Sisukord
WRC
Postimees
03.06.2017
Eesti Jüri Ratase usaldusmehe ebatavaline tõus tippu (5) Tanel Kiik: edu saab saavutada ka vastandumata Kindlameelne linnapea (2) Nõmmekate prügiprotest põhjustas pommipaanika (3) Klandorf: asi on väga räpaseks läinud (2) Seeder: mõistan opositsiooni pettumust (23) Majandus Oluline lapsesuu (3) Õppetund Grybauskaitėlt Välismaa Soini: kliimalepet tuleb Trumpile esitleda äriplaanina Ekspert soovitab teha selget vahet info- ja küberrünnakul Trump taganes kliimaleppest (1) Lauakommete õpetaja (1) Arvamus Edasi 1959. aastal: lühiridu Marti Aavik: uudis: lastetus on pärilik (34) Tarmo Soomere essee: loodusvarad kui riigi põhikapital (7) Kindlameelne linnapea (2) Lauakommete õpetaja (1) Päeva karikatuur: Trumpi mängud kliimaga Õppetund Grybauskaitėlt Oluline lapsesuu (3) Allan Puur: kui palju on Eestis inimesi aastal 2100? (21) Anu Realo: kas Eesti jääb püsima kahes paralleelmaailmas elades? (15) Ene Pajula veste: Mammi ei usu tasuta lõunatesse (22) Kultuur Nädala album. HUNT on RÜTM Aja auk. 100 meetri jooks Nädala plaat. Hullumeelsus kui teadlikkus Filmiarvustus «Kadunud linn Z»: suve džungliodüsseia luulude ja kangelaslikkuse piiril Sport Duranti kättemaks Jamesile Spordi lühiuudised Hiina Taipei näitas Eestile ohtlikku retrovõrkpalli Mattias Käit: mu sihid on kõrged, väga kõrged WRC vs B-rühm – 30 aastat arengut jätab jälje (1) Real või Juventus – kumb on tänase finaali soosik? Tallinn Nõmmekate prügiprotest põhjustas pommipaanika (3) Klandorf: asi on väga räpaseks läinud (2) Tarbija Näpuvurr tõrjub nutitelefoni taskusse (1) Video ja hinnatabel: Raekoja platsil maksab tänavu õlu juba kaheksa eurot (13) AK Peeter Langovitsi tagasivaade: Eestit läbis maailma suurim teatejooks Kas Netflix sai Cannes’is suure PR-võidu? Anu Realo: kas Eesti jääb püsima kahes paralleelmaailmas elades? (15) Allan Puur: kui palju on Eestis inimesi aastal 2100? (21) Vikerkaar loeb. Mullistused ühis-konnatiigis Jüri Reinvere: peatage Maa, me eelistame maha astuda (20) Rabindranath Tagore ja Uku Masing Hingestatud noorteromaan koosolemisest ja koos üksiolemisest Maamehe lootustäratav teos Kui alter ego tuleb külla Nädala album. HUNT on RÜTM Arter Prügikastist päästetud nõukaaegsest asjast võib saada filmistaar Suur intervjuu kirjaniku ja Postimehe endise arvamustoimetaja Teet Kallasega: kui kedagi pekstakse, siis pekstakse üle (1) Eesti eesistumise õhtusöökide peakokk Peeter Pihel: Peipsi sibul on meie trühvel (3) Mis juhtus Tiger Woodsiga? Justin Petrone: kahe passi poollegaalne süsteem Elupõletajate lapsehoidja ERKI Moeshow juubelikrutskid: parimate galerii ja kommentaarid Kannapööre moes: kõrged kingad on surnud! Rahvalemmikutest näitlejad võistlevad superinimestega Filmiarvustus «Kadunud linn Z»: suve džungliodüsseia luulude ja kangelaslikkuse piiril Kuidas käituda olukorras, kui laps tahab lemmiklooma Meelelahutus Koomiks Sudoku

WRC vs B-rühm – 30 aastat arengut jätab jälje

2 min lugemist
Uute WRC-autode katse kiirusrekord kuulub praegu Ott Tänakule. FOTO: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Selle hooaja eel kahises rallimaailm ootusärevusest: 2017. aasta tuttuued võistlusmasinad pidid viima ala tagasi 80ndatesse. Kiiremad autod, kurjakuulutavamad aerodünaamikadetailid – vau, täpselt nagu B-rühma aegadel?! Ei!

«B-rühma ajastu … Issand, see on ju juba rohkem kui 30 aastat tagasi!» lähevad Eesti Autospordi Liidu presidendil Ari Vatanenil üllatusest silmad suureks, kui ta meenutab aegu, mil tema veel ralliradadel kihutas. Hirmkiireid B-grupi võistlusmasinaid nägi MM-sarjas aastatel 1983–1986. «Hirmu ei tohi ralliautos kunagi tunda. Heas autos oled sa kui omaette mullis. Ma nautisin seda ajastut väga ja inimesed meenutavad B-gruppi praegugi hea sõnaga. See tõestab, et ralli peabki püüdlema vaatemängulisuse poole.»

Keskmine kiirus on kasvanud

Kui Vatanen 1985. aastal Rootsi ralli võitis, oli kõige väledamal katsel ta keskmine kiirus 125,49 km/h. Tänavustel masinatel näitas Rootsis kiireimat minekut Ott Tänak – 137,79 km/h. Praegused WRC autod pole mitte jõudnud kolme kümnendi tagusesse aega, vaid astunud sammu edasigi. Kui tippkiirustes jäävad ilmselt praegugi peale B-rühma masinad – kuulduste kohaselt kihutati kohati kuni 220 km/h –, siis uued WRCd käituvad kurvides eelkäijatest palju stabiilsemalt ja seetõttu on nendega võimalik saavutada suuremaid keskmisi kiirusi. Võrdlemine on võimatu.

«Tõsi, me üritame masinast taas palju rohkem võimsust välja saada, aga see ei ole sama asi kui B-rühma juurde tagasiminek. Auto kui sellise ülesehitus on täiesti erinev: meil on palju parem vedrustus, parem pidamine… Võrreldes möödunud aastaga oleme tõesti astunud suure sammu, aga B-rühmaga pole siin midagi võrrelda,» ei jäta Hyundai tiimipealik Michel Nandan oma sõnade kahetimõistmiseks ruumi. «Me oleme praegu ka väga palju turvalisemad.»

Just turvalisus on põhjus, miks B-rühma ajastu nõnda lühikeseks jäi. Audi Quatro, Lancia Delta, Peugeot 205 ja Ford RS200 masinad pakkusid küll publikule ägedat vaatemängu, ent olid ka väga ohtlikud, seda nii pealtvaatajate kui sõitjate jaoks. 1985 hukkus Korsika rallil Attilio Bettega. Avarii Argentinas nõudis peaaegu Vataneni elu. 1986 kaotas Portugali rallil oma Fordi üle juhitavuse kohalik meister Joaquim Santos, tappis publikusse sõites kolm ja vigastas 31 pealtvaatajat. Samal aastal Korsikal hukkusid leekides Henri Toivonen ja tema kaardilugeja ning selle õnnetusega saigi B-rühma ajastu otsa.

Vatanen eelistab uut WRCd

Viimased 30 aastat on Rahvusvaheline Autoliit (FIA) astunud sammu sammu järel, et võistlusautosid turvalisemaks muuta. Nandanil on näide varnast võtta, kui kaugele sellega jõutud on: «Vaatame või Kris Meeke’i õnnetust Argentinas.» Citroëni esisõitja kihutas suurel kiirusel rajalt välja ja auto käis 14 (!) korda üle katuse. «Ja meestel polnud midagi viga – nad olid vaid šokis. Avarii oli hirmus, aga auto näitas, kui tugevalt see on ehitatud.»

«(30 aastat tagasi) oleks võinud see auto kohe põlema minna. Michelil on absoluutselt õigus. Turvalisus on alati põhiline – nii sõitjate kui pealtvaatajate oma. Inimelu väärtust mõistame me alles siis, kui midagi halba juhtub,» nendib Vatanen. Seetõttu ei kahtleks ta hetkegi, kui peaks valima oma kunagise võistlusmasina või 2017. aasta WRC vahel: «Ebaaus on võrrelda toonaseid metsikuid masinaid praeguste tasakaalukate autodega. Ajaga tuleb kaasas käia. Vaatemängulisus on oluline, aga seda saab teha ka turvaliselt.»

Infokast

B-rühm    (1985)        WRC (2017)

Audi Quatro S1 E2    Ford Fiesta WRC

Hobujõude:    550            380

0-100km/h    3,1 sek            3,7 sek*

Mootor:    5-silindriline 2,1l turbo    4-silindriline 1,6l turbo

Max pöördeid    8000            6000

Tühikaal    1090 kg            1190 kg

Teljevahe    2224 mm        2493 mm

*Yaris WRC, Fiesta info puudub

B-rühma üks ikoonilisemaid masinaid: Audi Quatro S1 E2 FOTO: Imago Sport/Scanpix
Seotud lood
    02.06.2017 05.06.2017
    EELMINE
    JÄRGMINE
    Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
    LOGI SISSE
    Sul ei ole kontot?
    Loo Minu Meedia konto