Sisukord
Huvitavat
Postimees
20.04.2017
Eesti Mälumäng Lelle ja Pärnu vahel viis sõitjat – iga reisija loeb (13) Palju õnne Male Horoskoop Dilbert Tagakülg Iva: olemegi meestepartei kuvandiga (1) Eesti õpilased on arvatust õnnelikumad Peagi sõidavad liiklusõnnetustele appi enamasti vabatahtlikud päästjad Automaksu ei tule, tervishoid saab raha juurde Majandus Uus raudtee kolmekordistab eestlaste palga (26) Plahvatus Läti startup-maailmas Rootsi majanduskasv hakkab taas kiirenema Välismaa Moskva kolib 1,5 miljonit hruštšovkade elanikku ümber Lõuna-Sudaan sureb nälga Välismaa lühid PERSOON. Platnoikommetega diplomaat läks tõlkes kaduma (1) Itaalia talumees muudab sõnniku kullaks Vaene Uganda põgenikke piirilt tagasi ei saada Arvamus Kadri Veermäe: Saksa türklased pole kõik Erdoğani-fännid Maanteeameti ekspert: sõidame asulas 127 km/h... Kas inimesed jäävadki hukkuma? (20) Mart Raudsaar: korras nagu Norras Juhtkiri: vahel on kõige rohelisem rohi siiski Eestis Tarmo Noop: valitsus, aitab juba magusatest valedest! (18) Renno Veinthal: digipööre ja 10 «eluaegset» ametikohta TTÜs Postimees 1998. aastal: 13 riigikogulast ei leiaks väljaspool riigikogu üldse tööd Kultuur Armastada, enne kui hilja (1) Meshell – vaba kui lind Sport Mikkelsen on konkurentsivõimelise autoga naasmas WRC-sarja Spordi lühiuudised Viktor Kassai – vihatud mees üle kogu Euroopa Tarbija Reisikülje lühiuudised Ameeriklased on nõus ostma kallimaid pileteid, et vältida United Airlinesi Tansaania öös luusivad lõvid ja hüäänid Tartu Milline viadukt ehitada? Tartu on keerulise valiku ees (2) Sõnumitooja püüab võita venekeelsete lugejate südameid (1) Maamessi veteran vedas 25 aastat tagasi otse näitusehalli kõrvale künnivaod Kuidas saab Tartu olla kasvav ülikoolilinn? Korda tehtavad koolid soodustagu laste kehalist aktiivsust (1) ÜLESKUTSE: seemnepommiga linnad lilleliseks! Masingu kool leidis ravikodule kodulinnast päästerõnga Näitleja mängib helidega sümfooniat Meelelahutus Koomiks Sudoku

Kuidas valida turvalist lennufirmat? Postimehe lugeja küsib, piloot vastab

2 min lugemist
Piloot Marko Valtonen FOTO: Finnair

Piloot Marko Valtonen on Finnairi lennukitega lennanud juba 26 aastat ning oli lahkesti nõus vastama Postimehe lugejate küsimustele. Tema vastused on ilmunud juba neljal varasemal nädalal ning ilmuvad veel ka järgmisel.

Kuidas valida turvalist lennufirmat?

Olemas on rahvusvahelised ettevõtted, kes hindavad lennufirmade turvalisust. Nende kogutud infot tasub allikana kasutada.

Millise istme valiksite, kui oleksite tavareisija?

Minule sobivad kõik istmed!

Milline linn näeb ülevalt kõige parem välja?

Suured linnad on imelised, näiteks tuledes New York ja Shanghai.

Kas sind endiselt veel üllatab see, et inimesed suudavad lennata?

Ei, mitte tegelikult. Kogu see tehnoloogia on mulle väga tuttav.

Kuidas saate kokpitist evakueeruda, kui uks on blokeeritud?

Lennukites on mitmeid turvameetmeid, mis on kokpiti uksega seotud. Ma ei ole kunagi olnud sellises olukorras, kus uks on blokeeritud ja ma ka ei arva, et see oleks tõenäoline stsenaarium.

Miks ei näita piloodid end reisijatele enne lendu või ei jagata infot nende karjäärist, et saaksime neid paremini usaldada?

Statistiliselt on lennundus kõige turvalisem transpordivahend. Ma ei usu, et ükski lennufirma jagaks detailset infot oma pilootide karjääri kohta. Nad on koolitatud professionaalid ja nad on seal selleks, et teha oma tööd hästi. Info jagamine enne lendu oleks ka äärmiselt ajamahukas ja kulukas - Finnairil on 250-300 lendu päevas. Ma arvan, et enamik inimesi ei pea seda vajalikuks. Tavaliselt on pardale tuleku ajal piloote näha läbi kokpiti akna ja piloodid teevad ka protseduurilisi kontrolle enne õhkutõusu.

Miks piloodid midagi ei räägi, kui lennuk satub turbulentsi?

Piloodi esmane ülesanne on keskenduda lennuki turvalisele juhtimisele läbi turbulentsi. Mõnikord me teeme ka avaliku teate.

Kui sageli lendavad inimesed loomadega?

Finnair transpordib tuhandeid  loomi aastas, kas siis kokpitis või pagasiruumis. Maksimaalselt võib korraga salongis olla kaks lemmiklooma.

Mis on peamised põhjused, miks lennukid tagasi pöörduvad?

Mõnikord, kui meie süsteemid näitavad, et lennukil võib olla mõni tehniline probleem, siis teevad piloodid otsuse lähtejaama tagasi pöörduda. Me teame, et meie kodujaamas on olemas mehhaanikud ja oleme kindlad, et probleemi saab seal lahendada. Samas ei pruugi sihtkoha lennujaamas olla käepärast vajalikke varuosi või eksperte.

Kui lennukis ei ole ekraane, siis miks jagatakse nii vähe infot lennu kohta?

See sõltub lennuki tüübist. Meie A350 lennukis on väga detailne informatsioon ja seda saab iga reisija oma ekraanilt vaadata. Lühematel lendudel ütleme paar korda lennu jooksul, kus me oleme ja mis on tulemas. Reisijad tavaliselt ei soovi väga palju teadaandeid kuulata, nad tahavad ka puhata.

Mõnikord võib uudistest lugeda, et lennuk mandus vales lennujaamas, kuidas on see võimalik?

Mul pole õrna aimugi, kuidas on see võimalik. Kindlasti ei ole seda kunagi juhtunud minu ega ka minu kolleegidega. Meil on iga lennu jaoks detailne lennuplaan ja me suhtleme regulaarselt ka lennukontrollkeskustega.

Miks maanduvad piloodid mõnikord ruleerimisrajal?

Mõte on selles, et maanduksid täpselt sinna, kuhu lennukontrollkeskusest kästakse maanduda, sest ümberringi on ka muud lennuliiklust.

YouTube'is on mitmeid sarju pilootidest, keda näidatakse müstiliste superkangelastena. Kas piloodid on uhked ja mida arvate säärastest sarjadest?

Piloodid on professionaalid ja nagu kõikide teiste professionaalidegagi on erinevaid isiksusi. Minu perekond hoiab mind tugevasti maa peal.

Seotud lood
19.04.2017 21.04.2017
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto