Sisukord
Arvamus
Postimees
22.02.2020
Eesti Viljandi valmistub võõrustama presidendi pidu (6) Süda läheb soojaks ja hingele pai – pannakse tähele Mida teha vabariigi aastapäeval? (2) Majandus Põhjamaade pankade veri hakkas viimaks hüübima Välismaa «Ihne nelik» keeldus kriipsugi taandumast (33) KOHALIK VAADE ⟩ Kolmejalgsed vallandasid Leedus liiklusraevu (15) Liibüas evakueeriti sõja jalust mitu tuhat kaamelit Arvamus Juhtkiri: viinarindel muutustega (5) Evelyn Kaldoja: valgustav lobiabsurd (1) Õlitööstuse eestkõneleja (6) Sipsik elab veel! (1) Läti ema eksirännakud (3) Esitus, mis tõi pisara silma Kertu Birgit Anton: kliimapööret ei tehta meie eest ära (22) Kultuur ELBERT TUGANOV 100 ⟩ Filmiarhitekt, kes ehitas Eesti animatsioonikiriku Loosiõnn innustas rahvariideid uurima Sport Eesti mehed vollemaailma absoluutses tipus Taavi Libe: kuidas tuua inimesed video­mängude abil spordi juurde? EAL nõuab Rally Estonia korraldamise eest meeletut summat (1) Kriisk: presidendiamet oleks minu olümpia Soomlase ajastu start jahmatas isegi suuri optimiste Kliima Uus normaalsus: jäävabal talvel sööb torm Eesti randa nagu labidaga Merendus Hiina viirus muserdab maailma laevandust AK Tehnoloogiagigantide uue põlvkonna juhid Liiga hilja ja poolikult tehtud otsus Ukraina ekspert: «Ilma Venemaa otsese sekkumiseta oleks see sõda varsti läbi» (75) Hasso Krull: maa, rahvas ja riik (21) VIDEO ⟩ Kunst sinu ümber. Dokumentaalne poeet Kristina Norman ELBERT TUGANOV 100 ⟩ Filmiarhitekt, kes ehitas Eesti animatsioonikiriku Kus poliitik ees, seal bandiidid taga Nädala plaat. Nagu seest külm juustuburger Nädala plaat. Ruttab aeglaselt keset üksildasi masse Kutse presidendi vastuvõtule Juurikas. Eesti tänab (5) Arter Depressiooni põrgust pääsenud Liis Velsker: emotsioonide kõikumine oli nii metsik, et ma enam ei jaksanud nendega tegeleda (4) Käputäis Eesti «kurjategijaid» Siberi kolkas... Viirusest ohtlikum (38) Kaitsja, kes võib mõnikord osutuda tapjaks VIDEO. Mägine Itaalia: hirmud, viirastused ja maagia Ei karjet, ei kõmakat, matkaja lihtsalt kadus teelt Ekstreem-Sipsiku seiklused Umbe hää süük!* Arter otsis võrumaist pidupäevamaitset Loosiõnn innustas rahvariideid uurima Superstaar Anne Veski: «Paabulinnuks ei pea saama!» (1) Kodune helisüsteem 10 000 euro eest. Eestis loodud Audese tippkõlarid valmivad kuulmise järgi (22) Meelelahutus Koomiks Sudoku

Aarne Mäe: kaduviku mees

2 min lugemist
Aarne Mäe. FOTO: Lääne-Viru maavalitsus

Äsja Rakvere teatri loomingulise juhi konkursil Peeter Raudsepale teed andnud Üllar Saaremäe ütles kunagi välja lause, mis kõlas umbes nii: kui Rakveres poleks teatrit, siis oleks Rakvere Paide. Sellega oli öeldud kõik, mida patrioodist teatrimees mõtleb: Rakvere on teatrilinn. Ja see on oluline.

Aga enamik «Viimase võmmi» vaatajaid võib-olla ei teagi, millist olulist rolli Üllar Saaremäe ise Rakvere teatri püsimajäämise juures on mänginud. Võiks suisa öelda, et kui poleks olnud Üllar Saaremäed, poleks praegu Rakveres teatrit.

Nõukogude ajal uhkustati Rakveres tõigaga, et oleme kõige idapoolsem linn, kus tegutseb eestikeelne riigiteater. See verstapost oli 1990ndate alguses kokku kukkumas. Maja lagunes. Külastajate arv langes alla 10 000. Teatrit toodi päästma Peeter Jalakas, kes oli siin korraldanud suviti Baltoscandaleid. Tema napil valitsemisajal muutus kogu Rakvere teater aastaringseks teatrifestivaliks. Aga virulaste ootused olid pisut teised.

Teatri kriisist väljatoomiseks oli loodud nn päästekomitee. Ugalast leiti 26-aastane Üllar Saaremäe. Ta andis mõista, et võin tulla küll, aga korraldage avalik konkurss, et asi oleks aus, ja võtke tööle eraldi direktor, kes jagab majandusasju.

Aasta siis oli 1996. Konkurss toimus. Saaremäe oli ainus kandidaat. Leping sõlmiti viieks aastaks. Ja ehkki juba algul ja aja jooksul hiljemgi on mõlgutanud ka lahkumise mõtteid, on karismaatiline mees jäänud Rakverre nii kauaks, et on löönud kõik oma eelkäijate ja ilmselt ka järeltulijate rekordid.

Muide, samal aastal sai teatri direktoriks praegune minister Indrek Saar, kes tuli siia pundiga 17. lennust. Sellesse kampa kuulus ka Saaremäe nüüdne mantlipärija Peeter Raudsepp. Ühe avalöögina läks püünele Ain Prosa lavastatud «Shakespeare’i kogutud teosed», kus tegid kaasa ka Tarvo Sõmer ja mõne aasta ees teatri direktoriks tõusnud Velvo Väli. Publik oli vaimustuses. Ent Väli ja Sõmer on ainsad, kes sellest lennust tänaseni Rakverele truuks jäänud. Praegused noored lihtsalt ei jää väikelinna pidama. Neile pole isegi vahet, kas Paide või Rakvere…

«Olen nüüd vaba mees!» hõiskas Üllar Saaremäe pärast viimatist konkurssi. Kuid usun, et selles loosungis on peidus ka kibestust. Alles sügisel unistas Üllar Saaremäe trupi suurendamisest. See on peaaegu võimatu missioon. Ent teater on kaduv kunst. Ja ka teatrijuhid ei tööta ühel kohal igavesti. Teatrijuht võib väsida. Või ta ei viitsi enam punnida. Niigi terve inimpõlvkond rassitud.

Palju asju jääb maha. Mitte igale mehele ei püstitata eluajal monumenti. Saaremäel on see täitsa olemas – teatri ukse juures kaduviku mehe näol. Tõesti, Rakverel on tänu temale kõvasti vedanud.

Seotud lood
21.02.2020 24.02.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto