Sisukord
Arvamus
Postimees
12.05.2017
Eesti Kadri Simson Haapsalu raudteest: see ei ole Karilaiu raudtee (2) «See, mis meid siia tõi, viib meid ka edasi» (1) Male Kuidas hullutaval eurokarussellil mitte pead kaotada? Mälumäng Palju õnne Dilbert Horoskoop Tsahkna: IRL murdis Reformierakonna ainuvõimu (1) Majandus Kadri Simson Haapsalu raudteest: see ei ole Karilaiu raudtee (2) Eesti majanduse lühiuudised Tuletame meelde: mis on mõjutanud maksukoormuse tõusu või langust läbi aegade? (6) Eestit ootavad ees kõrgeima maksukoormuse aastad (14) Ühendriikides on alanud uus kosmose võidujooks Välismaa Euroopa kaitsekärped lõppesid juba enne Trumpi ametisse saamist Sõda Jeemenis ohustab tuhandete aastate vanuseid muumiaid (1) Presidendiks valitud Macron asus lubadusi täitma Brüsseli mõttekodalane: eurooplased peavad õppima terroriohus elama (7) Arvamus Toomas Jürgenstein: karusloomakasvatuse üle otsustamiseks peaks vaatama laiemat pilti (3) Juhtkiri: Haapsalu raudtee poliitiline porgandijaht (5) Marti Aavik: kas IRLil kõik läbi? (28) Postimees 1893. aastal: mitmevärviline valimismöll Saksamaal Ahto Lobjakas: et Eesti saaks hakkama ka halva ilmaga (14) Vambola Paavo: Euroopa Liit ei nõua meilt udupeeneid viadukte, kus keegi liigelda ei oska (2) Henrik Roonemaa: Georgi Petrovitš Roška teene maailmale (1) Oleg Pissarenko: «Vaata, poeg, nüüd on asjad läinud nii, et hakkame elama Eesti Vabariigis» (10) Kultuur Kopli – tondid ja lilled ehk arhitektuur nagu videomäng (1) Sport Piltuudis: Pommirünnakus vigastada saanud Bartra naasis treeningutele Madridi Real seisab ajaloolise saavutuse lävel Piltuudis: Tartu purustas Pärnu 18 punktiga Rapla tahtmine versus Kalevi kogemus Andres Sõber: arvan, et Kalevil on väike vibra sees Matemaatikaeksamilt eritranspordiga finaalmatšile Kommentaar: Mukunga juhtum – sellest tuleb õppida, mitte välismaal päikese all vinguda ja toriseda (3) Chelseast tegi tšempioni piinlik kaotus Arsenalile Tartu Jõhkralt külm kevad, kased pole hiirekõrvuski. Mullu oli samal ajal 22 kraadi sooja Veinibaar Vulin lõpetas raeplatsil kiiresti Kodukohvikute päev laseb hommikust õhtuni teiste aedadesse kiigata Elu dementsusega: püüan igati, aga nutnud olen ikkagi palju (1) Uude minispaasse pääseb vaid mai lõpuni Kääriku spordibaas puhkeb tasapisi uuesti õide Rahvusarhiivis saab piiluda harukordset pärgamendikogu Juuksur viib kokku kunsti, teatri ja muusika Aktivistid asuvad elujõulist Tartut looma Tartu muuseumidest: liita ja lahutada, korrutada ja jagada Meelelahutus Koomiks Sudoku

Juhtkiri: Haapsalu raudtee poliitiline porgandijaht

2 min lugemist
Elroni rongid. FOTO: Aldo Luud/Õhtuleht

Poliitikute seas Haapsalu rongiliikluse taastamise ägedamaid eestkõnelejaid, keskerakondlane Jaanus Karilaid meenutab Jänest animaator Pärtel Talli «Porgandi»-filmide sarjast. Selle aplavõitu multikategelase elu ja eksistentsi ainus eesmärk näib olevat saada kätte Lumememme porgandist nina ja see nahka pista.

Karilaid pole ainus, kes on püüdnud kõnealusest raudteelõigust poliitilist profiiti lõigata. Otsus taastada meie Porganditeks ristitud rongide Haapsalu-sõidud on samas selgelt liiga kallis, et olla vaid kellelegi isikliku poliitilise kapitali jagamine. Transpordi arengukava aastateks 2014–2020 ütleb: «Rongiliikluse laiendamist uutele lõikudele kaalutakse perioodi jooksul, analüüsides seni tehtud investeeringute mõju reisirongiliiklusele, uute investeeringute sotsiaal-majanduslikku tasuvust ja erinevaid finantseerimisvõimalusi.»

Seega, enne kui lõplik otsus langeb, vajab avalikkus lootusetu amortiseerumise tõttu suletud Haapsalu raudtee taastamiseks palju enam värsket teavet ja analüüsi. Kümnendi alguses valminud uuring näitas küll raudtee positiivseid mõjusid piirkonnale, kuid jättis ka rea lahtisi otsi. Elektri- või diiselrongid? Kaubarongid sel teel liikuma ei hakka. Kui palju raha kulub liini hilisemaks doteerimiseks? Niisamuti vajaks avalikkus võrdlust teiste võimalike piirkondlike suurinvesteeringutega – miks just see ja mitte miski muu. Miks mitte näiteks Põlva-Võru raudtee, kus on elanike arvult palju suurem tagamaa?

Valitsuse värske strateegiliste investeeringute kava, mis paneb Läänemaa raudteesihina üsna ühemõtteliselt paika, näib selles valguses kiirustatud ja mitte piisavalt põhjendatud.

Riigikogus on Haapsalu raudtee toetusrühmas kõigi fraktsioonide esindajaid ja sinna kuulub ligi pool parlamendi koosseisust. Muidugi on peale huvitatud poliitikute neid, kes raudtee taastamist toetaksid. Mõnigi asutus, näiteks Tallinna Ülikooli Haapsalu kolledž, võtaks rongi vastu avasüli. Kuid inimesed, kel Haapsallu sageli asja, kinnitavad ja kiidavad ka olemasolevat bussiühendust, mis on väga kõrgel tasemel.

Poliitiline porgandijaht võib osutuda edukaks, sest kellelgi pole Lääne-Eestile olnud erilist regionaalpoliitilist ideed ja investeeringut välja pakkuda. Kuid mõte, et just raudtee aitaks lahendada hõreneva elanikkonnaga paiga probleemid, on umbes samal tasemel, nagu mõne poliitiku seisukoht, et Tallinna linnahalli rahastamine tõstab Eesti SKTd ja teeb meist piirkonna majanduskeskuse. Küllap ikka täidetakse nii riigi raha abil Keskerakonna üks lubadusi Tallinnas, mis kohalike valimiste aastaga kenasti kokku klapib. Porgand maitseb magusalt.

Seotud lood
11.05.2017 13.05.2017
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto