Sisukord
Teater
Postimees
12.08.2020
Joakim Helenius: võtan Eesti kodakondsuse ja astun parteisse! (71) Eesti Helme: jutt huvide konfliktist on poliitiline malakas Eesti lühiuudised Emapiimapiknikul jagati kogemusi Ilissoni võluvitsad: digipädevus ja tulevikuoskused (2) Hiidpalgaga haridusametnik näitas veenvalt klassi Teatrimajad jätkavad publiku hajutamist Majandus Majanduse lühiuudised Jaanus Murakas: farmi juhid peavad juba ise lüpsma minema Pettusega vahele jäänud nõuavad ikka toetust Välismaa Plahvatus pühkis ametist Liibanoni valitsuse Valgevenes jätkub valimiste järel protestilaine Saksa lapsi saadeti natside juhitud kuurortidesse Välismaa lühiuudised Briti valitsus nõuab migrantide tõkestamisel prantslaste abi Slovakkia-Venemaa tüli jäljed viivad Berliini mõrvani Hispaania monarhia kõigutaja Arvamus Juhtkiri: Hongkongi ja vaba maailma tulevik Herman Kelomees: George Soros ja tema vaenlased Andrei Kuzitškin: patriootide kool Airi Hallik-Konnula: pakendikott igasse koju! Tarmo Pikner: teised tulemised Kultuur Kultuuri lühiuudised Toomas Kümmel: kõik riigid on omamoodi mõttetud «Õitsva mere» salajased hoovused Saaremaa taluõuel Rumalate inimeste mõttetu surm Sport Spordi lühiuudised Itaalia korvpalliklubi ehitab võistkonda ümber Eesti talendi, et tõusta tagasi tippu Hooaega tagasihoidlikult alustanud Rasmus Mägi rahustab pöidlahoidjaid, lubades juba paari päeva pärast mehist ajakärbet Prokuratuuri süüdistus: Andrus Veerpalu lubas oma toas tegeleda veredopinguga (2) Intervjuu ⟩ Cédric Énard oma põhimõtetest, karistusmeetoditest ja suvisest frustratsioonist Tartu Koolijuhid valmistuvad eriolukorraliseks õppeaastaks Tallinn tuleb Tartule kolme kilomeetri jagu lähemale Tartu lühiuudised Piirangud küll, aga mõned siiski võivad. Miks nii? Politsei tabab üha rohkem kiiruseületajaid Septembris avab uksed erilise välimuse ja sisuga uus Elva spordihoone Tartuffist jääb jälg, mille teeb Ajuokse kunstnik Stina Hajusalt paigutatud toolide kõrval leidus ruumi lamamisekski Kuulsa tänavakunstniku paljastamine Krõõt Kiviste: autovabaduse puiestee oli aus tehing Vambola Paavo: viirusepealinn Tartu kutsus ise kurja välja Meelelahutus Koomiks Sudoku

Rakvere teatris vahetub loominguline juht

3 min lugemist
Üllar Saaremäe Rakvere teatri bussi katusel FOTO: Margus Ansu / Postimees / Scanpix

Sügisel, uue hooaja algusest, asub Rakvere teatri peanäitejuhi ametisse näitleja, lavastaja ja teatripedagoog Peeter Raudsepp, kes vahetab sellel kohal välja viimased 21 aastat teatrit juhtinud Üllar Saaremäe.

Üllar Saaremäe lausus Postimehele, et loovutab ameti kerge südamega ja iseäranis hea meel on tal sellepärast, et ta saab teatri üle anda, mitte ei pea seda maha jätma. Ta lisab: «Kui ma 26-aastase noormehena Rakverre peanäitejuhiks tulin, poleks ma elu sees arvanud, et kütan siin 21 aastat seda ametit. Mind on vahepeal korduvalt mujale kutsutud ja ametist loobumiseks on olnud palju põhjuseid, kuid põhjused jäämiseks on kuni viimase ajani olnud alati kaalukamad.»

Avades loobumisotsuse tagamaid toob Saaremäe esimesena välja suutmatuse suurendada teatri truppi. «Ma olen pikka aega selle nimel tegutsenud, kuid kahjuks ei ole see otseselt kunstilise juhi võimuses. Rakvere teatri palgal on viimastel aegadel olnud 17 näitlejat, mis on alla igasugust kriitilist piiri, arvestades asjaolu, et meie teater mängib sageli etendusi kolmes paralleelis: suures saalis, väikeses saalis ja väljasõidus.»

Ta lisab, et seega pole olnud Rakveres võimalik teatud tüüpi dramaturgiat üldse lavale tuua, näiteks Tšehhovit ja Shakespeare’i, kelle teosed eeldavad vähemalt 10–12 näitlejat. «Väga palju auru on aastast aastasse läinud selle peale, et leida häid näitemänge, kus oleks mitte rohkem kui 3–4 tegelast.»

Üllar Saaremäe. FOTO: Marianne Loorents

Vaadates tagasi oma ajale teatri peanäitejuhina, lausus Saaremäe: «Teostamata pole mul midagi jäänud. Eks erksamad asjad jäid sinna algusaastatesse, kui publik hakkas meid uuesti üles leidma ning vaatajate arv tõusis uhketesse numbritesse ning meil hakkasid tekkima lavastused, mida lisaks publikule hindasid ka kriitikud, tulid esimesed nominatsioonid ja teatripreemiad.» Viimastel aastatel on Saaremäe püüdnud hoida stabiilsust ning elavdada loomeprotsessi ja repertuaaripilti, riskides kutsuda muu hulgas selliseid külalislavastajaid, nagu näiteks Sulev Keedus, Rein Raud ja Urmas Vadi, kes ei ole päriselt lavastajad.

Virumaa esiteatri uus, sügisesest ametisse astuv peanäitejuht Peeter Raudsepp, kes lõpetas 1996. aastal EMA Kõrgema Lavakunstikooli lavastaja ja näitlejana, on olnud Rakvere teatriga seotud ka varasemalt, töötades 1996–2000 lavastajana ja 1999–2001 kirjandusala juhatajana. Alates 2013. aastast kuulus ta SA Rakvere Teatrimaja nõukokku. Aastatel 2001–2011 oli ta teatrikateedri õppejõud TÜ Viljandi Kultuuriakadeemias, järgnevad neli aastat juhtis ta EMTA Lavakunstikooli. Kokku on Raudsepp lavastanud eri teatrites 30 lavastust.

Raudsepp lausus Postimehele, et tal on seoses Rakvere teatriga piisavalt positiivseid kogemusi minevikust ja need annavad talle julgust ka tuleviku jaoks. Enese sõnul läheb ta Rakvere teatrit juhtima eelkõige kohalike näitlejate pärast. «Mina pean Rakvere teatri põhikapitaliks näitlejaid. Nende hulgas on väga palju nii minu endisi kolleege kui ka endisi õpilasi.» Ta lisab, et on olnud näitlejatega kontaktis ning nende põhiline sõnum talle on olnud, et nad soovivad väga lavastajat, kes nendega senisest rohkem tegeleks. «Seega saab põhiline väljakutse olema õige repertuaari valik, et näitlejad saaksid head tööd ning häid lavastajaid. Praegu käivad mul näiteks esialgsed läbirääkimised Veiko Õunpuu, Katariina Undi ja Aare Toikkaga.»

Peeter Raudsepp on võtnud suuna Rakverele. FOTO: Tairo Lutter/Postimees

Raudsepp avaldas, et tema sooviks on, et lavastajal oleks näitlejatega pikem koostöö kui kõigest üks lavastus. «Ühe lavastusega ei tee seda taset, mida tahaks. Selleks kulub ikka mitu lavastust. Näiteid selle kinnituseks leidub ka Eestist: näiteks Tallinna Linnateater ja NO99 saavutasid oma parimad tulemused töötades pikka aega ühe lavastajaga. Minu unistuseks on see protsess ka Rakveres läbi teha.» Uus peanäitejuht arvab, et alustada võib-olla nii-öelda lihtsama repertuaariga ning jõuda mõne aja pärast nõudlikuma materjalini.

Raudsepp hindab näitlejateatrit. «Mulle meeldib surra näitlejas. See tähendab psühholoogilist realismi. Mulle meeldivad vastuolulised tegelaskujud, huvitavad psühholoogilised situatsioonid, kusjuures pole vahet, kas need on traagilised või koomilised. Selles inimesekäsitluses peab olema mingi vastuolu, mingisugune igavikuline mõõde.» Ta lisab, et kõik teised mängud teatris algavad tema jaoks näitlejast lähtudes.

Uus peanäitejuht lubab, et mingeid kiireid ja kardinaalseid muutusi tema tulekuga kindlasti ei kaasne: «Kapitaalse lammutamisega ei saavuta kohe kindlasti mingit pikaajalist efekti». Ka sihtasutuse juht Velvo Väli lisas, et seoses Peeter Raudsepa asumisega teatri loomingulise juhi kohale ei muutu publiku jaoks esialgu suurt midagi, sest «Rakvere teater jätkab kindlasti oma väljakujunenud näoga. Mingit suurt maailmavaatelist pööret ei tule».

Peeter Raudsepp lausus oma eelkäijast rääkides, et «Üllar on teinud ära väga suure töö ning mina näen teda koostööpartnerina». Saaremäe ise pole oma tuleviku osas veel ühtegi lõplikku otsust vastu võtnud, kuid ei välista võimalust jätkata Rakvere teatris lavastajana.

Seotud lood
11.08.2020 12.08.2020
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto