Sisukord
Uudised
Postimees
23.02.2017
Eesti Male Mälumäng Palju õnne Dilbert Tagakülg Horoskoop Vastupanu padrunite lõppemiseni Kullaterana hoitud sinimustvalge Elu sisuks eestlane olemine Peaminister Ratas kaitses Repsi riigikogu ees Prokuratuur hakkab uurima ahistamist Tartu Ülikoolis Kadetid on Sisekaitseakadeemia kolimise vastu Elagu Eesti! Mina jään! (1) Hummuli lapsed valmistusid pidupäevaks presidenti joonistades Video: Lasnamäe lasteaias tantsitakse-lauldakse iga 24. veebruari eel Eesti Vabariigile Majandus Rakvere lihatööstus sai Uus-Meremaa turul jala ukse vahele Läti alkoralli kasvatas A. Le Coqi eksporti 42 protsenti Välismajanduse lühiuudised Majanduse lühiuudised EASi uut juhti ootavad tõsised väljakutsed Kulla hind liigub valesti Võrgutasude hinnalangust peab hakkama ise taotlema Välismaa PERSOON: Abordi tuline pooldaja ja vastane Jane Roe Kimi venna tapmine võib olla ränk diplomaatiline möödalask Välismaa lühid Maavälise elu leidmise võimalused kasvasid järsult – ühe tähe ümber pöörleb seitse Maad (7) Arvamus Postimees 1938. aastal: Chamberlain: kollektiivset julgeolekut pole olemas Sõnad, mille saime eelmistelt presidentidelt ehk «tädi Maalist» «vabakonnani» Rein Veidemann: igavesti Eesti (5) Postimehe videotervitus: Palju õnne, 99-aastane Eesti Vabariik! (8) Kultuur François Ozoni vabastav vale Enn Säde ajab oma mälestustega juttu Sport Eesti suurim lootus Kristjan Ilves hüppab tähtede poole Väravapidu jättis põnevuse kordusmängu eel õhku Ebatavaline Tartu maraton kütab kirgi (1) Tarbija Tarbija lühiuudised Turunduse eest vastutavad nii disainer kui ka ostja Tartu Kas vanalinna parkimismaja ajaks liikluse umbe? (5) Paisuv erakool plaanib sügisest viit paralleeli Eesti parimal pagaril on ahjud enne pidupäevi alati kuumad Petserimaa mees küsib: miks on passis mu sünnikoht Venemaa? (9) Punalipulises Tartus ehtis teatrit sinimustvalge lipp Enn Lillemets: meis kõigis on kröömike Ärnit või Imbit Poole aasta jooksul on Tartust lahkunud kolm pagulasperet (3) Kulus kaks aastat, et luua piinlikult täpse tööga hindamatu pärandus Meelelahutus Koomiks Sudoku

Kas vanalinna parkimismaja ajaks liikluse umbe?

3 min lugemist
Parkimismaja kerkiks Vabaduse puiestee äärde vana pangamaja kõrvale. FOTO: eskiis

Umbes 150 autot mahutava mitmekorruselise parkimismaja ehitamine Vabaduse puiestee äärde on valuline teema, tõdes linnaarhitekt Tõnis Arjus avalikul arutelul. Küsimus on, kas see hoone lahendab probleeme või tekitab neid juurde.

Ettevalmistused Tartu vanalinna serva Vabaduse puiestee äärde parkimismaja ehitamiseks on täies hoos. See, et Raekoja platsi pangamaja ja Gildi tänava vahele plaanitav neljakorruseline uus hoone kirgi kütab, leidis kinnitust ka sel nädalal peetud detailplaneeringu eskiisi avalikul arutelul.

Linnaametnikud tutvustasid, et neljakorruselise parkimismaja esimene korrus on mõeldud äripindadeks. Kui arheoloogilised uuringud tehtud, saab selgeks, kas on võimalik ehitada ka maa-alune korrus. Tuleb ka parkimismaja arhitektuurivõistlus.

Praegu on Magistri parklas kohti 63 auto tarvis, uues parkimismajas oleks neid umbes 150.

Akvaariumi küsimus

Avalikul arutelul kerkis teravalt üles küsimus, kuidas hakkab toimima liiklusskeem majas ja selle ümber. 

Tallinna tehnikaülikooli emeriitprofessor Ilmar Pihlak osutas, et hoonestusala on trapetsi kujuga – pangamaja poolt kitsam, Gildi tänava poolt laiem –, mis ei soodusta tõhusat ruumikasutust. Mis saab ülejäänud alast?

Üks ametnik naljatas poolvaljult: «Paneme akvaariumi.»

Linnainsener Mati Raamat vastas, et tegelikult ei ole antud kohustuslikku ehitusjoont. Ka linnaarhitekt Tõnis Arjus sekundeeris, et arhitektuurivõistluse tulemusel ei tarvitse hoone sugugi trapetsi kujuga olla.

Linnakodanik Andres-Teet Merisalu võttis üles, et liiklusskeem näeb ette Vabaduse puiesteelt sissesõitu ühesuunalisele Magistri tänavale alajaam-käimla ja parkimismaja vahelt, väljasõit Vabaduse puiesteele on aga Gildi tänavalt. 

Ta avaldas arvamust, et see liiklusskeem ei hakka tööle ja ajab Vabaduse puiestee umbe. Peale selle küsis Merisalu, kas on mõistlik, et terve esimese korruse võtavad enda alla ärid, vahest võiks olla ka kiire parkimise kohti.

Edasises töös kaalutakse Magistri tänava liikluse kahesuunaliseks muutmist või võimalust rajada parkimismaja sissesõit Vabaduse puiestee poole, ütles detailplaneeringute teenistuse juhataja Aire Priks..

Tartu detailplaneeringute teenistuse juhataja Aire Priks täpsustas, et tegelikult ei saagi äripinnad olla kogu esimese korruse ulatuses, sest kusagil peab olema kaldtee parklasse sõitmiseks. Veel ei ole kokku lepitud, kus see asub, kuid praegune nõue on, et Vabaduse puiestee pool mitte.

Merisalu jätkas, et mööda estakaadi parkima sõita pole kuigi mõnus ja seetõttu võivad inimesed loobuda vanalinna tulemast ja ärid kaotaksid kliente.

Raamat vastas, et eesmärk on siiski pakkuda lihtsat parkimislahendust ja parkimismaja mõte on, et ei peaks vaba kohta otsima mööda vanalinna tiirutades. «Kindlasti ei võida arhitektuurikonkurssi ilus maja, kus on keerukas lahendus. See oleks ju absurdne,» lubas ta.

Tartu üldplaneeringu- ja arenguteenistuse juhataja Indrek Ranniku osutas, et Magistri tänava roll muutub kiiresti, kui Ülejõel Vabadussilla kõrval valmib Tartu ülikooli uus IT-maja, kus kava kohaselt hakkab töötama ja õppima üle 2600 inimese. Siis suureneb ka vajadus parkimiskohtade järele.

Üks linnakodanik, kes nime lehes avaldada ei soovinud, muretses, et linnavalitsus plaanib tänavatel parkimiskohti vähendada. Abilinnapea Jarno Laur tõdes soovi jalakäijatele ruumi juurde teha, et kõnniteel mahuksid üksteisest mööduma kaks lapsevankriga emagi.

Linnakodanik Andrus Rehemaad pani muretsema, mis saab parkimismaja kerkimise korral lähi- ja kaugvaadetest vanalinnale. «Minu jaoks on need läbi arutamata küsimused,» nentis ta.

Raamat vastas, et kõnealuse ala hoonestamine ja parkimismaja rajamine vaieldi läbi kesklinna üldplaneeringu koostamise käigus ja seda teemat uuesti üles võtta ei oleks mõtet.

Raamat pidas pikema sõnavõtu sellest, et ettevõtjatele ei meeldi sugugi mõte parkimiskohtade vähendamisest vanalinnas. Kui vanalinna soovitakse ka muud ettevõtlust peale kulinaarsete asutuste, tuleb hoolitseda, et klientidel oleks mugav edaspidigi vanalinnas käia.

Linnainseneri sõnul soovivad jalakäijad, et nad saaksid liikuda tänapäevastel kõnniteedel. Ajaloolised kõnniteed on aga kitsad ning nende laiendamise hind on, et autod tuleb mujale nihutada.

Kerkis veel küsimus, et ehk võiksid ärid olla majas neljandal korrusel, kus oleks neile rohkem ruumi.

Sellele vastas abilinnapea Laur, et ärid on esimesele korrusele plaanitud linnaruumi elavdamiseks.

Valuline teema

Linnaarhitekt Arjus ütles arutelu kokku võttes, et parkimismaja kavandamine vanalinna on valuline teema. 

«Tingimus oligi, et esimese korruse aktiivne front (avalikkusele mõeldud äripinnad – toim) aitab parkimismaja, mis on olemuselt tehnitsistlik hoone, vanalinna sulandada,» selgitas ta.

Aire Priksi sõnul kaalutakse edasises töös Magistri tänava liikluse kahesuunaliseks muutmist või võimalust rajada parkimismaja sissesõit Vabaduse puiestee poole.

Seotud lood
22.02.2017 24.02.2017
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto