Peale uuringustatistika lähtutakse paraku ka kõhutundest, mille on määranud mingid kultuurilised eeldused, näiteks mõnikord arvatakse, et naised on meestest sobilikumad pehmematele ning hoolitsemisega seotud aladele, ambitsioonikaid naisi peetakse tihti ebameeldivaks, idaeurooplasi kahtlustatakse kergemini pettustes ja lõunaeurooplasi laiskuses. Kui ei saa kindlaks teha, milline järgmise töötaja marginaalprodukt on, siis arvestab värbaja teadlikult või ebateadlikult tunnustega, mis tema arvates võiksid töötaja tootlikkust ennustada.
Lisaks on tööturul eelarvamused töö sisu suhtes, tööl on ka sotsiaalne mõõde. Mõningaid töid peetakse tihti automaatselt ühiskondlikus hierarhias «väärtuslikumaks» kui teisi. Koristaja peab saama vähem palka kui sekretär ja sekretär vähem palka kui majandusanalüütik, sest nii lihtsalt on. Kui ettevõtja tõstab palka koristajal, siis tahavad kõik teised ka rohkem palka saada ja siis laiutab ettevõtja lihtsalt käsi ega maksa parem kellelegi rohkem. Aga kui keegi ei taha koristaja olla, siis peaks loogiline ja majanduslik valik olema kas töö täiesti mehhaniseerida või maksta koristajale kõrgemat palka. Muide, majandusanalüütiku töö produktiivsus langeb koristamata kontoris tegelikult oluliselt.
Ärme diskrimineerime, oleme head?
Üks võimalus probleem lahendada on tõesti loobuda diskrimineerivatest eeldustest. Pikas perspektiivis sellele suunale pühendumine ilmselt aitab, meie lastelastele on sellest kasu, aga tänane töötaja on pikas perspektiivis surnud ning vajaks võrdset kohtlemist kohe.
Kui leppida sellega, et tegelikult meil ei ole vahendeid, millega hinnata töö marginaalprodukti iga inimese puhul, ja kui leppida sellega, et turg ei ole kunagi täiesti perfektne, siis saame palga kujunemist vaadata lihtsalt kui läbirääkimiste tulemust, kus oluliseks on jõusuhted. Seni kuni kapital on kontsentreerunud (ja ettevõttes on alati), on tööandja üksiku töövõtja suhtes alati tugevamal positsioonil. Nii saab ta ära kasutada ka suvalist tööpakkuja nõrkust: ühiskondlikku stigmat, tagasihoidlikkust läbirääkimistel, vähest valikut kohalikul tööturul. Kui tööandjal on võimalik rohkem valida, kas töötaja X palgata või mitte, kui töötajal X valida, kas tööandja Y juures töötada või mitte, siis ei ole osalised läbirääkimises võrdsed. See tähendab aga, et ettevõtja saab tootmise tulemist rohkem kasu, ja see tähendab ka igasuguseid palgalõhesid kõigi võimalike töötajate vahel. Kokkuvõttes langeb nii produktiivsus kui ka üldine eluga rahulolu.