Sisukord
Arter
Postimees
05.08.2017
Eesti
Millistest maailmanurkadest Eestisse kolitakse? (15)
Elevandipäeva ootuses
Riik muudab joogivee kontrolli riskipõhiseks
Eestis ja Hispaanias peeti kinni neli Kemerovo grupeeringu liiget
Uue südame saanud mehe arstid: siirdamine oli tema jaoks ainuke variant
Välismaa
Venezuela põhiseadusassamblee ametisse vannutamine süvendas kriisi veelgi
Pakistani hindud Indias varjupaika ei leia
Luureteenistus viis Venezuela opositsiooniliidrid voodist vanglasse
Arvamus
Peeter Langovitsi tagasivaade: traagiline rõõmupäev
Lauri Hussar: mis jääb Keskerakonnale (7)
Postimees 1927. aastal: ilmaruumi pisuhänd – rakett-mootor
Edgar Savisaare lendav tsirkus (6)
Koomiku üürike tähelend
Libapreilna Anna
Absurdselt kallis mees
Jelena Skulskaja: kõik õnnetud pered on õnnetud ühtemoodi (12)
Sport
Kas FIBA uus süsteem viib Eesti korvpalli MMile?
Liverpool kohtub Hoffenheimiga
Rasmus Mägi: ettevalmistus pole läinud päris nii, nagu vaimusilmas nägin
Grit Šadeiko – läbi pisarate saabusid rahu ja rõõm (1)
Ott Tänak ja Oleg Gross meelitavad Petter Solbergi Kehalasse
Mart Soidro: meie naistest, maailmameistritest
Tarbija
Soodsaimate spaapakettide võrdlus: ööklubi piletitest saunarituaalideni välja
Arter
Lenna ja Estonian Voices lava taga: üks ruum ja tund meikimiseks
«Lendav ameeriklane» musta purje all
Filmiarvustus: «Perekonnapea» annab Ameerika üledoosi
Eesti koondise ründeäss Robert Täht: mulle ei meeldi kaotada, ma tahan võita
Euroopa mõnusaimad välikinod
Siberi seto noored kolivad linna, pensionärid tagasi maale
Kooskõla kõiges ehk soomlaste sisekujunduse kavalad kiiksud
Kullake, sa oled paks!
VIDEO: Tõhus trenn koos lastega
Jüri Kolk: puhake terve aasta jooksul, nii et puhkust poleks vajagi
Austraalia köök: sõrmlaimist kooliaiani
minu meedia
Minu Meedia digi­paketiga saad piiramatu ligipääsu Postimehe ja maakonnalehtede tasulisele sisule nii veebis, mobiilis kui tahvlis.
Telli minu meedia

«Lendav ameeriklane» musta purje all

3 min lugemist
Esimesel korral paistab foiliv katamaraan suisa ebamaise nähtusena. FOTO: Mihkel Maripuu

Kui ühel vihmasel esmaspäevahommikul end Kakumäe Havenist leian ja katetega varjatud sihvakat kontuuri silmitsen, ei tea ma veel, et pea kohal ripub samasugune tehnoloogiline šokk nagu 2008. aastal esimest korda iPhone’i sõrmitsedes. «Mis mõttes – sel pole klahve? Näpin lihtsalt klaasi või? Pole võimalik!»

Tellijale

Muidugi olen kuulnud «lendavatest» laevadest. Kes ei oleks? Tiiburid käivad ju mitu korda päevas Tallinna ja Helsingi vahet. See ei ole midagi erilist. Šveitsi ettevõte Supramar tõi esimese «foiliva» paadi, Freccia d’Oro või Kuldse Noole turule 1952. aastal. Tehnoloogia oli olemas juba varem, aga praegu seisab mu ees tuule jõul liikuv alus. Katamaraan küll, aga siiski purjekas. Mis valemiga see õhku peaks tõusma?

Säästkem end siiski valemist (seda pole keeruline leida) ja heidame «foilimise» mõistele lihtsa talupoja pilgu. Miks lennukid õhus püsivad? Tiiva kuju on selline, et kui lennuk suurel kiirusel edasi sööstab, tekitab tiiva all ja kohal erineva kiirusega voolav õhk rõhkude vahe tõttu aerodünaamilist tõstejõudu, ühel hetkel ületab see lennuki massi ja kergitab kogu masina õhku. Sisuliselt sama protsess toimub ka vees. Õige kujuga tiib tekitab suurel kiirusel edasi liikudes tõstejõudu ja see omakorda tõstabki «tiivulise» aluse veest välja. Lihtne ju? Keeruliseks läheb asi arvude juurde jõudes. Lennuk vajab õhku tõusmiseks minimaalselt 150–250-kilomeetrist tunnikiirust, purjekate kiiruse maailmarekordiks on praegu «vaid» 121,1 km/h.

04.08.2017 07.08.2017
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Minu Meedia kontole.
LOGI SISSE
Sul ei ole kontot?
Loo Minu Meedia konto