Sisukord
Kultuur
Postimees
08.04.2017
Eesti Eesti Muusika Päevade heliloojapreemia pälvis Toivo Tulev Horoskoop Teadustöö või soov panna okupandile vastu lõugu? (14) Dilbert Mälumäng Male Palju õnne Tagakülg Linnud-loomad tervitavad päikest Toomi välispoliitiline soolo tekitas pahameele (1) Ajateenistusest kõrvalehoidja võib jääda juhtimisõiguseta Inimeste ükskõiksus võinuks Rakvere poisil elu maksta (1) Riidepoe keldrisse varjunud eestlanna: hirm on väga suur IRLi «poistebänd» otsib poliitraketile uut kütust (21) Välismaa Kuidas reageeris maailm Donald Trumpi otsusele rünnata Süüria režiimi? (6) Ameerika kostitas Süüriat rakettidega Kuidas reageeris maailm Donald Trumpi otsusele rünnata Süüria režiimi? Terror tungis Stockholmi südalinna Toomi välispoliitiline soolo tekitas pahameele (1) Riidepoe keldrisse varjunud eestlanna: hirm on väga suur Volkeri hinnangul andis Trump vajaliku signaali tegutsemisvalmidusest Trump pani USA-Vene suhted uutele alustele Trumpi punane joon andis mässulistele rohelise tule Vene ekspert: Vene õhutõrje ülem Süürias võidakse välja vahetada Arvamus Marti Aavik: immigratsioon ei ravi (5) Mart Kivastiku veste: viimane samurai Targemana tagasi Trumpi tõeline üllatus (2) Staarkriminaal (1) Moslemite vaenlane (4) Tiit Kändler: inimkonna põhihäda – kohastumatus ülimuutustega (7) Juhtkiri: läänemaailm polegi hambutu (11) Postimees 1936. aastal: Tallinna lapsed suveks maale Kultuur Eesti kultuuri täheatlas: «Wiiralti tamm» ja «Virve» Nädala plaat. Kõige kaasaegsem muusika Vikerkaar loeb. Jumala loomine inimese näo järgi Aja auk. Elu noateral Hea mõte liiga paljude sõnadega Kiek in de Kök: ühe fotonäituse lugu Äärmuslik ja mõjuv Marina Abramović (1) Sport Eesti alustas Monaco vastu hästi Eestlaste üürike reedene rõõm Seitseteist udust hetke Shanghais Kelly Sildaru – ajastu märk Eesti ja maailma spordis Postimees Splitis: kas tõstmise EMil paugutatakse ebainimlikke tulemusi viimast korda? Tarbija Kui labidas mulda läheb, hakka istutama AK Tänapäeva tehnoloogia ja suurte avastuste alustala: lainikud Peeter Langovitsi tagasivaade: tragöödia Halinga turvakodus Šariaadist, häbist ja naiseks olemisest (10) Tiit Kändler: inimkonna põhihäda – kohastumatus ülimuutustega (7) Seppo Zetterberg: mõte Soome ja Eesti kaksikriigist Galerii ja video: Aceh elab šariaadiseaduste raudses haardes (1) Eesti kultuuri täheatlas: «Wiiralti tamm» ja «Virve» Et meist ei saaks hääletud uppujad pildi ilu nimel (1) Vikerkaar loeb. Jumala loomine inimese näo järgi Aja auk. Elu noateral Hea mõte liiga paljude sõnadega Kiek in de Kök: ühe fotonäituse lugu Äärmuslik ja mõjuv Marina Abramović (1) Arter Filmiarvustus: Eneseotsingud Pariisi taeva all Horoskoop MängudeÖÖ: videomängu entusiasti kohustuslik ajaviide Ära treeni tühja! Mis on sinu trennitüüp? Autoklassik: Mercedes-Benz C63 AMG. Bassiga pikitud tenor Moevitamiinid meestele Vikerraadio peatoimetaja Riina Rõõmus unustab halva Naised maadlusmatil - õudus või vaatemäng? Isetehtud tsikkel - mehaaniline skulptuur Linnapuhkus Keilas Ilona Leib: kaotaks ennast võitjaks Uus suund maitsemaailmas: prügist tehtud road Paljud inimesed omavad koerateraapiast väärarusaama (1) Meelelahutus Koomiks Sudoku

Nädala plaat. Kõige kaasaegsem muusika

2 min lugemist
Future FOTO: Kuvatõmmis

Future

«Future»

Epic

Hinne:4

Future

«Hndrxx»

Epic

Hinne:4

Kolleegid käisid New Yorgis. Sattusid Harlemis kellegi mustanahalise nooruki peale, kes neile ka omaloomingulise plaadi maha müüs. Kellele signeerib, küsis nooruk. Kolleeg ütles oma nime: Hendrik. Oo, kas Hndrxx? jätkas nooruk ja võttis tuurid üles ülistusjutuga räppar Future kohta, kelle viimane plaat kannab just sellist nime.

Õigemini ilmus talt veebruaris nädalase vahega kaks plaati, mis mõlemad läksid ilmumisnädalal nii Ameerika Ühendriikides kui ka Kanadas number üheks. See ei ole mingisugune ootamatu edu, sest Future, kelle kohta Wikipedia teatab žanrimääratlustena hip-hop, trap, avant-pop, on viimased viis aastat teinud väga edukalt muusikat, mis on nii müünud kui meeldinud ka kriitikutele. Ta on pannud õnnelikult näpu zeitgeist’i helisagedustele.

Intervjueerisin mõni nädal tagasi üht olulisimat popkriitikut Simon Reynoldsit, kes tunnistas selle Atlanta räppari oma viimaste aastate absoluutseks lemmikuks. Ta mainis, et eriti hea on seda kuulata Los Angeleses autoraadiost. Reynolds nimetas Future muusikat kaasaegseks bluusiks. Autoraadio ongi koht, kus tänapäevainimene peamiselt muusikat kuulab, nagu näitas hiljutine Universal Musicu ja Music Estonia tellitud uuring, küll Eesti kohta. Future muusika on täpselt selline, mis peaks kõlama autoraadios väga hästi – kõik need kõrged sagedused, väikesed tehnoloogilised pininad või piiksud, ajuvaibiga süntesaatorikäigud, ebakorrapäraselt sisse sumpav bass ja metronoomiliselt, kuid funkilt tiksuvad trummid, kogu klaar täppisproduktsioon, mille eest peamiselt vastutab produtsent Metro Boomin.

See on täissünteetiline uue aja ja uue inimese muusika, mis tundub mulle isegi nii uue inimese muusika, et on sellisena ka natuke hirmutav. Inimese, kes on tehnoloogiliste liidestega võrkudesse ühendatud, masinatega üheks saamise muusika. Future oli ka tüüp, kes tegi viguri nimega Auto-Tune jälle lahedaks. Future Auto-Tune’ist läbi lastud ja selles erinevaid masinaks saamise olekuid läbiv pooleldi räppiv, pooleldi laulev hääl meenutab ka Instagrami ja selle filtreid, võimalust oma visuaalset kujutist lõputult meikida ja täiustada. Taas kord kohtadesse ja olekutesse, kus hakkab juba hirmus.

Kolleegide Harlemi kohtumise juurde tagasi. Millegipärast mind isegi üllatas, et keegi Harlemist Futurest niimoodi pidas, mis näitab muidugi pigem mu enda klišeedesse ja stereotüüpidesse takerdunud maailmapilti… Harlem seostub koha vaimu ja ajalooga, nagu ka hiphop sündis just teatavates konkreetsetes New Yorgi kohtades ja n-ö esindas neid. Future aga ei esinda midagi, ta tegutseb mittekohtades, anonüümsetes digitaalse kommunikatsiooni voogudes.

Omanimelise plaadi ühe singliloo «Poppin’ Tags» video on filmitud Dubais, hüpermoodsa ja anonüümse linna klaaside ja sportautode kroomi peegelduste vahel. Future loomingu tugipunktid on olnud peamiselt seks, narkootikumid, pidutsemine ja kelkimine, «Hndrxxi» puhul on tekkinud sellesse deliirsesse kommunikatsioonipingesse ka tumedamat laadi sisekaemus, aga teemad jäävad üldjoontes samaks. Vist jäävad, sest ega sõnadest suurt aru saa ja polegi vaja saada.

Miks mitte minna veel kaugemale ja väita, et Future on kapitalismi või pigem kapitali endaks saamise muusika, sellise raha muusika, millel pole päritolu ega moraali, on ainult raha ja mida kõike selle eest saab. Ja saab omajagu. Häbenema ei pea ja see on hot. Future muusika on väga hot: imelik, natuke hirmutav, deliirne, ultramoodne ja väga funky.

Seotud lood
07.04.2017 10.04.2017
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto