veel rahvusliku kapitali valduses ning et ettevõte ostaks Nigeeria turul võrsuvatest šokolaaditootjatest ühe olulisema, Multi-Trexi ning nimetaks selle Kaleviks. Kas see aitaks kaasa kohalikule müügile? Nigeerlased guugeldaksid nime ning jõuaksid tõenäoliselt ingliskeelsete saitide vahendusel järeldusele, et tegemist on tuletisega heebreakeelsest nimest Caleb, kes oli mõjukas tegelane juutide nelikümmend aastat kestnud kõrberännakus tõotatud maale.

Muuseas, AS Kalev on väga positiivne näide sellest, kuidas uus omanik (Norra ettevõte Orkla) ei ole pidanud mõistlikuks ostetud ettevõtet enda järgi nimetada, vaid on säilitanud vana kaubamärgi. See on olnud ratsionaalne ja neile majanduslikult kasulik otsus. Kõiki rahvusvaheliselt omandatud ettevõtteid pole mõtet teha tiki-taki, et neil oleks nägu üks.

Seotud lood
16.01.2017 18.01.2017
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto