Sisukord
Arter
Postimees
15.07.2017
Eesti Peko närviline, aga jummala õnnelik päev Siberis (1) Selgus Admiraliteedi basseini silla ideekonkursi võitja (3) Välismaa Mosulist naasnud Eesti rindeoperaator: kõikjal rusud, laibad ja kohutav hais (8) Kriitikat tõrjuv Türgi tähistab võitu riigipöörajate üle Iraagi rahu võti on sunniitide ja šiiitide suhted Saksamaa teenib Kreeka aitamiselt miljoneid (8) Soros versus Orbán (6) Arvamus Ene Pajula veste: mammi eelistaks eestimaist Ülbusel oli alust (2) Edasi 1989. aastal: laupäevaküsimus: kuidas on sisse astuda? Nutisead rukkis Pardon my Estonglish (1) Peeter Langovitsi tagasivaade: tuumadesarmeerijad Tallinnas Juhan Mellik: Hiina versus internet (1) Juhtkiri: kirvega maksusüsteemi kallal (9) Sport Tokyo suveolümpia edestab eelmisi spordipidusid Mis ometi toimub Eesti korvpallis? (5) Joosep Susi: kas videokordused on saatanast? Videomäng toob taskusse kuuekordse keskmise palga (3) Ragbikoondis sihib uut taset Tallinn Selgus Admiraliteedi basseini silla ideekonkursi võitja (3) Tarbija Suur hinnavõrdlus: juuli ostukorvi hinda tõstab kallinenud alkohol (4) Arter Meisterdamine virgutab loovust. Vaata, kuidas teha ise üks armas rõdulaud! Riigiametnikust ettevõtjaks: eales pole hilja elus pööret teha (1) Lastemood: mini-mina on suurim trend Hea asukoht ja mõistlik hinnatase uues rannarestoranis Hingesugulased 70. abieluaasta künnisel: teineteiseta ei saa (1) Golf aitab iseennast mõista Tee värske kartuli kaaslaseks heeringakaaviari Tiina Park: Armastuse keetmine (1) Piret Krumm: nali pole naise sünnipagasis Hõissa rikkuripulmad! Horoskoop Kuhu minna? Kastiratas Babboe viib lapsed lasteaeda ja kooli (3) Eesti käsitööratas Viks = topeltraam + topeltdisain (2) Vibulaskja naeratus. Kuidas sõidab Mazda MX-5? Meelelahutus Koomiks Sudoku

Eesti käsitööratas Viks = topeltraam + topeltdisain

3 min lugemist

Tallinna külje all on üks väga aulik kruusatee. Selle lõpus, otse suure paekivihunniku ja pooleldi lammutatud Chrysler Grand Voyageri taga on üks töökoda, kus ehitatakse rattaraame, mis jalgratasteks komplekteerituna röövivad suurel kiirusel ja hulgakaupa disaini- ning rattaentusiastide südameid. Ja põhjusega!

Tellijale Tellijale

Selle hämmastava jalgratta sünnis on ainuisikuliselt süüdi Indrek Narusk. «Olen hariduselt mehaanikainsener ja läksin pärast ülikooli lõpetamist tööle ühte metalliettevõttesse. Istusin seal põhiliselt arvuti taga ja vedasin jooni, kuni ühel hetkel sai sellest siiber. Lahkusin päevapealt,» meenutab Narusk.

«Hakkasin siis sõbraga inseneridele mõeldud veebikeskkonda arendama ja kui see valmis sai, otsustasin sellest ärist taanduda. Miks? Sest ma teadsin juba 13-aastaselt, et kunagi hakkan ma jalgrattaid ehitama,» ütleb Narusk. Ja olgem ausad, sellest lausest kumab läbi ühelt poolt määratu enesekindlus ja teisalt justkui leppimine peaaegu jumaliku ettemääratusega – täpselt sama moodi nagu Rootsi superautode tootja Christian von Koenigseggi puhul…

Olgu saatusega kuidas on, igatahes jõudis Narusk 2012. aasta talvel äratundmisele, et tema elust on puudu lahe linnaratas. Ja nii hakkaski ta joonistama. «Esialgu kritseldasin paberil ratta silueti. Kuna tulemus meenutas mootorratast, mõtlesin, et äkki ma ei panegi seda sadulatoru sinna raami keskele,» meenutab Narusk. «Aga siis peaks ju raam olema eriti tugev? Aga kui tagaratta jaoks on nagunii kahte toru vaja, siis miks neid üldse kokku tuua? Las siis jäädagi kaks paralleelset toru! Ja 20 minutiga oligi ratas valmis.»

Pärast arvutis 3D-mudeli loomist pani Narusk ideeratta pildi Facebooki. «Kõik ütlesid, et «Oo ei, nihukest raami küll teha ei saa!» ja et «Sellise rattaga pole võimalik sõita!». Mõtlesin, et juba puhtalt kiusu pärast pean ma ta valmis tegema. Kasvõi ühe!»

Üks esimestest Viksidest, mille eesmärk oli ennekõike tõestada, et topeltraamiga jalgratas on võimalik ka päriselt valmis ehitada. Sõprade ja disainihuviliste pealekäimisel sündisid esimesed viis ratast, siis veel mõned ja… FOTO: Eero Vabamägi / Postimees

Aga nagu internetiga ikka, kipuvad asjad seal laiali kanduma. Õige pea kirjutasid Viksist juba suuremad disainisaidid ja justkui ei kusagilt oli tekkinud viis tellimust – kaks sõpradele ja kolm esimestele välismaistele klientidele.

Vaid viis aastat hiljem jäädvustab Arter 306. Viksi sünni. Tema eelkäijaist on Eestisse jäänud vaid umbes 30. Suurem osa Viksidest veereb hoopis Saksamaa, Hollandi, USA ja Austraalia teedel, ent kliente on olnud ka Bermuudalt ja Filipiinidelt.

14.07.2017 17.07.2017
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto