Sisukord
Arvamus
Postimees
28.07.2017
Eesti Jeemeni kolm õde ja Peruu Untsakad Tallinnast saab Pence’i visiidi ajaks üks turvatumaid paiku maailmas (1) Reformierakond juhib, rohelised tõusevad (28) Majandus LHV pensionifondid panustavad üürimajadesse (2) Välismaa Võimalik julgeolekuoht pole selge Putin sõitles Soomes Ühendriike ja sanktsioone (2) Andmeleke lõi Rootsi valitsuse kõikuma Arvamus Karmo Tüür: Venemaa Föderatsiooni tasalülitamine (5) Aare Tark: pereettevõtete väärtusmaailm sobib Eestile eeskujuks (3) Joosep Värk: mind on petetud (10) Juhtkiri: üllatavad rohelised (2) Postimees 1931. aastal: kõmuline tapmine Viinis Andrus Karnau: tasuta reklaam õllejoomisele (10) Garri Raagmaa: Aab võiks anda maavanematele viimase ülesande (1) Kultuur Tormisega jäetakse hüvasti Tehases number 7 Nädala plaat. Kvasarite otsirännakutel Sport Ogier: Märtini rekord jääb püsima. Östberg: lähen seda üle lööma Tänak: nagu täismehed oleks pandud lasteaeda (1) Raul Jeetsi ootab ees sportlaskarjääri kangeim katsumus Kullad jõudsid koju, mõõgad jäid maha Kas Liverpool suudab suurte poiste kannul käia? Tartu Tartus tahab Reformierakond lasteaia kohatasu alles jätta Rattamaraton toimub teisel kuul ja teisipidi Lange radadel kihutavad maailma parimad noored krossisõitjad Haldusreform toob kaasa uute lippude ja vappide laviini Tevje räägib oma loo vanas meiereis Piirissaare külad upuvad võssa, aga abi ei tule kuskilt (4) Luunja rahvas püstitas Emajõe auks kollase akna Tervise huvides Ise oled loll! Quo vadis, Eesti arutelukultuur? Vambola Paavo: konkurentsi transpordis ei tohiks häbeneda Eeloleva kooliaasta alguses Põltsamaal üle silla veel ei saa Meelelahutus Koomiks Sudoku

Vambola Paavo: konkurentsi transpordis ei tohiks häbeneda

2 min lugemist
FOTO: Erakogu

Kellelegi pole saladus, et Eesti kahe suurema linna – Tallinna ja Tartu – vahel on praegu käigus liiga vähe ronge. Vagunid on pidevalt ülerahvastatud, eriti nädalalõppudel. Riigiettevõtte Elron poolt rööbastele toodud «porgandid» pole päris need, mida rahvas ootas. Võrdlemisi ebamugavad istmed ja liiga väike mahutavus ei peibuta inimesi sõitma. Seda sorti rongid sõidavad näiteks Varssavis keskvaksalist lennujaama ja on käigus ühenduse pidamiseks eeslinnadega. Kaugliiklus väärib paremat.

Kui sügisest algab koolides uuesti õppetöö ja sõitjate hulk jälle hüppeliselt kasvab, tekib selgelt vajadus lisarongide järele. Praegu neid pole.

Seetõttu julgen väita, et riik on transpordi korraldamisel saamatu ning tervitan igati aktsiaseltsi GoRail soovi tulla tegutsema Tallinna-Tartu liinile ehk teisisõnu hakata Elroniga konkureerima. 

Esialgu võiks erafirma katsetada nädalavahetustel ja panna näiteks reedeti ja pühapäeviti liinile kummaski suunas rongipaari. GoRailil on teadupärast korralik vagunipark ning pikaajaline käituskogemus rahvusvahelistelt Moskva ja Peterburi liinidelt. Vagunid on renoveeritud ja mugavad, on nii esimese kui teise klassi nõuetele vastavad. Lisaks saab rongikoosseisu haakida restoranvaguni.

Jutt sellest, et Elron kavatseb Tallinna ja Tartu vahelisele liinile tellida lisaronge näib liigituvat lihtsalt puru silma ajamiseks. Neid ei tule, sest iga rongi tellimine ning valmistamine võtab kõvasti aega. Ja kui tulevadki, siis parimal juhul alles kolme-nelja aasta pärast. Selle ajaga on aga sõitjate vajadus rongitranspordi järele veelgi kasvanud ning riik ei suuda seda kuidagi rahuldada. Nii mängitakse Tallinna ja Tartu vaheline ühistransport bussifirmade kätte veelgi suuremas mahus, kui see praegu on.

Mulle on arusaamatu, miks kardetakse konkurentsi ja püütakse tõrjuda uusi tulijaid.

Kui eesmärk on areng ja heaolu, siis tuleb raha ja muid vahendeid panustada sinna, kus on inimesed ja liikumine.

Kui GoRail peaks tõepoolest Tartu liinile tulema, võiks mõelda veel pisut kaugemalegi. Kiire ja mugava ühenduse loomisest on kindlasti huvitatud ka Valga. Veel 20 aastat tagasi oli käigus mugavate istmetega Valga-Tartu-Tallinna rong ja sõitjaid jagus küllaga. Olen kindel, et huvipuudust pole mõtet karta nüüdki.

Omaette küsimus on, mis see kõik maksab. Kui suur oleks tarvilik dotatsioon? Seepärast peaks kindlasti selgade kokkupanemise peale mõtlema ka Lõuna-Eesti omavalitsused.

Kindlasti on mõtteainet ka riigi juhtidel. Meenutagem, et hiljutise otsusega lubati heldel käel kaheksa miljonit eurot Haapsalu suunal Riisipere-Turba lõigu väljaehitamisele. On see ikka arukas? Kas mitte poleks mõttekam see summa kulutada reisijate seas väga nõutud Tartuga ühenduse parandamiseks?

Kui eesmärk on areng ja heaolu, siis tuleb raha ja muid vahendeid panustada sinna, kus on inimesed ja liikumine. Näiteks Leedus on ülitihe liiklus Vilniuse ja Kaunase vahel. Käigus on erineva mugavusastmega rongid. Osa sõidab paljude peatustega, teised on ekspressid. Sõitjaid jagub ja 110-kilomeetrise teekonna läbimise eest tuleb kalleima pileti puhul tasuda vaid viis eurot. 

Kaudse kasuna muutuksid rongiliikluse parandamise kaudu Tallinna-Tartu maantee liiklusolud märksa rahulikumaks ja turvalisemaks.

Niisiis, rongiliiklus vajab avatumat suhtumist, mis lubab turule kõik soovijad.

Seotud lood
27.07.2017 29.07.2017
EELMINE
JÄRGMINE
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto