R, 27.01.2023
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Asju, mida Stalin teadis, ent Ewan McGregor mitte

Janar Ala
Asju, mida Stalin teadis, ent Ewan McGregor mitte
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Perekond turbulentsis- Dawn Levov ( Jennifer Connely) ja Seymour Levov ( Ewan Mc. Gregor) raskemeelselt einestamas
Perekond turbulentsis- Dawn Levov ( Jennifer Connely) ja Seymour Levov ( Ewan Mc. Gregor) raskemeelselt einestamas Foto: outnow.ch

Omamoodi ma isegi ootasin seda filmi, kuigi erilist põhjust vast ei olnud. Philip Roth on üks viimase poole sajandi tähtsamaid, kui mitte tähtsaim Ameerika romaanikirjanik ja tema romaanide ekraniseerimise katseid on saatnud järjepidev läbikukkumiste rida. Kui natuke teadlikult Google’it kasutada, on võimalik leida õige mitu artiklit küsimusega, miks Philip Rothi ekraniseeringutega ikka ja jälle nii läheb.

Möödunud aastal ilmus eesti keeles Postimehe kolleegi Kristjan Jaak Kanguri suurepärases tõlkes ka too 1998. aastal Pulitzeri kirjanduspreemia võitnud romaan, mis jutustab ühest Ameerika kõrgema keskklassi perekonnast. See algab II maailmasõja paiku ja peategelaseks on blond juudipoiss Seymour (alias Rootslane) Levov (Ewan McGregor), kelle ees keskkoolispordi superstaarina justkui terve maailm lahti, kuid kes otsustab hoopis jätkata oma isa tööd ühes Newarki väikeses kindavabrikus. Konservatiivsete ja minu meelest küllaltki sümpaatsete arusaamade järgi on Rootslase eetos seega igati paigas, ta seab perekonna kõigest ettepoole. «Ameerika pastoraal» on idee poolest konservatiivne teos, sest konservatiivsed mõisted on juba ka pealkirjas sisalduvad «Ameerika» ning «pastoraal».

Ameerikalik unelm jätkub sellega, et peategelane kosib naiseks miss New Jersey tiitli võitnud Dawni (Jennifer Connelly). Mõistagi sünnib neil ka tore väike tütar, kes küll kahjuks rääkides kokutama hakkab, millest saavadki alguse mõrad kaunis pildis, sest mis vääristeosega oleks tegu, kui mõrasid ei oleks. Mõrade ümbermängimine, peitmine ja peegeldamine on üks Philip Rothi autorisignatuure kirjanikuna ja need peened põhjused on vast ka olulisimad, miks see pealtnäha niivõrd kutsuva olekuga raamatute autor ennast filmiloojatele hästi kätte ei anna. Seda, kuidas me üksteist vääriti mõistame ning endid ka üksteisele vääriti esitleme, olevat laias laastus Rothi keskne huvipunkt.

Märksõnad
Tagasi üles