Sisukord
Eesti
Postimees
06.06.2017
Eesti Tallinna linn ja Eesti riik ei suuda Peterburi tee kordategemises kokku leppida Kas vanasti oli rohi rohelisem? (1) Lennujaam uueneb: tibusammul aina Tartu poole (2) Edgar Savisaare tervis lubab kohtupidamist (1) ERRi hittsaadete juhid vahetuvad (7) Pirital merelt võidetud ala võib vajuma hakata (9) Kas koha valitsuses kaotavad Sester, Reinsalu ja Tsahkna? (2) Majandus Hekoteki põlengu kahju ulatub 1,5 miljoni euroni Porsche tehases on robotite kõrval au sees käsitöö Veskimägi: osa ettevõtteid ei elaks kohest alampalga tõusu üle (3) Välismaa Türgi seisab keeruliste valikute ees Türgi asepeaminister: EL peaks olema meiega solidaarsem Londoni elanik: terror valimisi ei mõjuta NATO liitlaste enamik seisab tippkohtumisele Istanbulis vastu (1) Video: Londoni ründaja esines dokfilmis Arvamus Madis Tilga: miks Trumpi reaktsiooniline kliimaotsus võib olla hea? (10) Toomas Sildam: let’s make Europe great again!* Olev Remsu: suur siiditee ja väike Rail Baltic (3) Karmo Tüür: Venemaa 2035 – irratsionaalsed kobarsoovid (10) Juhtkiri: lääs peab end kaitsma agressiivse islamistliku ideoloogia eest (9) Perno Postimees 1862. aastal: Krimmi reisijad Urmas Klaas: sinimustvalgem Eesti (1) Kultuur Suveteater: igatsus rituaalse ruumi järele? Vana ja uue võitlus balleti proovisaalis Suvelavastused, mida peaks nägema Sport Eesti pole Dream Team ehk kogu aeg ei saagi võita Ultrasportlane Rait Ratasepp: söön Šveitsis kaheksa ööpäevaga ära 48 päeva toidukoguse Hiina impordib Eestist suusatarkust Tartu Sünnituselt naasnud peret ootas ees must maa Tõnu Ints: vaatame, kas minust saab kesktormaja või väravavaht Pätikamp kihutab maasturiga ringi ning kõmmutab relvast seda, mis parasjagu ette jääb (14) Südalinna naerukajakas nutab ... ja naerab (1) Koolide valupunktid: autode vahel ukerdavad õpilased ja puuduvad kõnniteed Vaegnägija saab tantsupeost rõõmu tunda kõrva ja sõrmega Portreteeritud ei ole seni veel nurisenud Teistpidi lõuna – seltsiks pika varrega «asi» ja kaks kriimuvaba lappi Meelelahutus Koomiks Sudoku

Lennujaam uueneb: tibusammul aina Tartu poole

2 min lugemist

Asjatundmatule silmale võib tunduda, et Tallinna lennujaamas ja selle vahetus ümbruses valitseb hoomamatu kaos: lennurada on üles haugatud, tulevasel julgestusalal käib äge puurimine ja kopsimine, trammidepoost on püsti vaid müürid ja taksod ukerdavad saabumisväravasse imepisikesel ringteel.

«Vahepeal olin ilmselt ainus, kes uskus, et saame valmis,» muigab aga Postimehele eksklusiivretke teinud lennujaama taristu arendusdirektor Tõnu Mühle elutargalt. Euroopa Nõukogu eesistumiseni on jäänud pelgalt üle paarikümne päeva.

See, et usin Eesti juba juulist eesistujaks asub, mõjus parajalt külma dušina – ja mitte seepärast, et lennujaam ei suudaks oma 2,2 miljoni reisija juures kuuel kuul lisanduvat 25 000 külalist hallata. «Lihtsalt korraga hakkas kiire,» seletab Mühle. See tähendab, et mõni objekt, sealhulgas 1100 sõidukit mahutav kolmekorruseline parkimismaja, tuleb tulevikku jätta.

Peamine, et kohati lausa ööpäev ringi kestev ehitusmüra ja ülesküntud uudismaa lennureisijate liikumist ei häiriks.

Vilkaim tegevus reisiterminalis toimubki praegu lennujaama Tartu-poolses otsas, sest juba 1. juulist paiknevad siin uus julgestuskontrolli ala, kohvik ja vaateplatvorm. Selleks sai Moskva olümpiamängudeks püstitatud hoone endale klaasseintega juurdeehitise. «Võib tõesti öelda, et lennujaam kolib tervelt üheksa meetrit Tartule lähemale,» muheleb Mühle.

Uus ruumikas turvaala lõppeb kaugemas seinas kasespoonist ustega, mida läbides satub iga rändur otseloomulikult poodi. Meid retkel saatev lennujaama avalike ja välissuhete juht Priit Koff selgitab, et tegu pole siiski lennujaamade üleilmse vandenõuga – Eesti õhuvärava pidevaks arenguks on kaubanduskeskusest saadav müügitulu paraku hädatarvilik.

Kui lennujaamaesine polüuretaankatte ja erisoojendusega estakaad ning tulevane avar Kiss&Fly ala (kas see võiks eesti keeles kõlada ehk hala-ala või musila?) kõrvale jätta, siis huvitab lihträndurit linna ja lennujaama ühisarendus, trammiliini number 4 pikenemine lennujaamani. «Siia tuleb siis eskalaator, lift, klaasgalerii ja jalgrataste panipaigad,» kirjeldab Mühle.

Poolikuid müüre ja liimpuitplaatidest teeradu silmates on selge, et ajakava ei halasta – augusti lõpus jõuab esimene tramm lennujaama, moekas terminal koos lennujaama viiva klaasgaleriiga valmib oktoobris.

Lennujaama suurim ehitustöö uudishimuliku pilgu ette naljalt ei jõua, sest see puudutab lennurada, mille katet vahetati viimati 20 aastat tagasi. Lisaks paigaldatakse rajale uus leedtulede park. See omakorda tähendab, et maandumis- ja tõusurada on kilomeetri võrra lühem ning ööseks pannakse lennujaam lukku.

Ehk teisisõnu, kui lend juhtub ilmaolude tõttu või mõnel muul põhjusel hilinema, teeb otsuse piloot: lend tühistada või maanduda kusagil mujal – Helsingis, Riias, võimalusel isegi Tartus. Viimane sobib näiteks hästi Nordica lennukitele CRJ, ent mitte näiteks Lufthansa lennukitele.

Ukerdame veel Mühle roolitava linnamaasturiga mööda ajaloolist, 1936. aastast pärit lennurada (see jääb Tartu maantee veeres asuva lennujaama uue huvikeskuse ehk muuseumihoone taha) ja kuuleme lugusid sellest, kuidas ootamatusteks tuleb alati valmis olla – mullu tuli lennuraja lähistelt välja näiteks muinasasula ja kolm ohvrikivi. Üks neist, mille alt ilmus välja välja hunnik nõukaaegset olmeprügi, ootab tänini teisaldamist.

Ja ega ilmgi halasta, sest Eestis esimest korda kasutatavad uhked asfaldimasinad, mis ühtaegu sulatavad, freesivad, segavad ja paigaldavad, seisavad sedapuhku vihma tõttu jõude. Ümber masinate tiirlevad teineteisega nääklevad kajakad, kes ei tee väljagi, et aeg-ajalt tuleb nende lähistel müraki maha järjekordne reisilennuk – olgu kasvõi ligi kilomeeter lühemal maandumisrajal.

Tõnu Mühle on aga vana rahu ise. «Jõuab. Jõuab. Nipet-näpet ju jäänud.»

Seotud lood
05.06.2017 07.06.2017
EELMINE
JÄRGMINE
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto